מחר (ד') בערב, ערב יום העצמאות, בטקס המרכזי בהר הרצל תופיע במחול להקת "גלגלי רנ"י" של עמותת איל"ן (איגוד ישראלי לילדים נפגעים). הלהקה המורכבת מאנשים המתמודדים עם מוגבלויות פיזיות שישובים על כסאות גלגלים ומרקדנים עומדים.
צפו בריאיון עם רותי שפירא יצחק מנהלת להקת "גלגלי רני" של עמותת אילן
"גלגלי רני" היא הלהקה היחידה עם מוגבלויות פיזיות שצפויה להופיע בטקס. הלהקה הוקמה לפני כ-18 שנים ובמסגרתה מתאמנים בהורה ובסגנונות שונים, נשים וגברים במגוון גילאים, המתמודדים עם מוגבלויות פיזיות. הלהקה אף מופיעה בארץ בפסטיבלים שונים.
את הלהקה מנהלת הרקדנית חברת איל"ן, רותי שפירא יצחקי. שתשתתף גם כן בטקס. היא חלתה בפוליו בגיל תשעה חודשים, מתניידת בעזרת כיסא גלגלים ומאז ומתמיד חלמה לרקוד. שפירא יצחקי נישאה לרופא שטיפל בה והיא רוקדת בלהקה של איל"ן כבר 18 שנים.
4 צפייה בגלריה
רוקדים עם גלגלים
רוקדים עם גלגלים
להקת "גלגלי רני" בחזרות לריקוד בטקס יום העצמאות המרכזי
(צילום: מאיר קונפרטי ואהוד מלמד, עמותת אילן)
"אנחנו להקה של רקדנים עומדים ויושבים, אנחנו רוקדים בזוגות – עומד ויושב", מסבירה רותי שפירא יצחק בריאיון באולפן ynet. "אנחנו מונים משהו כמו 40 חברי להקה, כל הפרויקט הזה נעשה בחסות של איל"ן, שמממנת, תומכת ומזרימה כספים. אנשים שנמצאים בלהקה הם ברובם אנשים שחלו בפוליו, לצערנו עכשיו זה הפך להיות אקטואלי גם כן. אנשים מלאי שמחת חיים, שלא מוותרים, שמביאים וחושפים את הפרויקט הזה שנקרא 'ריקודים על כיסאות גלגליים'. אנשים שלא מוותרים, לא רואים את המגבלה שלנו ברגע שאנחנו רוקדים, אנחנו מאפסים אותה".
"הלהקה קמה לפני 18 שנים", היא מוסיפה ומסבירה על הרכבה, "היושבים, חלקנו מרותקים לכיסא גלגלים וחלקנו לא, החלטנו שהמגבלה שלנו לא הופכת להיות משהו שיפריע לנו בחיים, והחלטנו לפרוץ עם אותה שמחת חיים שקיימת בחיים הפרטיים שלנו, להגיע לחשיפה ולהוכיח שהשמיים הם הגבול. אנחנו יחד יוצרים שיח של מחול שאומר שאין דבר העומד בפני הרצון".
4 צפייה בגלריה
רוקדים עם גלגלים
רוקדים עם גלגלים
""אנחנו מסוגלים ליצור ריקודים שיכולים לרגש ולצמרר כל אחד"
(צילום: מאיר קונפרטי ואהוד מלמד, עמותת אילן)
"אנחנו לא שקופים"' מדגישה שפירא יצחק. "אנחנו מסוגלים ליצור ריקודים שיכולים לרגש ולצמרר כל אחד. יש לנו כיראוגרפית, קצינה בחיל האוויר, לירון טביב – היא ראש מדור נפגעים. כולנו עושים את העבודה בהתנדבות, גם העומדים וגם היושבים. הרקדנים העומדים הם אנשים שפשוט יש להם נשמה יתרה שהחליטו לבוא ולרקוד איתנו ולשמח אותנו. גולת הכותרת היא הטקס מחר", היא מסכמת. "אני רוצה להודות לכל צוות ההפקה בהר הרצל על התמיכה בנו, על העידוד, הרוח הגבית, על ההתחשבות, על זה שהם מעודדים ולא רואים אותנו כשקופים, רואים שאנחנו מסוגלים לעשות את זה ומתרגשים יחד איתנו".
4 צפייה בגלריה
רוקדים עם גלגלים
רוקדים עם גלגלים
(צילום: מאיר קונפרטי ואהוד מלמד, עמותת אילן)

4 צפייה בגלריה
רוקדים עם גלגלים
רוקדים עם גלגלים
(צילום: מאיר קונפרטי ואהוד מלמד, עמותת אילן)
עמותת איל"ן (איגוד ישראלי לילדים נפגעים) מטפלת באלפי ילדים ובוגרים עם מוגבלות פיזית המתמודדים עם מוגבלות מוטורית ומחלות שריר ועצב שונות, כגון: שיתוק ילדים, שיתוק מוחין, ניוון שרירים ועוד. מטרת העמותה היא לשפר את איכות חייהם של אנשים עם מוגבלויות פיזיות בישראל, לקדם את שילובם בחברה ולסייע להם למצות את הפוטנציאל האישי ולהשיג עצמאות מרבית.