פרויקט "אבנים עם לב אדם", החל בשיאו של משבר הקורונה כדי להביע סולידריות עם משפחות שכולות שנמנע מהן להגיע לקברי יקיריהן בימי הזיכרון של הגבלות הסגרים. באותה תקופה, מתנדבי הפרויקט הניחו כ-30 אלף חלוקי נחל על קברי חללים ונרצחי פעולות איבה. על האבנים נכתבו מסרי תודה ואהבה, שנשלחו מהציבור הרחב לנספים.
השנה, בעקבות אירועי 7 באוקטובר, הפרויקט עתיד לקבל צביון מעט שונה: המטרה היא להניח 100 אלף חלוקי נחל מעוטרים על קברי חיילים ונפגעי פעולות האיבה, אלא שהפעם הטקסטים יילקחו מיצירות של לוחמים ולוחמות שנפלו במלחמת "חרבות ברזל".
2 צפייה בגלריה
אייל אשל, אביה של התצפיתנית רוני אשל ז"ל
אייל אשל, אביה של התצפיתנית רוני אשל ז"ל
מחווה של סולידריות: חלוקי נחל ועליהם ציטוטים משירים ומשפטים שכתבו חללי המלחמה
"המשפט שנכתב על האבן שניתנה לנו דרך המיזם, זהו משפט שליווה את רוני מגיל ההתבגרות", אומר אייל אשל, אביה של התצפיתנית רוני אשל ז"ל, שנרצחה בבסיס נחל עוז ב-7 באוקטובר. "היום אנחנו למדים מבנות אחרות ששירתו איתה, שרוני הרבתה להשתמש במשפט הזה כדי לחזק אותן.
"רוני הייתה כולה נתינה והיה לה לב רחב מאוד. היא אהבה לעזור וידעה להתמודד עם קשיים בצורה מיטבית. זה בוודאי מתקשר לחינוך שאנחנו כהורים הענקנו לילדינו בבית. כך אנחנו מחנכים את ילדינו - לתת ולעזור לאחרים בכל דרך אפשרית", מוסיף האב השכול. "אנחנו עדיין מנסים להתמודד עם האובדן הקשה, ולא לגמרי מבינים איך אפשר להתגבר על החלל העצום שנפער בפתאומיות ועל הטלטלה שחווינו במשך 34 יום, כשרוני הוגדרה כנעדרת. זהו נופח עגום נוסף לכל הסיפור הזה".
לדברי אשל, "אנחנו משתדלים להיות חזקים, גם בשבילה וגם עבורנו כמשפחה. מיזמי ההנצחה שאנחנו מעורבים ועוסקים בהם, מעניקים לנו המון כוח ואוויר לנשימה. אני מבקש להודות למתנדבי 'אבנים עם לב אדם' על מחווה מרגשת מאוד ועל מיזם מופלא של אנשים שמנסים לעשות טוב בתוך כל הכאב הזה".
2 צפייה בגלריה
אייל אשל אביה של רוני ז״ל התצפיתנית
אייל אשל אביה של רוני ז״ל התצפיתנית
אייל אשל, אביה של התצפיתנית רוני אשל ז"ל. "מנסים עוד להבין איך להתמודד עם החלל שנפער"
(צילום: יאיר שגיא )
היזמית החברתית חוי ארנפלד, שייסדה את הפרויקט, מסבירה כי "הוא מעביר מסר חשוב למשפחות השכולות, והוא שהן אינן לבד והאובדן האישי שלהם הוא גם אובדן של כולנו. לצד זה, הפרויקט מאפשר לכל אדם, בארץ ובעולם, להביע אמפתיה כלפי המשפחות השכולות ולחבקן.
"מדינת ישראל נמצאת עכשיו באחד מהרגעים הקשים ביותר שידעה מאז היווסדה", אומרת ארנפלד. "למרות האובדן והכאב העצומים שכולנו חשים, אנחנו עדים גם לעוצמה האדירה של החברה הישראלית, במיוחד לתעצומות הנפש האדירות של חיילינו, שמחרפים את נפשם למעננו. לכן, החלטנו לצאת במהלך שמטרתו לתעד מכתבים ושירים שנכתבו על ידי חיילינו בתקופה זו, בין היתר כדי שהדורות הבאים של החברה הישראלית יכירו אותם ואת מה שקרה".
מוזמנים לשלוח מכתבים ו/או שירים שנכתבו על ידי חיילים וחיילות למייל שכתובתו: stoneswithhumanheart@gmail.com. מעבר ליצירת מיזם האבנים, היצירות יקוטלגו ויישמרו במאגר המקוון כך שלא יישכחו לעולם.