בשנת 2015 החליט האו"ם לציין את יום המדע הבינלאומי ב-11 לפברואר בכל שנה, במטרה לקדם נשים בתחומי המדעים, שבהם הן עדיין בגדר מיעוט.
כיום – רק 30% נשים משולבות כיום בתחומי ההיטק, מדע וטכנולוגיה, ועמותת "מחשבה טובה" המקיימת מגוון קורסים ותכניות מושקעות ומעשירות שמעניקות כלים וידע מתקדם לבני נוער בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית של ישראל, החליטה לצאת לדרך בשיתוף מחלקת החינוך בעיריית לוד, עם תוכנית ייחודית לנערות הפועלת בשם - App to u girls בעיר לוד.
הקבוצה בלוד מאגדת בתוכה נערות יהודיות, מוסלמיות, נוצריות, דתיות וחילוניות, מהעדה האתיופית ועוד שכולן רוצות ללמוד ולהתקדם בחיים. להשתלב בעתיד בתפקידים בהייטק או כחוקרות. התוכנית מציעה חשיפה לתחומי המדע והטכנולוגיה בצורה מגוונת על ידי התנסות ותרגול כלים טכנולוגים מדעיים וחשיבה לוגית.
3 צפייה בגלריה
מחשבה טובה
מחשבה טובה
משתתפות בתוכניות מחשבה טובה
(צילום: מחשבה טובה)
במהלך התוכנית נערכים מפגשים עם דמויות נשיות מעוררות השראה מהעולם המדעי, העסקי, ההייטק והיזמות, ולכל קבוצה יש חברה עסקית שמלווה אותה לאורך השנה, הן על ידי נשים שעובדות בחברה ויכולות להיות מנטוריות ומודל לחיקוי עבור הנערות, והן על ידי אירוח לסיורים ולמידה בחברה.
הנערות מתנסות במתודות של חשיבה מחוץ לקופסה, עמידה מול קהל, חקר ולמידה עצמאית, שעטופים בכלים מדעיים - טכנולוגים מעשירים ומעצימים. הקבוצה בלוד כוללת נערות מהמגזר הערבי, היהודי, דתיות, חילוניות, נערות מהעדה האתיופית, ונערות נוצריות שכולן גרות בלוד. הקורס מתקיים זו השנה השנייה ומיועד לנערות בחט"ב מהפריפריה הגיאו-חברתית.

הבנתי שזה מקום מעולה גם עבורי

אושרית דסה, בת 12.5 מלוד, לומדת במחשבה טובה כבר כמה שנים בקורסים מגוונים מעולם הטכנולוגיה. "אחי הגדול למד בתוכניות של מחשבה טובה, ראיתי את המסע המדהים שהוא עבר, והבנתי שזה מקום מעולה גם עבורי. הלימודים מעניינים וכיפים, אני ממש נהנית ללמוד במחשבה טובה. זה השילוב המושלם בשבילי.
3 צפייה בגלריה
מחשבה טובה
מחשבה טובה
משתתפות בתוכניות מחשבה טובה
(צילום: מחשבה טובה)
אני לומדת בתוכניות של מחשבה טובה מכיתה ב' והיום אני בכיתה ז'. התחלתי באליפות הייטקיד, סיירות בחגים, מציאות מדומה ועוד. השנה התחלתי ללמוד בתכנית הייחודית App to u girls - חשוב לי להספיק ללמוד דברים שיקדמו אותי בחיים. אני עוד לא יודעת בדיוק מה אני רוצה לעשות כשאהיה גדולה, אבל בזכות התוכנית אני יודעת שאני יכולה ללמוד תואר בפיזיקה, בכימיה וגם מדעי המחשב. הכל פתוח ואפשרי".
חברתה לתכנית, מיראל ארדיס בת 13, תלמידה בכיתה ז', היא למדה בקורס מייקרים בעבר ב"מחשבה טובה" ונמצאת מכיתה ה' בתוכניות "מחשבה טובה". "מבחינתי אני לומדת כאן מה זאת העצמה נשית ונחשפת לעולם טכנולוגי חדש. חשוב לי ללמוד טכנולוגיה בגיל כזה כי העולם שלנו מתבסס על טכנולוגיה, והכל הפך לווירטואלי וטכנולוגי כיום. אם בגיל כזה אנחנו לא נהיה חשופים לטכנולוגיה ונלמד כלים מקצועיים, זה ישפיע עלינו בעתיד", היא מסבירה.
"הגעתי לתוכנית לנערות של העמותה כדי ללמוד לעומק ולהכיר את עולם הטכנולוגיה החדיש וגם להעלות את הביטחון והתעוזה שלי. בנוסף, חשוב לי להראות מה נשים יכולות לעשות בעתיד. אני חולמת להיות אדריכלית חוץ פנים ונוף כשאהיה גדולה, ופה אני בונה את עצמי, את הביטחון שלי, את האמונה שלי בעצמי ומקבלת כלים טכנולוגים שהם צידה מדהימה לדרך", מוסיפה ארדיס.
אורנית בן ישר, מנכלית העמותה, מסבירה: "התוכניות הייחודיות שאנו מציעים לנערות המוכשרות, תורמות להן הלכה למעשה ומעניקות להן כלים וידע שיוכלו לפתוח עבורן הזדמנויות רבות בעתיד.
"לצערנו קיים פער מגדרי בתפקידים טכנולוגים, פער שמתחיל בגיל צעיר, בחשיפה, למידה ותפיסה חברתית. אנו במחשבה טובה, פועלים לצמצם פער זה מגיל צעיר, דרך תוכניות העצמה טכנולוגיות. אנו רואים בסיום כל מחזור, עד כמה תוכניות אלו משנות חשיבה ומסלול חיים עבורן. יש לנו בוגרות ובוגרים שהשתלבו בתפקידים טכנולוגיים משמעותיים בצבא והגיעו ללמודים טכנולוגיים באקדמיה", היא מסכמת.
"'במחשבה טובה' אנו מאמינים כי טכנולוגיה מהווה דלת לעתיד, וכדי להשתלב בחברה כאזרחים יצרניים וחדשניים, עלינו לטעת בילדים ובנוער שפה שתקדם אותם בחיים, תעצים אותם ותפתח עבורם אפשרויות רבות, הן בחברה הגלובלית והדינמית של היום, והן בגילוי תחומי ידע ועניין חדשים והפוטנציאל הגלום בהם. משבר הקורונה חידד לכולנו שטכנולוגיה היא לא פריבילגיה, היא זכותו הבסיסית של כל אדם בחברה".
3 צפייה בגלריה
מחשבה טובה
מחשבה טובה
משתתפות בתוכניות מחשבה טובה
(צילום: מחשבה טובה)