בשיתוף מפעל הפיס והסתדרות המורים

"אני רואה את השינוי שפעילות כזאת עושה בשיח. זאת פעילות חובה לכל בית ספר בארץ. בעיניי, אלה הדברים שיובילו לחברה יותר טובה ולקבלת השונה" – כך אומרת עליא ואדי קדאח, אחת משש הזוכות בתחרות "המורה של המדינה", שהחליטה לתרום את הפרס שבו זכתה למרכז "מצמיחים" – עמותה שעוסקת בהפחתת האלימות בבתי הספר.
כל אחד מהמורים הזוכים קיבל 15 אלף שקל, מתנת מפעל הפיס, כדי לקדם מטרה חברתית שבה הוא מאמין. "ההחלטה לתרום את הפרס לעמותת 'מצמיחים' התקבלה יחד עם התלמידים שלי. הם אוהבים את הסדנאות שלהם", מספרת עליא, מחנכת כיתה ז' 2 ומורה לערבית בתיכון עירוני מקיף גולדווטר באילת, "אני עובדת מול 'מרכז מצמיחים' כמה שנים. הסדנאות שלהם נותנות לילדים כלים אפקטיביים להפחתת תוקפנות, להתמודדות עם אלימות מכל סוג שהיא ולהעלאת תחושת שייכות".
3 צפייה בגלריה
תרמה את הפרס שקיבלה ממפעל הפיס לעמותת "מצמיחים" - עליא ואדי קדאח.
תרמה את הפרס שקיבלה ממפעל הפיס לעמותת "מצמיחים" - עליא ואדי קדאח.
תרמה את הפרס שקיבלה ממפעל הפיס לעמותת "מצמיחים" - עליא ואדי קדאח.
(צילום: אורי דוידוביץ')
נושא קבלת האחר הוא נושא שקרוב לליבה. "אם הילד מבין את השונה ממנו – הוא לא ירד עליו", היא מסבירה, "אני מרגישה שהעבודה שעושים בסדנה והטרמינולוגיה ממשיכה לחלחל גם אחר הצהריים, בקבוצת הוואטסאפ הכיתתית ובשיחות עם ההורים. זה לא שיעור שמתחיל ומסתיים. זאת פעילות שמוציאה את ההתנהגות האותנטית של הילדים, שפה חדשה שנותנת לתלמיד לעשות חשבון עם עצמו. זו פעילות אפקטיבית שעובדת. אני רואה שהתלמידים מתעסקים בעקבותיה הרבה פחות בבריונות ובשיימינג. בנוסף אליה, במהלך השיעורים אני מעצימה את ההתנהגות החיובית של התלמידים. מניסיון, זה באמת עובד מצוין".
אריאל, תלמיד מכיתתה, מספר: "הסדנה הזאת עזרה לי להרגיש הרבה יותר בטוח בעצמי בכיתה. האמת, קצת מלחיץ בהתחלה להשתתף בה, אבל בסופו של דבר מתמודדים עם זה ואני חושב שזו חוויה מדהימה. היה ממש כיף להשתחרר מהשגרה ולעשות פעילות לשובה, שגם שונה מאוד מהיומיום בכיתה".
3 צפייה בגלריה
(צילום: אורי דוידוביץ')
3 צפייה בגלריה
כיתה ז' 2 בתיכון גולדווטר. "להבין את השונה"
כיתה ז' 2 בתיכון גולדווטר. "להבין את השונה"
כיתה ז' 2 בתיכון גולדווטר. "להבין את השונה"
(צילום: אורי דוידוביץ')
אחד האתגרים המשמעותיים שניצבים בפני מערכת החינוך הוא ההתמודדות עם האלימות החברתית הכה הרסנית. אלימות לא חייבת בהכרח להיות פיזית. לעיתים היא יכולה להיות סמויה, להופיע בצורות ובמדיות שונות. את כל הוורסיות האלה צריך להכיר, ולדעת כיצד להיאבק בהן.
במרכז "מצמיחים" מפתחים שיטות, מתודות וכלים להכשרת מחנכים ברחבי הארץ, כדי שאלה יוכלו להתמודד בהצלחה עם האקלים החברתי בכיתות. לדוגמה: מה יהיה הכי חכם והכי מוגן מבחינת המחנכת כשהיא מכניסה יד לזירה החברתית המורכבת של הכיתה שעליה היא אחראית? מה יביא לרווחה הנפשית של התלמידים ויצמצם כאב וסבל שלהם? ועוד.
בשיתוף מפעל הפיס והסתדרות המורים