בשיתוף עיריית חריש
בשנת 2016 מספר התושבים בחריש עמד על אלף. כמעט עשור מאוחר יותר, העיר כבר מונה כ-40 אלף תושבים. אין ספק שמדובר בגידול חסר תקדים שלא היה כדוגמתו בישראל כבר שנים רבות.
ההתפתחות המואצת של חריש באה לידי ביטוי לא רק בתנופת בנייה אדירה, אלא גם בהקמה של מערכות קהילתיות, כמו למשל מוסדות לימוד. מידי שנה נבנים עוד ועוד בתי ספר וגנים בעיר - נכון לשנת 2022, פועלים בחריש 20 בתי ספר ו-140 גנים שבהם לומדים למעלה מעשרת אלפים ילדים.
הסטטוס המיוחד של חריש, שבמאי האחרון הוכרזה רשמית בתור עיר, מאפשר לה הזדמנויות שאין לערים אחרות בישראל. אחד התחומים המרכזיים שבחרה העירייה לשים עליהם דגש הוא החינוך. בשנתיים האחרונות הולכת ומתבססת בעיר מערכת חינוך ייחודית, המבוססת על מודל חדשני בשם "דרך חריש" ללמידה ממוקדת תלמיד.
יצאנו לחריש לבדוק כיצד מקימים מערכת חינוך יש מאין: מהו אותו מודל חינוכי חדשני, מה היתרונות שלו, כיצד הוא מיושם הלכה למעשה ומה אומרים התלמידים? צפו בכתבת הווידאו בראש העמוד.
"מערכת החינוך לא השתנתה מאז שאנחנו למדנו בה לפני עשרות שנים, היא לא השכילה להתאים את עצמה לעולם המשתנה", מסביר ראש עיריית חריש, יצחק קשת. "לילדים יש רצון טבעי להכיר את העולם, הם מאוד סקרנים, אבל הם לא תמיד מוצאים את עצמם בתוך מערכת החינוך. מתוך התובנה העמוקה הזו נולדה 'דרך חריש'. המטרה שלנו היא לבנות מערכת חינוך שמתאימה את עצמה לתלמיד ולעולם החדש. זו מערכת יצירתית, שמסקרנת, מפעילה, מזיזה את הילדים וגם מחוברת למציאות העכשווית".
2 צפייה בגלריה
מודל חינוכי חדשני שגורם לתלמידים לחכות לעוד יום בבית הספר,
מודל חינוכי חדשני שגורם לתלמידים לחכות לעוד יום בבית הספר,
מודל חינוכי חדשני שגורם לתלמידים לחכות לעוד יום בבית הספר,
(צילום: מור שקיפי לאטי)
אך כיצד אפשר להקים ולתפעל מערכת חינוך מתקדמת בתקופה של משבר עמוק בתחום החינוך ועם חוסר אדיר של אלפי מורים בישראל? "כמובן שיש קושי לגייס מורים", מודה ישראל שלו, ראש אגף חינוך בעיריית חריש. "אבל אנחנו מצליחים לגייס את המורים, הגננות והסייעות בצורה טובה יותר ביחס לשאר הארץ, כי מגיעים לכאן אנשים שרוצים לעשות חינוך טוב. התפיסה של למידה שונה שאותה אנחנו מפתחים, מסקרנת את צוותי החינוך שמגיעים לכאן". צפו בכתבת הווידאו בראש העמוד.

מרחב לימוד במקום כיתה, קהילה במקום מחנכת

בבית הספר הממלכתי על שם רונה רמון, שהוקם בקיץ 2019, לומדים נכון להיום 500 תלמידים מכיתה א' ועד ו' ב-21 כיתות. מנהל בית הספר, לידור כהן, מספר כיצד מיישמים הלכה למעשה את שיטת "דרך חריש" הדוגלת בלמידה ממוקדת תלמיד: "הבוקר אצלנו נפתח בפעילות שונה וכיפית, פעילות ספורטיבית או מיינדפולנס. מעבר לכך, יש לנו פעילויות שמחוברות לרגש – גינון, סייבר, אומנויות לחימה".
גולת הכותרת בבית הספר הם מפגשי יום ההולדת שנחגגים ביחד עם המנהל. "בראש כל חודש, כל הילדים שיש להם יום הולדת באותו החודש מוזמנים לחגוג איתי. אני עושה להם פעילות כיפית, שתיתן להם את ההרגשה שרואים אותם".
כהן מספר כי לא רק הילדים עומדים במרכז, אלא גם הצוות החינוכי. "כמו שאנחנו רוצים שיהיה לילדים חוסן נפשי, כך גם אנחנו רוצים לחזק את הצוות שלנו. אנחנו מספקים טיפול פסיכולוגי פעם בשבועיים לכל מחנך, כדי להעניק לו את הכלים לתת מעצמו הכי טוב לילדים".
2 צפייה בגלריה
מערכת חינוך ייחודית, המבוססת על מודל חדשני בשם "דרך חריש" ללמידה ממוקדת תלמיד.
מערכת חינוך ייחודית, המבוססת על מודל חדשני בשם "דרך חריש" ללמידה ממוקדת תלמיד.
מערכת חינוך ייחודית, המבוססת על מודל חדשני בשם "דרך חריש" ללמידה ממוקדת תלמיד.
(צילום: מור שקיפי לאטי)
גם באולפנת חריש אשר הוקמה ב-2020 ועברה לאחרונה למבנה הקבע שלה, מיישמים בהצלחה את שיטת "דרך חריש". באולפנה לומדות כ-130 תלמידות, בשיטה של קהילות למידה. השיטה הזו, טוענת מיכל בולאר, סגנית האולפנה ורכזת פדגוגית, מחזקת מיומנויות של עבודת צוות וערבות הדדית.
אנחנו פוגשים את בולאר בשיעור אורייתא המתקיים במרחב למידה, במסגרתו התלמידות עובדות בחבורות והמורה נעה ביניהן. "מרחב הלמידה הוא כלי מפתח. באמצעות עבודה בקבוצות הן מפתחות את האישיות ומגלות את הכוחות שלהן. זו למידה שבאה לידי ביטוי בכל המקצועות - גם באנגלית ובמתמטיקה וגם במקצועות הקודש".
שיעור אורייתא הוא אחד ממרחבי הלימוד שהתלמידות יכולות לבחור בהם. "זה שיעור שמחבר בין למידה לבין אמנות. הבנות לומדות יחידה ואז הן עושות ציורים וסקיצות על בסיס הנלמד. השיעור מחבר את הבנות לחיי התורה וגם ללמידה משמעותית".
בולאר, שמתגוררת באזור השומרון ונוסעת מידי יום שעה וחצי לבית הספר, מספרת שהיא הגיעה במיוחד ללמד בעיר אחרי ששמעה על שיטת החינוך הייחודית. "אני מרגישה שקורה כאן משהו אחר, למידה משמעותית וטבעית. יש כאן קשר עמוק בין הצוות לבין התלמידות. זו שפה אחרת ואני שמחה לקחת חלק מההתפתחות ומהבנייה של השותפות הזו".
יעל בראל, תלמידת כיתה ח' באולפנת חריש שעברה עם משפחתה לחריש בשנה שעברה, מספרת על ההבדלים המשמעותיים בין בית הספר הקודם שבו למדה לבין בית הספר בחריש: "בהתחלה זה היה שונה - אין לנו מחנכת והלמידה היא אחרת. אין את השעמום של הכיתה הרגילה, את לא יושבת ליד שולחן מול המורה שעומדת ומלמדת 40 דקות. כולנו לומדות ביחד והיחס כאן הוא אישי. המורה מסתובבת ביננו, וגם אני יכולה להסתובב. יש תחושה נינוחה של ביחד. הרבה יותר קל ללמוד ככה, אני מצליחה להבין את הנלמד והציונים שלי השתפרו".
צפו בכתבת הווידאו בראש העמוד.
בשיתוף עיריית חריש