יום המודעות העולמי לאוטיזם (World Autism Awareness Day), מצוין על ידי האו"ם מדי שנה ב-2 באפריל, ונועד לקידום ההסברה והמודעות לאוטיזם, לטיפול בו ולהגברת המודעות לאנשים עם אוטיזם. ביום זה, המצוין בסמל של לב כחול, בנינים רבים ברחבי העולם מוארים בצבע כחול.
הספקטרום האוטיסטי הוא קבוצה של הפרעות התפתחותיות המאופיינת בקושי בתקשורת חברתית, עיבוד חושי והתנהגויות חזרתיות.
11 צפייה בגלריה
יער בית קשת
יער בית קשת
יער בית קשת
(צילום: פנינה צייזלר, קק"ל)
ילדים על הספקטרום עלולים להיתקל בקשים רבים במהלך יציאה מחוץ לבית או למרחב המוכר להם, ולכן חשוב להבין מהם הצרכים הספציפיים של הילד לפני שיוצאים לדרך; האם הילד רגיש לרעש? במקרה כזה כדאי לבחור בילוי שקט יותר. האם הוא רגיש לאור? אם כן, כדאי לבחור מקום מוצל או חשוך יותר. ומה עושים במקרה של רגישות לחלל עצמו? מומלץ לבחור דווקא מקום סגור.
אם הילד מתקשה בתקשורת חברתית, ייתכן שתרצו לבחור פעילויות שבהן הוא יכול יהיה להיות פעיל לבד או עם המשפחה הקרובה. כמובן, יש צורך בגמישות לשינוי התוכניות במידת הצורך, למשל אם הילד יתעייף או יתרגש יותר מהצפוי.
ריכזנו עשרה מקומות בילוי למשפחות וילדים, המותאמים במיוחד לצרכי ילדים ומבוגרים על הספקטרום:

אזור צפון

פארק הירדן הפארק, המשתרע על פני כ-1,000 דונם בפינה הצפון-מזרחית של הכנרת, לצד אחד האפיקים הראשיים של הירדן, טומן בחובו שפע של מים וירק, חיי בר שוקקים ומבחר של אתרים ארכיאולוגיים. עוד במקום: שישה מסלולי הליכה, תעלות דיג, גני שעשועים וכמובן, הרבה מאוד טבע.
בנוסף, יש בפארק מגוון אפשרויות לינה - החל מקמפינג דרך עמדות לקרוואנים ומאהל בדואי ועד לחדרי להשכרה.
11 צפייה בגלריה
פארק הירדן
פארק הירדן
מגוון מסלולי הליכה בפארק הירדן
(צילום: אסף רוזן)
לפרטים נוספים: 04-6923922
גן גורו גן החיות האוסטרלי נמצא בעמק המעיינות למרגלות הר הגלבוע. בגן עשרות קנגורו חופשיים מסוגים שונים אותם ניתן ללטף, להאכיל מכף היד ולהצטלם איתם. בצפריית הלורים עשרות תוכים צבעוניים שאוהבים לאכול שיפודי פירות עסיסיים מידי המבקרים. ברחבי הגן עוד מגוון בעלי חיים מעניינים כמו קזואר, אמו, שועלים מעופפים ומיני זוחלים נדירים.
שימו לב: גן גורו מונגש לעגלות ולכסאות גלגלים (מלבד המבוך).
פרטים נוספים - באתר
11 צפייה בגלריה
גן גורו
גן גורו
גן גורו. להאכיל את הקנגורו
(צילום: ארז ביט)
מרכז טיפולי-חוויתי: "מהלב לאמיר" המרכז הטיפולי-חוויתי בחיפה נפתח מחדש לאחרונה, לקבלת סבבים חדשים של אירוח ילדים עם צרכים מיוחדים ומשפחותיהם לנופשון בחיפה. המשפחות הלנות במקום יכולות ליהנות מגוון פעילויות העשרה לכל המשפחה, בהן: טיולי ג'יפים, הופעות של ליצנים, זמרים או להקות, טיולי ג'יפים ואפילו טיפולי רפלקסולוגיה לאימהות.
התוכנית האמנותית משתנה מאירוח לאירוח. הארוחות והלינה במקום הינם ללא עלות ומתקיימים בהתנדבות מלאה, ובמתחם פועל כל העת צוות רפואי עבור הילדים.
פרטים נוספים - בעמוד הפייסבוק
טכנודע חדרה המוזיאון הישראלי הראשון לרפואה בארץ, מזמן עבור המבקרים חוויות בתחום מערכת הלב ומערכת המוח. במוזיאון מתקיימים שני סיורים מרתקים העוקבים אחר מערכת הלב והמוח - "הלב הרגיש" ו"המוח הגמיש", וכן נערכת היכרות עם עולם הווירוסים לצד הבנת ה-DNA. כל סיור כולל שלוש תערוכות שונות (משך כל סיור כשעה וחצי). מומלץ לגילאי 8 ומעלה.
פרטים נוספים - באתר
11 צפייה בגלריה
מוזיאון הרפואה הראשון בישראל
מוזיאון הרפואה הראשון בישראל
ללמוד על הלב ועל המוח במוזיאון המדע בחדרה
(צילום: רמי זרנגר)

אזור השרון

"החווה של חווה" בקיבוץ חפץ חיים חוות חיות ענקית הכוללת מגוון רחב של בעלי חיים ושפע של פעילויות לכל המשפחה. החווה הוקמה על ידי חוי זליגר, הגננת המיתולוגית של הקיבוץ ואמא לעשרה ילדים. זליגר הקימה את החווה לאחר יציאתה לפנסיה, במטרה להחזיר את הילדים לטבע - ואת הטבע לילדים.
החווה כוללת מגוון פעילויות, בהם: חצר ליטוף, רכבת שמובילה לרפת, אפיית פיתות, מתנפחים, עמדת יצירה, מפגש חליבה, רכיבה על אתונות ועוד.
לפרטים נוספים - היכנסו לאתר

אזור המרכז

מוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט המוזיאון התל אביבי, מקדם בברכה מבקרות ומבקרים עם מוגבלויות. לביקור במוזיאון ניתן להתכונן מראש באמצעות הורדה או הדפסה של "סיפור ביקור", המותאם לסלולרי. כמו כן, על מנת ליהנות משעות ביקור שקטות יותר, ממליצים במוזיאון להגיע למקום בימי שבת, בחופשות ובחגים אחרי השעה 14:00. בימי חול במהלך שנת הלימודים, ההמלצה היא להגיע למוזיאון אחרי השעה 13:00.
שימו לב: אין כניסה למוזיאון עם בעלי חיים, פרט לכלב נחייה או חיית שירות בהצגת תעודה בדלפק הכניסה.
11 צפייה בגלריה
מוזיאון הטבע
מוזיאון הטבע
חוויה לכל החושים. מוזיאון הטבע
(צילום: שי בן אפריים)
לפרטים נוספים - היכנסו לאתר

אזור ירושלים

גן החיות התנ"כי הגן כולל אוסף בעלי החיים שאין שני לו בארץ. הוא שוכן בעמק פסטורלי בדרום-מערב ירושלים (סמוך לשכונת מלחה), ומעניק לבעלי החיים השוכנים בו תנאי מחיה בסטנדרטים בינלאומיים. בין היתר, תמצאו בו שלל פעילויות חווייתיות לילדים ולמבוגרים, לצד מידע עשיר על כל אחד מבעלי החיים הנמצאים בגן.
גן החיות התנ"כי מוביל מספר תוכניות טיפוליות לילדים בעלי מוגבלות, ביניהם ילדים בעלי רמות שונות של אוטיזם. למשפחות ומבקרים יחידים, הגן מציע לאורך המסלול, מספר רב של פינות שקטות והדרכה באמצעות מטפלות שעברו הכשרה מיוחדת לעבודה עם בעלי מוגבלויות.
פרטים נוספים - באתר
11 צפייה בגלריה
גם הם יחכו לכם שם. גן החיות התנכ"י
גם הם יחכו לכם שם. גן החיות התנכ"י
גם הם יחכו לכם שם. גן החיות התנכ"י
(צילום: שי בן עמי)
מוזיאון המדע ירושלים במוזיאון מוצגות למעלה מעשר תערוכות אינטראקטיביות והדגמות מדעיות, המלמדות את הילדים תכנים מדעיים בדרך חוויתית. המוזיאון מתאים לילדים מגיל שלוש, והפעילויות מתאימות לילדים מגיל חמש ומעלה.
מספר פעמים בשנה מקיים המוזיאון פעילויות ייעודיות לילדים עם מוגבלויות ולבני משפחותיהם. במסגרת האירועים, המוזיאון סגור לקהל הרחב וכך רק מספר מצומצם של מבקרים נכנס לאירוע. "פעילויות זמן שקט", כפי שהן מכונות שם, כוללות סדנאות והדגמות המאפשרות לכל משתתף ומשתתפת לפעול ברמות שונות על פי יכולותיהם ורצונותיהם.
11 צפייה בגלריה
תערוכת האשליות, מוזיאון המדע ירושלים
תערוכת האשליות, מוזיאון המדע ירושלים
מוזיאון המדע בירושלים
(צילום: אריאל שרוסטר)
הכניסה לפעילויות אלו היא במחיר מסובסד של 25 שקלים לאדם, לכל התערוכות והפעילויות שהמוזיאון מקיים בחגים ובמועדים.
פרטים נוספים - באתר
פארק קיפצובה פארק השעשועים שנמצא בקיבוץ צובה, ליד ירושלים, מתאים לבילוי משפחתי מגיל שנה עד 14. בפארק, שחלק ממתקניו מקורים וחלקם באוויר הפתוח, יש רכבת הרים משפחתית, סירה בסערה, מתחם נינג'ה, בריכת סירות אבובים, קרוסלת פיראטים, מתחם תותחים, מיני גלגל ענק, מתנפחי ענק, מכוניות מתנגשות, בריכת כדורים, תלת אופנים, ועוד. במקום פועל גם מזנון.
פרטים נוספים - באתר
11 צפייה בגלריה
פארק "קיפצובה"
פארק "קיפצובה"
פארק "קיפצובה"
(צילום: אסף קליגר)

אזור הדרום

צריף בן גוריון בשדה בוקר על פי צוואת ראש הממשלה הראשון, הלוא הוא דוד בן גוריון, את הבית בו הוא ורעייתו, פולה, התגוררו - יש להנגיש לכל מי שיחפוץ לבקר בו.
ואכן, במקום נערכים ביקורים של קבוצות ויחידים, ביניהם גם קבוצות של ילדים ונוער על הספקטרום. צוות המדריכים מיומן להדרכת קהל עם בעיות תקשורת ופעילות מותאמת בהרשמה מראש לקבוצות, וטרם הביקור נערכים התאמות ושינויים בתצוגה ובמערך ההדרכות של הצוות.
11 צפייה בגלריה
צריף בן גוריון
צריף בן גוריון
מדריכים מיומנים. צריף בן גוריון
(צילום: יח"צ)
בנוסף, בחגים ובמועדים בהם הצריף עמוס במבקרים - מוגדרות "שעות שקט", המיועדות למשפחות בהן יש בני או בנות משפחה עם לקויות תקשורת.
פרטים נוספים - באתר
מדבריום (פארק החיות ע"ש ג'ק, גו'זף ומורטון מנדל) פארק חיות חווייתי, חינוכי ואתגרי, הראשון מסוגו בארץ ובעולם, המפגיש את המבקרים בו עם מגוון עצום של בעלי חיים מדבריים. באמצעות מתקני משחק חדשניים, המבקרים מצליחים לחוות את הסביבה המדברית מנקודת מבטם של בעלי החיים.
המתקנים בפארק משלבים משחקים מגוון משחקים חינוכיים וחווייתיים, בהם: קיר טיפוס הצופה על הצוקים של היעלים, ובו מסלולים בהם מתקדמים לפי חידות המופיעות לאורך הטיפוס; סימולטור טיסה המדמה את תעופתו והחיפוש אחר הטרף של העוף הדורס; משחק מארב והתגנבות, בו המבקרים עוברים מסלול מכשולים וכך לומדים לארוב ולצוד כמו נמר; משחק זיהוי סוגי טרף, ועוד מתקנים ומתחמים רבים ומגוונים.
הפארק מציע מדריכים המנגישים את חווית הביקור בו בעזרת חוויה מותאמת. ילדים על הרצף האוטיסטי שמסתגרים הרבה פעמים כשמנסים ליצור איתם קשר עין, או שמאבדים את יכולת הריכוז במהירות - מצליחים ליצור עם בעלי החיים שבפארק ערוץ תקשורת שהוא מעבר למילים. התגובות של בעל החיים מעודדות קשר והזדהות רגשית ומשמעותית ללמידה והבנה חברתית.
11 צפייה בגלריה
מדבריום, פארק החיות ע"ש ג'ק ג'וזף ומורטון מנדל
מדבריום, פארק החיות ע"ש ג'ק ג'וזף ומורטון מנדל
זברה ב"מדבריום"
(צילום: נדב צור)
ב"מדבריום" מסכי מגע רבים וכפתורי משחק המשולבים במשחקים חינוכיים וחווייתיים, המותאמים גם לילדים ונוער עם מוגבלויות.
לרכישת כרטיסים: באתר או דרך הודעת וואטסאפ בנייד שמספרו: 054-5855681

כל הארץ

אתרי קק"ל מרחבים פתוחים מסייעים לילדים בוויסות והרגעה. אתרי הטבע אינם צפופים ומספקים שקט, רוגע ואפשרות לפרוק אנרגיות או דווקא להיכנס לאווירה של שלווה. קק"ל מציעה כמה אתרים מומלצים:
  • כנסיית בכחוס ביער קהילתי שוהם - היער נקרא על שם כנסיית בכחוס שפעלה בו בתקופה הביזנטית, ושרידיה נמצאים במקום, בהם רצפת פסיפס צבעונית.
  • יער הקדושים בהרי יהודה - את היער נטעו בשנות ה-50 נציגי קהילות יהודיות מרחבי העולם, עולים חדשים ששרדו את התופת ועולים חדשים שהקימו את המושבים בסביבה. יש בו שישה מיליון עצים, נרות נשמה חיים לזכר ששת מיליוני היהודים שנספו בשואה, ובחלקות היער הוצבו אנדרטאות לזכר קהילות שנרצחו במהלך השואה. בנוסף, לאורך כל המסלול ובחניונים עצמם ישנן פינות שקטות ומוצלות.
  • יער חוף הכרמל - מכסה את המורדות המערביים של הכרמל, בין כפר הנוער "מאיר שפיה" מדרום ונחל מערות בצפון. מדרונות היער, המשתרע על פני כ-10,000 דונם, משקיפים על הנוף של מישור חוף הכרמל והים. הסביבה המיוערת מקנה אווירה מגוננת ועוטפת, המסייעת במיוחד לצרכי הילדים.
  • יער בית קשת - משתרע על פני המורדות המזרחיים של הרי נצרת, מהם נשקפים הנופים המרהיבים של הגליל התחתון ועמק יזרעאל. היער משתרע על פני כ-25 אלף דונם, ומצוי בו שריד מפואר של יער אלון התבור שכיסה בעבר שטחים נרחבים בצפון הארץ.
לפרטים נוספים: "קו ליער" בטלפון: 1-800-350-550, או באתר קק"ל
11 צפייה בגלריה
פאנקי מאנקי
פאנקי מאנקי
"פאנקי מאנקי"
(צילום: גל איסייב)
פאנקי מאנקי רשת מתחמי חוויה ואקסטרים לכל המשפחה בפריסה ארצית, מונגשים לבעלי מוגבלויות. במתחמים מתקנים ואטרקציות בסטנדרטים בינלאומיים, בהם קירות טיפוס אתגריים, מתחמי טרמפולינות, בריכות ספוגים, בריכות כדורים עצומות, מגלשות אבובים, מתחמי קטנטנים, משחקי דמיון, מגדלי טיפוס סרוגים, גשרים אתגריים, מגדלי טיפוס גומיות, מגלשות, חדרים מעוצבים לאירועים מכל הסוגים, קפיטריה ועוד. המתחמים מתאימים לכל המשפחה, לילדים עד גיל 13.
פרטים נוספים - באתר