דנה (15), היא עולה חדשה מאוקראינה שלומדת בתיכון גולדווסר באילת, היא חלמה להיות שחקנית, לעמוד על במה גדולה ולשחק בתפקידים ראשיים. דנה קוראת מחזות ברוסית מאז שלמדה לקרוא ומצטטת שייקספיר מילדות, אך מתקשה מאוד ללמוד את עברית והקושי בשפה משפיע עליה עליה בכל התחומים: הלימודים, החברה והכי חשוב - על התשוקה שלה למשחק.
בגלל הקשיים שלה ההורים שלה נאלצו להוציא אותה מחוג התיאטרון שאליו נרשמה בהמלצת מוריה, כדי לפנות לה זמן ללימודי שפה וללימודים בכלל, החלטה שגרמה לה לעצב גדול.
צפו בסרטון מפסטיבל "שיקספיר באילת" מהשנה שעברה:
שירה (15), לומדת גם היא בתיכון באילת בכיתה קטנה. המסלול בו היא לומדת, מסלול מב"ר הוא מסלול של נערים ונערות עם קושי רב בלימודים, שנמצאים על סף נשירה מבית הספר ומיועדים לבגרות מינמלית בלבד. בבית הספר שבו שירה לומדת סגרו בפניה את הדלת למגמת התיאטרון אליה חלמה להתקבל. דלת אחר דלת נסגרה בפניה, בשל הקשיים שלה בלימודים שנוצרים מקשיים אחרים מהם היא סובלת. דנה ושירה לא מוותרות על החלום הגדול לעמוד על הבמה ולשחק, לשמוע את מחיאות הכפיים בסוף ההצגה ולהרגיש שסוף-סוף הן נמצאות במקום הנכון להן.
שתיהן, יחד עם עוד 100 נערים ונערות, משתתפות ב"פרויקט שייקספיר" שמתקיים באילת וחבל אילות. מדובר בפרויקט קהילתי בינלאומי ראשון מסוגו, שאחרי 30 שנות הצלחה יצא מגבולות ארה"ב לתיאטרון אלעד שבאילת.
במסגרת הפרויקט זוכים בני הנוער בכלים להבעה והעצמה אישית, דיבור מול קהל ועמידה על במה. בנוסף, הם חווים היכרות עם עולם התיאטרון ועם יצירותיו של שייקספיר ומחברים בין טקסטים שנכתבו לפני 500 שנים לנושאים המעסיקים את בני הנוער היום.
דנה קיבלה בפרויקט הזדמנות לעלות על במה, ואף לגלם את אחד התפקידים הראשיים והמורכבים במחזה שכולו עברית שייקספירית פיוטית, לעבוד עם מיטב הבמאים מטעם "שייקספיר אנד קומפני" יחד עם בני נוער ישראלי, איתם היא עוברת יחד עשרה שבועות של חזרות אינטנסיביות.
3 צפייה בגלריה
פרויקט שייקספיר באילת
פרויקט שייקספיר באילת
פרויקט שייקספיר באילת - פרויקט קהילתי בינלאומי ראשון מסוגו,
(צילום: רום כרמי ואוראל רביבו)
שירה שמרגע שהתקבלה לפרויקט היא כל כולה בתוכו, נחושה להצליח וחדורת מטרה להוכיח לעצמה ולעולם שאין דבר העומד בפני הרצון. היא רואה בקבלתה לפרויקט הזדמנות ענקית ורוצה להוכיח שצדקו בכך שהאמינו בה ושילבו אותה בפרויקט, שמהווה מבחינתה צעד ראשון בקריירת המשחק שלה. הצוות שעוטף אותה ומכוון אותה, מאפשר לה להאמין בעצמה בפעם הראשונה בחייה, כי כל ילד צריך מבוגר אחד שיאמין.

סיפורים ששמים את האדם במרכז

פרויקט שייקספיר, מבויים בעברית ובאנגלית ונמשך על פני עשרה שבועות של חזרות אינטנסיביות, בהם בני הנוער לומדים, מפיקים, מנגנים, משחקים, לומדים טכניקות של קרבות במה, בונים את התפאורה ועוד. בתום עשרת השבועות האלו, מעלה כל אחת מהקבוצות מחזה מלא של שייקספיר על הבמה, מול קהילת האזור כולה, שתוזמן לקחת חלק בחגיגת שייקספיר אחת גדולה.
"תיאטרון אלעד" הוקם באילת במטרה להיות חלק פעיל מהקהילה ולהוות בית תרבותי אמיתי לקהית התושבים באילת וחבל אילות. התיאטרון נוסד לפני תשע שנים לזכרו של רס"ל אלעד דן, יליד קיבוץ אילות, שנפל במלחמת לבנון השנייה. והוא מורכב משחקנים ויוצרים יוצאי "הבימה", "החאן" ו"הקאמרי", שעזבו קריירות מצליחות במרכז הארץ ועברו עם משפחותיהם לאילת וחבל אילות, במטרה להפוך את הקצה הדרומי של ישראל למרכז יצירה פורצת דרך.
השנה, הודות לקרן ג'ק, ג'וזף ומורטון מנדל, זוכה הפרויקט להתרחב מבית ספר אחד – לשלושה בתי ספר, ולהיכנס לראשונה לעיר אילת. "אני כל כך נרגש לקבל הזדמנות ולהגיע לישראל ולעבוד על פרויקט שקרוב ויקר לליבי", אומר ניק נאדלר, במאי מתיאטרון "שייקספיר אנד קומפני" שהגיע לארץ לביים את הפרויקט. "התחלתי להתנדב ב'פסטיבל שייקספיר' בבוסטון ב-2019 ונדהמתי מרמת היסודיות, האהבה והאכפתיות שעזרו לתלמידים למצוא את עצמם בטקסט של שייקספיר", הוא מסביר.
3 צפייה בגלריה
פרויקט שייקספיר באילת
פרויקט שייקספיר באילת
"מרתק לראות כיצד המחזות של שייקספיר נוגעים ברגש של כולם". פרויקט שייקספיר באילת
(צילום: רום כרמי ואוראל רביבו)
"כשפנו אלי לקחת חלק בפרויקט 'שייקספיר באילת', הייתי בטירוף, תמיד רציתי להגיע לישראל. מרתק לראות כיצד המחזות של שייקספיר נוגעים ברגש של כולם ומעלים את אותה התגובה, גם בישראל וגם בארה"ב, למרות השפות השונות. מרשים אותי כל פעם מחדש לצפות בתלמידים מתחבטים בשאלות גדולות וקיומיות וכיצד זה משפיע עליהם בסצנה מסוימת", מוסיף נאדלר. "שיתוף הפעולה והתמיכה הרחבה שהתלמידים האלו נותנים מדבקים, ואני מרגיש בר מזל לחלוק את החוויה הזאת עם קהילת אילות אילת".
"כמו שייקספיר, גם אנחנו הבמאים שמים את בני הנוער במרכז. אין כוכבים, לכל אחד יש מקום", אומרת דנה יצחקי, המנהלת האומנותית של "פרויקט שייקספיר" וממקימי "תיאטרון אלעד". "הרבה פעמים ילדים שלא מוצאים את עצמם במסגרת החינוכית או החברתית, מקבלים ביטוי אדיר ואהבה גדולה מהחברים לקבוצה וכמובן גם מהקהל. המטרה היא לתת לכל אחת ואחד לזרוח ולהיות הגרסה הכי טובה של עצמו".
"בעשר השנים האחרונות אני מביימת בני נוער בגילאים שונים ופורמטים מגוונים, ואין ספק שפרויקט שייקספיר, הוא הפרויקט המרתק והמרגש ביותר שלקחתי בו חלק", משתפת יצחקי.
"שייקספיר כתב סיפורים ששמים את האדם במרכז בתוך הסיטואציות המורכבות והמעניינות ביותר. כדי לשחק את הדמויות של שייקספיר השחקנים נדרשים להעז להיות במקום הכי חשוף ולחוות רגשות במלוא עוצמתם, משימה מאתגרת לשחקנים וותיקים, אז כשבני נוער חווים אותה זו חוויה מרגשת ומסירה מאין כמותה", היא מסבירה.

"אומרת תודה כל יום שאני חלק מהפרויקט הזה"

3 צפייה בגלריה
פרויקט שייקספיר באילת
פרויקט שייקספיר באילת
פרויקט שייקספיר באילת
(צילום: רום כרמי ואוראל רביבו)
בני הנוער שמשתתפים בפרויקט מתרגשים לשתף בחוויות שלהם ממנו. מיכל, בת ה-15, מספרת: "אני מאוד שמחה שנכנסתי לפרויקט הזה, לא משנה מה עבר עלי במהלך היום, תמיד כשאני מגיעה זה כמו תרפיה לגוף, זה משחרר זה ממש עוזר לביטחון העצמי שלי. אני מרגישה טוב כשאני שם, ולהגיד את האמת אני ממש מבואסת שזה עוד מעט נגמר. האנשים וכל התמיכה של הצוות, הדברים החדשים שלמדתי על משחק ועל עצמי לאורך כל התקופה יהיו חסרים לי כשיסתיים. האנרגיות שהשתפרו בחזרות, גם אם לפעמים היה יום ממש רע, לבוא לשם זה לשכוח מהכול, לא משנה מה, אני יודעת שסוף היום יהיה מדהים. אני אומרת תודה כל יום שאני חלק מהפרויקט הזה".
נגה (17) מאילת, מוסיפה: "עבורי הפרויקט הוא מקום מלא בחוויות וכישרון שממלא לי את החיים בצחוקים, סיפורים שלא אשכח וכמובן למידה מקצועית על משחק, תנועות, שימוש בקול וכלים שישמשו אותי לכל החיים".
ליאל (16) מאילת, מתארת: "פרויקט שייקספיר הוא מקום שבו אני יכולה להיות אני וללכת עם הרעיונות שלי ולפרוח איתם. הפרויקט מאפשר לי להרגיש שאני חלק ממשהו, חלק ממשפחה, חלק מקבוצה. בכל פעם שאני נכנסת לטרמינל הישן לחזרה, אני מרגישה קצת לחץ אבל גם התרגשות, מבחינתי זאת חוויה של פעם בחיים.
וקרן (16) מאילת, מסכמת: "ההצגה שאנחנו עובדים עליה, מייצגת את העולם הפנימי של כל אחד מהשחקנים, שבא לידי ביטוי בשפת הגוף וצורת המשחק שלהם שמשקפת את הרגשות של הדמויות. בחיים האמיתיים כולם שונים מאוד אחד מהשני, עם אישיות שונה אמונות ודעות שונות. כשאנחנו מתחילים חזרה כל השוני הזה מחבר בינינו, דרך המשחק אנחנו לומדים לדבר ולתקשר אחד עם השני והכי חשוב להבין את השוני של כל אחד מאיתנו ולקבל אותו. על הבמה כולם שווים. ההצגה מאחדת אותנו ואת האנשים הקרובים אלינו".
  • פסטיבל שייקספיר, בהפקתו בניהולו האמנותי של "תיאטרון אלעד" ותיאטרון "שייקספיר אנד קומפני" מבוסטון ארה"ב, מתקיים בין ה-21-23 בפברואר בטרמינל הישן באילת. למידע ורכישת כרטיסים לחצו כאן. מחיר כרטיס - 25 שקלים.
פורסם לראשונה: 12:01, 22.02.23