בשיתוף עמותת רוח טובה מקבוצת אריסון
עציץ אקולוגי שמושך אליו דבורים ומשמר אותן ופרויקט שמבקש לתמוך ולשמור על תלמידים צעירים שהוריהם בתהליכי גירושים – אלו הם שני הזוכים בתחרות "יוצרים שינוי" ישראל לשנת 2023.
תלמידים מ-300 בתי ספר מכל רחבי הארץ הגישו השנה פרויקטים חברתיים לתחרות המתקיימת במסגרת "יוצרים שינוי" - תכנית חינוכית בינלאומית, הפועלת ב-65 מדינות. בארץ התכנית מנוהלת על ידי רותי סובל לוטנברג מייסדת ומנהלת פדגוגית, ועל ידי עמותת רוח טובה מקבוצת אריסון בשיתוף עם משרד החינוך. בתחרות הסופית עומדים לשיפוט 10 מיזמים מבתי הספר היסודיים ו-10 מבתי הספר התיכון. שופטים בה אנשי חינוך, יזמות ופסיכולוגיה, והפרויקט הזוכה מייצג את ישראל בתחרות בינלאומית. התוכנית מתאפשרת בישראל הודות לקרן המשפחתית על שם תד אריסון שהוקמה בישראל על-ידי שרי אריסון.

שניים זוכים, כולם מצוינים

"היום אנחנו חוגגים את הגראנד פינאלה של תכנית השנה", סיפרה ציפי בוקשפן, מנהלת תכנית "יוצרים שינוי" בעמותת 'רוח טובה' מקבוצת אריסון. "זו אחת מהפעילויות הנהדרות של הקרן במדינת ישראל", מסכים איתה קינן רבינו, סמנכ"ל מיזמי החזון בקרן אריסון. וזה הזמן להכיר חלק מהפרויקטים שהוצגו השנה:
ספר על תנים בישראל:
תלמידי כיתה ה' בבית הספר רמז בנהריה כתבו ספר להעלאת המודעות לנושא של פגיעה בבתי גידול של בעלי חיים, דרך סיפורם של התנים, שנראים יותר ויותר ברחובות ערי ישראל.
"זה אומר שיש קונפליקט בין התנים ובין האדם", אומר ליאו טופול, תלמיד כיתה ה' בבית הספר רמז בנהריה, חלק מיוזמי פרויקט הספר "ג'ינג'ר מחפש בית אחר". "היה חשוב לנו כבר מגיל קטן, דרך סיפור ילדים, להעביר את המסר הזה", מסבירה יפית איפרגן, מבית הספר.
גישור אלימות בין ילדים:
תלמידי כיתה ד' מבית הספר רמז בנהריה הקימו את 'גישור אלימות בין ילדים'. "ילדים שרבים, אנחנו אוספים אותם מהכיתה ולוקחים אותם לחדר שלנו בבית הספר ומגשרים ביניהם, עוזרים להם להפוך להיות חברים ולפתור את הבעיה", מספר תמיר עינב, תלמיד בכיתה היוזמת.
"המיזם התחיל עם ילד שהציקו לו והוא לא מצא את עצמו והיה זקוק לעזרה. הילדים בכיתה החליטו לעזור לו ביחד להקים את המיזם", סיפרה אביגיל וייס, רכזת תקשוב מבית הספר.
מי יציל את כדור הארץ שלנו:
"עשינו פרויקט של מיון פסולת בבית הספר, שהגיע מתלמיד אחד והפך לתחרות כיתתית", סיפרה לירז חסן, תלמידה מבית הספר אורט סאג'ור.
"אני חשה סיפוק וגאווה כי הרעיונות וכל מה שעשינו הגיע מהתלמידים, הם ביקשו כי היה להם צורך שהפך לעשייה הבית ספרית וכולנו ממלאים יחד ערכים של אחריות, ניקיון, בעבודת צוות", הוסיפה אמל גאנם, רכזת מדעים בבית הספר.
Be Good – מחזירים לסביבה:
"חקרנו המון והבנו שאנחנו צריכות לקחת את הפתרון שלנו לנושא הביו-דלק בשיטת הביו-סטימולנט, שמוכחת מדעית. לוקחים צמח, במקרה שלנו צמח הקקטוס, הוא לא צריך כמויות רבות של מים. טחנו אותו והפכנו אותו לתרכיז הביו-סטימולנט", מספרת טליה צריקר, תלמידת תיכון דרכא זינמן, בדימונה.
"עשינו האקתון בגיאוגרפיה בנושא משבר האקלים. הם זכו במקום הראשון", מחזקת דורית עזרן, רכזת שכבת ח' בתיכון זינמן.
Zoom bee - אקולוג – הזוכים במקום ה-1 בבתי הספר היסודיים:
תלמידי בית הספר ישורון מחולון בנו עציצים מג'ינסים ממוחזרים, שימשכו דבורים וישמרו אותן, פרויקט שעונה על החשיבות הסביבתית של דבורים בכדור הארץ, ונעשה מחומרים ממוחזרים.
"ילדים יכולים ליזום וליצור שינוי, אבל אנחנו הגענו למקומות ממש גבוהים. אנחנו הקמנו מתפרה, הלכנו לחווה החקלאית. הידעתם שדבורה נמשכת אל הצבע של הפרח ולא לריח? הידעתם שלדבורים יש ריקוד משלהן, שנקרא ריקוד השמונה? את כל הדברים האלה, אני אגלה לכם סוד, בכלל לא ידעתי קודם", מספרת הודיה שוורץ, תלמידה בבית הספר ישורון בחולון.
"הכל התחיל מזה שגלי נעקצה מדבורה. היינו בשיעור יזמות ופרויקטים הגשת פרויקט, שמגיע מבעיה שמגיעה מצורך אמפתי, ומפה התחיל החקר. היום אנחנו כאן מזמזמים את כל מה שעשינו במשך השנה", מחזקת את דבריה שרית גדעון, מורה בבית הספר.
עוגן – פרויקט תומך בילדים להורים גרושים – הזוכה במקום ה-1 בתיכוניים וזה שייצג את ישראל בתחרות "עושים שינוי" העולמית בהודו:
"פרויקט עוגן הוא פרויקט שעוזר ותומך בילדים בגילאי יסודי, שההורים שלהם גרושים או בתהליכי גירושים. כילדה להורים גרושים, ידעתי שהרבה פעמים ילדים בתהליך הזה נופלים בין הכיסאות, והרבה פעמים, בעת התהליך, מפספסים את החוויות שלהם. הבנתי שצריך מישהו שיראה אותם, מישהו שישמע אותם ויבין אותם", אומרת שני בר, ממקיף עירוני א' באשקלון והזוכה הגדולה.
שני ייסדה את פרויקט עוגן מתוקף המיזם שהיא נדרשת להקים במסגרת היותה שגרירת ארגון 'LEAD - המסלול לפיתוח מנהיגות', שם עברה את סדנת "יוצרים שינוי".
את הפרויקט המקסים הזה מובילה רותי סובול לוטנברג, מייסדת ומנהלת פדגוגית של "יוצרים שינוי" ישראל, שאמרה בתחרות: "גיליתי את התוכנית הזאת לפני 12 שנה ואמרתי שזה חייב להיות פה בארץ. כדי שילדים יבינו שהם יכולים לשנות את העולם, להעצים אותו ולהאמין בעצמם. הילדים באמת לומדים דרך התוכנית, שהם יכולים להיות העתיד. כשהם יגמרו את בית הספר, יסתכלו אחורנית וישאלו את עצמם מה עשו בבית הספר או בתיכון, את זה הם יזכרו".
להצטרפות לתכנית "יוצרים שינוי", לחצו כאן
בשיתוף עמותת רוח טובה מקבוצת אריסון