בשיתוף מפעל הפיס
השילוב בין הסגרים בקורונה לבין החשיפה המוגברת לרשתות חברתיות יצרו בשנים האחרונות גל חדש של מכורים. ברשימת ההתמכרויות בולטת במיוחד ההתמכרות להימורים. מדוע דווקא הימורים? אחת הסיבות העיקריות היא הזמינות הרבה של ההימורים כיום לעומת העבר. אם בשנים עברו היו המהמרים צריכים לצאת מהבית בשעות הלילה וללכת להמר בקזינו מחתרתי או משחקי קלפים על כסף עם חברים, הרי שהיום, הכל נמצא בכיס: לחיצה קטנה בסמארטפון וכבר הם נכנסים לעולם משכר של הימורים מכל הסוגים: ספורט, משחקי קלפים, משחקי מזל, רולטות מקוונות, ועוד. ואגב הקורונה ותקופות מתוחות אחרות שעברו מאז, הרי שההימורים כסוג של בריחה מהמציאות ולמצוא בהם הקלה רגעית ממצוקותיהם הרגשיות.
מי שהחליט להיאבק בתופעת ההימורים בקרב בני נוער ומבוגרים גם יחד, ותומך בשנים האחרונות במגוון עמותות וארגונים הפועלים בתחום זה הוא מפעל הפיס המנהיג מזה 20 שנה את מדיניות "משחקים באחריות". "מדיניות משחקים באחריות מהווה ערך מרכזי בפעילות מפעל הפיס, המחייב את עובדי המפעל, את זכייניו ואת משווקיו", מבהירה מירב ברנדפלד, מנהלת אגף רגולציה ובקרה במפעל הפיס. "המדיניות נבנתה בהתאם לסטנדרטים בינלאומיים מחמירים של ארגון ההגרלות האירופי, ה- EL ושל ארגון ההגרלות העולמי WLA. ארגונים אלו גיבשו תקן בין - לאומי לאחריות חברתית, שמחייב את כל מפעלי ההגרלות החברים בארגונם, ומפעל הפיס היה בין בין הראשונים בעולם שעברו את המבדק הבין - לאומי בהצלחה, ובשנה שעברה אף זכו בתקן זהב".
4 צפייה בגלריה
הימורי ספורט
הימורי ספורט
הימורי ספורט
(Shutterstock)
תו התקן המחמיר ''משחקים באחריות'' שם דגש מיוחד על מניעת מכירת מוצרי הגרלה לקטינים, מתוך הבנה שאוכלוסייה צעירה היא פגיעה ומחייבת הגנה מיוחדת. "לאור תפיסה זו ובמסגרת אחריותו החברתית, מפעל הפיס מנהיג במשך שנים מדיניות המגבילה את גיל המשתתפים בהגרלות ל-18 ומעלה", מוסיפה ברנדפלד. "ב-5 השנים האחרונות החלטנו לעלות מדרגה עם הנושא הזה והתחלנו ליצור שת"פים חשובים עם קשת מאוד רחבה של משרדי ממשלה, עמותות וארגונים העוסקים בתמיכה וטיפול במכורים להימורים ובני משפחותיהם. במסגרת פעילות נרחבת זו היה שותף הפיס בהקמתם של 3 מרכזי טיפול אמבולטוריים, הובלת סקרים ומחקרים אקדמיים, כמו גם פעילות הסברה מקיפה בקרב בני נוער וצעירים."
מהו התקציב שאתם מייעדים לכך מדי שנה?
"התקציב עומד על כמה מיליוני שקלים בשנה, ואנחנו מתמקדים באוכלוסיות צעירות מוחלשות שאינן נמנות על מכורי הקצה, וזאת על מנת לייצר אפקט מניעתי של הגעה למקומות של התמכרות. מגוון שיתופי הפעולה אותם רקם הפיס הוא רחב מאוד וכולל בין היתר פעילויות ספורט, אמנות, מוזיקה ועוד. נכון להיום ישנן 10 עמותות שנתמכות תקציבית על ידי הפיס ואנחנו ממש רואים כיצד מי שנכנסים לפעילויות האלו, מנתבים את חייהם למסלולים חיוביים ולא נגררים להתמכרויות דוגמת הימורים, סמים, אלכוהול וכיו"ב. ראוי לציין כי התקציבים שלנו מיועדים לצרכים של המשתתפים בפעילויות והם אינם מממנים את מנגנוני העמותות".
4 צפייה בגלריה
מפעל הפיס בני נוער הימורים
מפעל הפיס בני נוער הימורים
(צילום: canva)

סוגרים את החובות

אחת מהעמותות להן מסייע הפיס היא עמותת "הדרך", אשר קיימת מזה 30 שנה ומטפלת בעשר השנים האחרונות במכורים להימורים. העמותה כוללת מרכזי אשפוז, טיפול ומערך ההדרכה וכמו תחת חסותה פועלות שלוש זרועות טיפוליות ייחודיות, אשר מספקות מענה פרטני למכורים להימורים: מרכזי מיל"ה - מערך מרכזי טיפול אמבולטוריים לטיפול במהמרים ובני משפחותיהם בפריסה ארצית רחבה, כפר טיפולי למכורים לסמים, אלכוהול והימורים וכן בית טיפולי פנימייתי הנקרא "בית אלי" הנמצא בגליל, ומיועד לסובלים מבעיית הימורים פתולוגית.
"הפיס עוזר לנו מזה 4 שנים ובתמיכתו הקמנו 3 מרכזי טיפול אמבולטוריים, כלומר לא פנימיתיים, למהמרים ובני משפחותיהם - בחיפה, בבאר שבע ותל אביב. כמו כן תמיכת הפיס מסייעת לנו בהחזקת בית אלי", מספר ד"ר אמנון מיכאל, מנכ"ל העמותה. "במהלך שנים אלו טיפלנו במאות מכורים להימורים ובני משפחותיהם, ביחד ולחוד עם המכורים עצמם. כך שבני המשפחה מגיעים להדרכות הוריות, הדרכות משפחתיות וקבוצות טיפוליות. גם המכורים מגיעים לא רק לטיפולים עם בני משפחה אלא לטיפולים פרטניים ולעיתים גם לייעוץ משפטי וכלכלי – פיננסי במטרה להתמודד עם החובות אליהם נקלעו. אנשים עוברים אצלנו תהליכים אישיים מאוד משמעותיים ואף סוגרים את החובות שלהם".
בין היתר מפעילה העמותה קבוצת מהמרים אנונימיים המיועדת למהמרים "נקיים". "מדי שנה עוברים דרכנו מעל 200 מטופלים בשנה ובכל מסגרת יש מדריך טיפולי חברתי שהיה בעצמו מכור להימורים בעבר. למעשה רוב המדריכים שלנו הם בוגרי המסגרות שלנו שעברו שיקום", מסביר מיכאל.

מה מאפיין את המכורים להימורים בשונה ממכורים אחרים?
"רוב המכורים להימורים מגיעים ממעמד סוציו אקונומי גבוה המאפשר להם לממן זאת. רובם ככולם עובדים ומתפקדים שזה מעניין כשלעצמו, כאשר חלקם בעלי עסקים עצמאיים. לרובם יש גם בני משפחה מבוססים שמסוגלים לכסות את החובות שהם צוברים"
עמותה נוספת אשר נכללת בסל הסיוע של הפיס היא עמותת נירים בה מתמקד המפעל בתוכנית "נירים בשכונות" בהובלתו של מנהל התוכנית עו"ס דן בן גיגי. "תוכנית נירים בשכונות מופעלת על ידי עמותת נירים שהוקמה לזכרו של רס"ל ניר קריצ'מן, לוחם שייטת 13 שנפל בקרב בשכם, במהלך מבצע במבצע חומת מגן", מספר בן גיגי. "מאז הקמתה בשנת 2003, עמותת נירים יוזמת ומפעילה תכנית חינוכית-טיפולית, המעניקה מידי שנה למאות בני ובנות נוער בסיכון גבוה, בכל הארץ, הזדמנות נוספת, לעיתים אחרונה, לכתוב מחדש את סיפור חייהם. העמותה פועלת בשתי זרועות- האחת, כפר הנוער נירים הממוקם בבוסתן הגליל בין נהריה לעכו, והשנייה תוכנית נירים בשכונות- פרויקט תוך קהילתי הפועל עם כ 1000 בני ובנות נוער במצבי סיכון בקרב אוכלוסיות מוחלשות בלמעלה מ-20 רשויות ברחבי הארץ. הנערים מאותרים הן בעבודת רחוב וסיורי שכונות והן דרך גורמים מוסדיים כמו בתי הספר, מחלקת רווחה ושירות המבחן"
4 צפייה בגלריה
מפעל הפיס משחקים באחריות הימורים
מפעל הפיס משחקים באחריות הימורים
(צילום: canva)
מהי הפעילות בה מתנסים הנערים בתוכנית שלכם?
"הטיפול שלנו בבני הנוער מתמקד ביציאה למסעות הישרדות בשטחי המדבר או צפון הארץ. במקביל הם עוברים אצלנו סדנאות טיפוליות העוסקות בהתנהגויות מסוכנות, זיהוי מוקדם של התמכרויות, בחירת אלטרנטיבות טובות יותר, וכיו"ב. בני הנוער יוצאים לשטח עם שק שינה, מתמודדים עם קשיי הדרך ואף מבשלים לעצמם בשטח, ובתוך כך עוברים תהליכי פיתוח מסוגלות עצמית והעצמת תחושת שייכות ויכולת התנהלות בתוך קבוצה, במטרה להפוך אותם לאזרחים מן המניין שישלימו תעודת בגרות ויתגייסו לשירות משמעותי בצה"ל".
כיצד מפעל הפיס שותף לפעילות?
"מפעל הפיס תומך בנו ב-4 השנים האחרונות מתוך מטרה לטפל ולמנוע תופעות של התמכרויות והתנהגויות סיכוניות בקרב בני נוער וצעירים. הנחת העבודה היא שלנערים בסיכון יש פוטנציאל גבוה לאמץ התמכרויות להימורים, אלכוהול, סמים, פורנו או מסכים ומה שאנו עושים בתמיכת הפיס הוא להעלות את החוסן הנפשי של אותם בני נוער באמצעות המסעות ההישרדותיים. אנו מפתחים אצלם את נושא המסוגלות וההבנה כי הם אחראים למציאות חייהם ולגורלם בעתיד."

מדוושים ונגמלים

הקשר בין אתגר גופני לגמילה בא לידי ביטוי בעבודה של עמותת "ברטלי נוער בתנועה". מפעל הפיס תומך במרכזי מלכישוע ורמת הדסה, בה פועלת העמותה. "הכלי המרכזי של עמותת ברטלי הוא יציאה למסעות רכיבת אופניים ארוכים מאוד בשטח, והתוכנית כולה אורכת בין שנה וחצי לשלוש שנים", מספר רן מרגליות, מנכ"ל העמותה. "אנחנו מבצעים תהליך של מיון לתוכנית ורק בני נוער שעוברים את הסינון הראשוני הזה נכנסים אליה. במסגרת התוכנית הנערים רוכשים מיומנויות של רכיבת אופניים ברמה גבוהה ביותר, שליטה טכנית גבוהה מאוד באופניים, בניית כושר וסיגול אורחות חיים בריאים תוך שהם הופכים לרוכבים מקצועיים. במהלך התוכנית הנערים יוצאים כאמור למסעות ארוכים בשטח, שבמהלכם נבנית קבוצת רכיבה מקצועית".
על איזה מרחקי רכיבה אנחנו מדברים?
"מרחקים מאוד גדולים שיכולים להגיע עד ל100 קילומטר ליום בשטח. כל זה כשהנערים סוחבים את הציוד עליהם. הם מגיעים למצב בו הם מסוגלים לעשות מסעות של כמה ימים ברצף, למשל מכפר הנוער (העמותה מפעילה מספר כפרי נוער בפריסה ארצית) לחרמון."
4 צפייה בגלריה
מפעל הפיס בני נוער הימורים
מפעל הפיס בני נוער הימורים
(צילום: canva)
זהו לא קושי רב מדי עבורם?
"בהחלט, וזו גם אחת המטרות, שכן כאשר הגוף מתחיל להגיע לקצה היכולת שלו, יוצאים אל האור כוחות הנפש. כאן נבנית המסוגלות של אותם נערים, מסוגלות שתאפשר להם לנתב לאחר מכן את החיים שלהם למסלולים טובים ונכונים יותר. ההיבט השני של הפעילות הוא ההיבט הקבוצתי, כלומר בניית יכולת לרכב כקבוצה תוך התחשבות באחרים ויצירת הרמוניה קבוצתית. היבט נוסף בפעילות נוגע לבניית מנהיגות ויכולת הובלה. החל מהשנה השנייה והשלישית בעמותה הנערים מתחילים להוביל בעצמם מסעות תוך לקיחת אחריות על כתפיהם."
ארגון ברטלי - נוער בתנועה מוקדש להנצחת מורשתו של חסיד אומות העולם ג׳ינו ברטלי, אלוף הרכיבה האיטלקי האגדי אשר סיכן את חייו למען הצלת יהודי איטליה ולא סיפר על כך לאיש. ברטלי היה אחד האלופים הגדולים בהיסטוריה של ענף מרוצי האופניים, אך סיפור חייו גדול בהרבה מהספורט. תוכנית העמותה בארץ אורכת כשנה וחצי- שלוש שנים והעמותה פעילה בישראל מזה 6 שנים ולוקחים בה כיום חלק 310 בני נוער מכל הארץ.
"אנחנו מדברים על נערים ממגוון רקעים שמגיעים אלינו ואנו בונים עימם קבוצה משמעותית ברמה מקצוענית גבוהה", מציין מרגליות. "אלו הם נערים ונערות שמגיעים למסעות ארוכים של כמה מאות קילומטרים בשטח כאשר כל הציוד עליהם והם מבשלים לעצמם ובעצם אחראים לעצמם. מעטים הצעירים בגילם שמסוגלים לעשות זאת, ולתמיכה שאנו מקבלים מהפיס יש חלק משמעותי בכך."
חושבים שאתם או אנשים בסביבתכם בסכנת התמכרות? שווה לבדוק. חפשו בגוגל - משחקים באחריות או חייגו 118 למוקד מידע וסיוע משרד הרווחה והביטחון החברתי.
בשיתוף מפעל הפיס
פורסם לראשונה: 08:00, 27.09.23