המהדורה ה-13 של "פסטיבל הולגאב ליצירה ישראלית-אתיופית" מתארחת בימים אלו בבית הקונפדרציה בירושלים. הפסטיבל נוסד בשנת 2009 והוא ספינת הדגל של פרויקט קידום היצירה הישראלית-אתיופית, הפועל בבית הקונפדרציה מזה כ-20 שנה. פסטיבל מיוחד זה הוקם בעקבות פעילותו המצליחה של אנסמבל התיאטרון "הולגאב", והוא הבמה המרכזית ביותר כיום בארץ המטילה זרקור על אמנים ישראלים-אתיופים, שלא תמיד זוכים להכרה הראויה להם.
צפו בתמר רדה וחמי רודנר בשיר "גאולה", מתוך "ארתבה" ERTEVÉ, מופע הסיום של הפסטיבל:
הפסטיבל חושף את החיבורים ושיתופי הפעולה בין התרבות האתיופית, לזו הישראלית השורשית בתחומים של מחול, מוסיקה, תיאטרון, ספוקן וורד, ראפ והיפ-הופ, כדי להציג את קשרי הגומלין וההשפעות ההדדיות של התרבויות זו על זו.
במהלך שנות קיומו אירח הפסטיבל, לצד האמנים הישראלים, את גדולי המוזיקאים של אתיופיה, המהווים גיבורי תרבות ונכסי צאן ברזל בקרב הקהילה: מחמוד אחמד, אסתר אווקה, גוסיה טספייה, אלמייהו אשטה, גטיש מאמו, פרויקט אדיס האקוסטית ועוד.
"השנה יציג הפסטיבל תשעה מופעי מוזיקה ותיאטרון, ששבעה מהם ייערכו באולם בית הקונפדרציה, ומופעי הפתיחה והסיום יתקיימו בצוללת הצהובה", מסביר אפי בניה, המנהל האמנותי של "פסטיבל הולגאב ליצירה ישראלית -אתיופית". "כבכל שנה, הפסטיבל יציג את מיטב הכוחות היוצרים הישראלים-אתיופים, והשנה ייתן דגש מיוחד על יוצרות פורצות דרך- אושי מסלה, תהילה ישעיהו אדגה, אורית טשומה, איילה אינגדשט, דגה פדר, תמרדה ורודי ביינסון, וכמו כן יארח יוצרים ותיקים ואהובים כאבטה בריהון, משה מלכא ואדוניה גואדה, ויציג גם שיתופי פעולה עם יוסי פיין וחמי רודנר".
4 צפייה בגלריה
פסטיבל הולגאב ליצירה אתיופית
פסטיבל הולגאב ליצירה אתיופית
דגה פדר. צילום:מיכל אגוזי
"כמו בכל סדרות המוזיקה של בית הקונפדרציה לאורך כל השנה, הפסטיבל משקף את הסצנה התרבותית הישראלית הרב-תרבותית, כאשר שילוב של כוחות יצירתיים מכל הקהילות, העדות והדתות השונות, מוליך לסינרגיה יצירתית שמחדשת ומעשירה מסורות ותרבויות עתיקות ומנגישה אותן לקהלים רחבים יותר", מוסיף בניה.
"שליחות תרבותית זו תקפה שבעתיים בעיר ירושלים, שהיא עיר משוסעת ומקוטבת, אך שופעת כוחות יצירתיים, ובה חיות אוכלוסיות עם תפיסות תרבותיות שונות בתכלית זו לצד זו. בבית הקונפדרציה מאמינים כי בכוחה של התרבות להוות גשר, שחוצה גבולות קיימים ומדומיינים".
לשאלה מדוע יש צורך בפסטיבל ייחודי ליוצרים מקהילת יוצאי אתיופיה השיב בניה: "התרבות הישראלית-אתיופית עדין לא חדרה לליבו של המיינסטרים הישראלי. היוצרים הצעירים והכישרוניים עדיין לא זכו למעמד של גיבורי תרבות ועדיין לא ממלאים במות גדושות באמפי קיסריה. עם זאת, קיים פרץ יצירתי אדיר בשנים האחרונות בקרב יוצרים ויוצרות אלו, והם מתחילים לתפוס מקום משמעותי יותר ויותר בעולם התרבות הישראלי".
"לבית הקונפדרציה יש תפקיד חשוב בתהליך זה – הוא מציע במה פתוחה לכל היוצרים הישראלים-אתיופים, גם לאלו שעולים על במה בפעם הראשונה, וגם לאלו שעדיין לא הוציאו אלבום או שיחקו בהצגה. 'תיאטרון הולגאב' מתרחב עם השנים והפקות המקור בו מוצגות גם בערים שונות בארץ וזוכות לתשומת לב רבה. ההשקעה באמנים הצעירים מוכיחה עצמה כמתגמלת ונותנת הזדמנות לאמנים אלו לפרוץ ולהתפתח. אנחנו גאים בתרומה רבת השנים של פסטיבל הולגאב, תיאטרון הולגאב ותוכניות המוזיקה של בית הקונפדרציה לתרבות הישראלית", מתגאה בניה.
4 צפייה בגלריה
פסטיבל הולגאב ליצירה אתיופית
פסטיבל הולגאב ליצירה אתיופית
איילה אינגדשט. צילום: רפאל שחרי
"מניסיוננו רב השנים, ומעבודתנו הצמודה עם מיטב היוצרים הישראלים-אתיופים – זמרות וזמרים, ראפרים, אמני ספוקן וורד, שחקניות ושחקני תיאטרון, כוריאוגרפיות, רקדנים ורקדניות, ועם קבוצת התיאטרון הולגאב, היעדר ההכרה באמנים אלו הוא החמצה גדולה. הם מציגים תרבות עשירה, חיה ובועטת, שגם אם יוצריה עדין רחוקים ממעמד קאנוני, הם מחוברים בכל נימי נפשם להוויה הישראלית, ויש להם פרספקטיבה חכמה על כור ההיתוך המהביל", מסכם בניה.

מתוכניית הפסטיבל:

איילה אינגדשט: יוצאת לאור שני, 12.12.22, 20:30, בית הקונפדרציה
הזמרת-יוצרת איילה אינגדשט חוותה שנתיים מאתגרות, עמוסות בפחדים ובמכאובים. שנתיים אלו הולידו מופע אישי וחושפני, המחדש את פועלה האמנותי בתנועה מתמדת ובאמונה. איילה אינגדשט שירה | יונתן לוי גיטרה בס | שאול עשת קלידים | תום בוליג תופים.
4 צפייה בגלריה
פסטיבל הולגאב ליצירה אתיופית
פסטיבל הולגאב ליצירה אתיופית
תמרדה. צילום: פרנצ'סקה קנופר
דגה פדר: ללה שלישי, 13.12.22, 19:00, בית הקונפדרציה
הזמרת-יוצרת דגה פדר חיברה שירים בשפה האמהרית והעברית, המבוססים על זיכרונות הילדות שלה ועל הקולות והנופים של החיים באתיופיה. בשירים הטמיעה השפעות מוזיקליות המגיעות ממחוזות שונים של המוזיקה האתיופית. בחיבור עם מוזיקה אפריקאית ומערבית, שירים אלה יוצרים מופע צבעוני וקצבי, המשולב עם מחול אתיופי תוסס. דגה פדר שירה | טל פדר גיטרה, בס | נסהיא פדר תופים, קברו | חגי פרץ בס, גיטרה | נדב בן עוזר סקסופון
4 צפייה בגלריה
פסטיבל הולגאב ליצירה אתיופית
פסטיבל הולגאב ליצירה אתיופית
אורית תשומה. צילום: דן קסה
"לא נחמדה לקשר רציני" הצגת יחיד של קבוצת תיאטרון הולגאב בניהולו האמנותי של משה מלכא. שלישי, 13.12.22, 20:30, בית הקונפדרציה
הצגת יחיד קומית על אישה המנסה לפתוח פרק ב' בחייה, ובדרך יורדת על עצמה, על הקהילה ועל המדינה. ההצגה מדלגת בין סטנד-אפ לבין עלילה מתפתחת. השחקנית מדברת בכנות ובהומור על סטיגמות ודעות קדומות שקיימות בחברה הישראלית, לצד כמיהתה האישית לבן זוג. משה מלכא כתיבה ובימוי | תהילה ישעיהו-אדגה שחקנית, שותפה-יוצרת | עדי חייט מוזיקה | גילי עזרן תפאורה, תלבושות נהוראי לוידור עיצוב תאורה | ניר לנדאו עוזר במאי
מופע סיום: "ארתבה" ERTEVÉ – תמרדה מארחת את חמי רודנר רביעי, 14.12.22, פתיחת דלתות: 20:30, תחילת מופע: 21:30, צוללת צהובה
הזמרת-יוצרת תמרדה תנעל את פסטיבל הולגאב במופע חדש בו תארח את חמי רודנר. המופע מבוסס על אלבומה השלישי, ERTEVÉ המציג את ניחוח בית הוריה ואת התרבות האתיופית אשר משפיעה על יצירתה. כל שירי האלבום מושרים באמהרית, חלקם מקוריים וחלקם שירי עם, שעליהם גדלה ועיבדה אותם מחדש כשירי פולק ישראלי, הנטועים בתוך גרוב אתיופי מסורתי עם ניחוח קאריבי. תמר רדה שירה | עדן בראל גיטרה חשמלית | עומרי אלקיים בס | רון אבידן תופים | טל גורדון חצוצרה | חמי רודנר שירה.
  • פסטיבל הולגאב יסתיים ב-14 בדצמבר, לרכישת כרטיסים: באתר בימות או בטלפון 6226*.
  • למידע נוסף אתר בית הקונפדרציה טלפון 02-5399360, שלוחה 5.