בשיתוף אסם-נסטלה
הפקה: ניצן כהן | צילום: ירון שרון | בימוי ועריכה: חן מרקוביץ' | עורך תוכן: איתי חמני על רקע החזרה של תלמידי שדרות לבתי הספר בימים אלו, הגורמים השונים בעיר מבינים שעל מנת לשנות את המציאות, נדרשת השקעה משמעותית בעיר ובתושביה. אחד מעמודי התווך של שדרות הוא אוכלוסיית הצעירים שלה. מתוך 35,000 תושבים, כשליש הם צעירים בני 18-40. בנוסף, אלפי סטודנטים לומדים בכל שנה במכללת ספיר ומתגוררים בעיר ובסביבתה, מה שהופך את שדרות לעיר עם אווירה סטודנטיאלית, צעירה ומלאת חיים.
פרויקט "שדרות חולמת עתיד" מפגיש אותנו עם בעלי חזון הפועלים לקדם את העיר בכל הנוגע לתעשייה, תעסוקה, חינוך ועוד. הכירו את דניאל גרינברג מרדכי, מנהלת מרכז הצעירים של העירייה, אשר רוצה לדאוג לצעירים "עד שהם יבקשו ממני להפסיק ושהם לא צריכים אותי יותר". היא מצרפת להירתמות של קבוצת "אסם נסטלה", לה יש מפעל מרכזי בשדרות, למען התושבים: הקבוצה הקימה קרן ייחודית לפיתוח העתיד המקצועי של תושבי העיר בתחומי הטכנולוגיה והתעשייה.
3 צפייה בגלריה
דניאל גרינברג מרדכי - שדרות חולמת עתיד
דניאל גרינברג מרדכי - שדרות חולמת עתיד
דניאל גרינברג מרדכי - שדרות חולמת עתיד
(צילום: ירון שרון)
"אני רוצה לעזור לצעירים ולא להרפות, עד שיגידו לנו 'די'"
מרכז הצעירים של שדרות קם ב-2006, על מנת לשרת כ-10,000 צעירים המתגוררים בעיר ומהווים כשליש מהאוכלוסייה הכללית. "המרכז קם כדי לדאוג שלצעירי העיר יהיה עתיד טוב יותר", אומרת גרינברג מרדכי. "שתי הרגליים העיקריות של המרכז הן פיתוח קהילה, תרבות, פנאי, זוגיות והורות, ומצד שני פיתוח קריירה דרך השכלה גבוהה, קורסים והכשרות ומלגות".
דניאל אומרת בחיוך כי "אני רוצה לעזור לאותו צעיר מקומי ולא להרפות, עד שהוא יגיד לנו 'די, אני לא צריך אתכם יותר'".
המרכז פועל באווירת היי-טק נעימה ומתקדמת. מדי שנה עוברים בו יותר מ-3,000 צעירים וצעירות המקבלים סיוע בנושאים כמו פיתוח קריירה, הכוונה לחיילים משוחררים, הכנה לראיונות עבודה, מלגות מעורבות חברתית, חיבור לקהילת הסטודנטים המתגוררים בעיר ועוד.
אחד מהעקרונות המרכזיים של המרכז הוא שיתופי פעולה רחבים על מנת לנצל את מירב המשאבים הקיימים במערכת. בין היתר, המרכז משתף פעולה עם מינהלת העסקים, אגפי הרווח והקליטה העירוניים ותכניות לאוכלוסיות מיוחדות.
3 צפייה בגלריה
דניאל גרינברג מרדכי - שדרות חולמת עתיד
דניאל גרינברג מרדכי - שדרות חולמת עתיד
חום, חוסן וקהילתיות". דניאל גרינברג מרדכי, מנהלת מרכז הצעירים בשדרות
(צילום: ירון שרון)
קרן אסם-נסטלה למען התושבים
המרכז מפעיל גם קרן מלגות עירונית המעניקה מידי שנה מלגות בהיקף של יותר מ-6 מיליון ₪ ללימודי אקדמאיים או הכשרה מקצועית לצעירים מקומיים. הביקוש, אומרת גרינברג מרדכי, מתחלק בין מלגות ללימודי תואר ראשון ושני, תואר הנדסאי אך גם מלגות להכשרות מקצועיות ולפתיחת עסק.
שיתוף הפעולה הנוכחי של המרכז הוא עם קבוצת אסם נסטלה, שהמפעל שלה בעיר מעסיק 500 מתושבי שדרות והאזור. "אסם נסטלה הבינו שהאזור זקוק לתעסוקה איכותית ושזו העת לאחריות חברתית", אומרת גרינברג מרדכי. "אנחנו נפגשים איתם באופן תדיר מתוך מטרה לבנות קרן מלגות ייחודית לטובת חינוך טכנולוגי של תושבים, לרכישת מקצוע או לימודים אקדמיים. המטרה הסופית היא שהכסף לא יהווה מכשול להתפתחות צעירים בעיר".
המלגות בשיתוף מרכז הצעירים הן חלק מקרן לתמיכה בשדרות, אותה הקימה קבוצת אסם נסטלה על רקע אירועי ה-7 באוקטובר. הקרן, בהיקף של מיליוני שקלים, תתמוך בחינוך טכנולוגי המכין את התושבים לעבודה מתקדמת בתעשייה. בנוסף לפעילות דרך מרכז הצעירים, אסם נסטלה מקדמת הכשרות דרך מכללת ספיר, מפעילה קרן לעידוד השכלה ומקדמת אפשרויות תעסוקה ופרנסה לתושבים. פעילות קרן התמיכה מתחילה בבתי הספר התיכוניים וממשיכה אל מסלולי הכשרות ולימודים במוסדות להשכלה גבוהה, לרבות לימודים אקדמאיים ובתי ספר להנדסאים.

3 צפייה בגלריה
דניאל גרינברג מרדכי - שדרות חולמת עתיד
דניאל גרינברג מרדכי - שדרות חולמת עתיד
"החמ"ל מעניק לתושבים את המעטפת שהם צריכים"
(צילום: ירון שרון)
ממנהלת מרכז צעירים - למנהלת קהילה בחירום וחמ"ל המתנדבים
כאשר היא נשאלת 'מה השתנה ב-7 באוקטובר?', גרינברג אומרת ללא היסוס כי "הכל. הכל השתנה ב-7 באוקטובר. אנחנו צריכים לחשוב מחדש, מהיום, על מה שאנחנו צריכים לעשות כדי לעזור לצעירים שלנו לחזור לתלם".
כאשר בעלה והבן שלה פונו יחד עם רוב תושבי שדרות עם פרוץ המלחמה, גרינברג מרדכי נשארה בעיר והפכה למנהלת קהילה בחירום. "היום אני מנהלת את חמ"ל המתנדבים העירוני, אליו מגיעים אלפי מתנדבים. החמ"ל פועל עד עכשיו ומעניק לתושבים את המעטפת שהם צריכים".
כחלק מהפעילות הנוכחית של מרכז הצעירים מתקיימות הרצאות על חזרה לשגרה, ייעוץ תעסוקתי בזמן מלחמה והכשרות מותאמות למצב. העירייה גם תומכת במילואימניקים ובנות\בני הזוג של המילואימניקים ומשרתי הקבע במגוון דרכים.
מה שמיוחד בשדרות, אומרת גרינברג מרדכי, "זה האנשים. יש כאן הרבה חום, חוסן, קהילתיות. יש תרבות ובילויים, קולינריה, פסטיבל בירה הכי גדול באזור. אין אנשים כאלה".
בזכות הפעילות של אסם נסטלה בעיר, המספקת תעסוקה ותמיכה בהשכלה בעיר, "יש בשורה אדירה לצעירים שלנו", מסכמת גרינברג מרדכי.

בשיתוף אסם-נסטלה
פורסם לראשונה: 07:00, 26.02.24