בשיתוף שופרסל
ביקרנו אצל החקלאי שהוא דור שלישי לחקלאות, שמנסה דווקא בתקופה הזו להסביר למה חקלאות היא שליחות וערך ומה עוזר לו לצלוח את התקופה המורכבת. יואב אפרתי: "זה מאוד מאוד מחמם את הלב ומרגש שפתאום באים ועוזרים לחקלאים"
ב-7 באוקטובר, בשבת אחת, יואב אפרתי מזיכרון יעקב נאלץ להיפרד מרוב העובדים שלו. אפרתי, שמגדל מאות דונמים של מטעים, מתבסס בעבודה היום-יומית שלו על פועלים הזרים שעוזרים במהלך כל השנה. בחודשיים האחרונים הם הפסיקו להגיע – ואפרתי נסמך על מתנדבים טובים שמגיעים לסייע.
3 צפייה בגלריה
יואב אפרתי
יואב אפרתי
״אצלי במשק חסרות 50 ידיים עובדות״
(צילום: ירון שרון)
"לצערנו מה-7 באוקטובר השתנתה כל המערכת של העובדים במשק", מסביר אפרתי על המצב, "החוסר הוא מאוד גדול כרגע, אצלי במשק חסרות 50 ידיים עובדות מקצועיות בכל יום ואחד. עשינו כמה שינויים במשק, האורזות עברו לקטוף והמתנדבים שהגיעו בהמוניהם באו לארוז וחלקם גם באים לקטוף פרי הדר והעזרה מאוד מאוד גדולה".
רוח העזרה וההתנדבות, כדבריו, מחממת את הלב. "זה מאוד מחמם את הלב ומרגש שבאים ועוזרים לחקלאים. אנחנו מקבלים אותם ברצון רב ועם תודה גדולה ואני מקווה שיסתדרו העניינים".
אפרתי הוא דור רביעי בזיכרון יעקב, הוא נשוי ויש לו ארבעה ילדים – בתקווה שיגדלו להיות דור ההמשך לחקלאות. "אני חקלאי עוד מתחילת ילדותי. מבחינתי, להיות חקלאי זה אומר גם לשמור על האדמות, גם לעבד את האדמות, גם לדאוג לפירות והירקות שיהיו לאזרחי המדינה על המדף ושלא נצטרך את הכל לייבא".
החקלאות משכה אותו תמיד, למרות הקשיים הטמונים בה. "תמיד אהבתי את זה, למרות מזג האוויר, הבירוקרטיה, בעיות עם המים, הגשמים, הברד, הרוחות, השרב – בסך הכל יש בזה סיפוק מאוד גדול", הוא אומר בחיוך ומוסיף: "מי שלא אופטימי לא יכול להיות חקלאי. חקלאות זאת אופטימיות, צריך לקוות שהכל יהיה טוב, בלי קשר לאירועים הנוכחיים.
3 צפייה בגלריה
יואב אפרתי
יואב אפרתי
המשק של יואב אפרתי
(צילום: ירון שרון)
ממשיך את דרכו של אחיו שנפל ברצועת עזה
לעבודת החקלאות נכנס יואב אחרי הצבא יחד עם אחיו, אהוד ז"ל בהובלת אביהם. "אחרי הצבא נכנסנו למשק ורצינו לקחת אותו קדימה יחד עם אבי. במהלך השנים גידלנו פירות וניהלנו את המשק. בשנת 2007 אחי נקרא למילואים ברצועת עזה ונהרג בקרב עם מחבלים. הוא היה בסיירת צנחנים והותיר אחריו שלושה ילדים, כשהקטן היה רק בן ארבעה חודשים. אבי לא יכל לחיות עם זה עוד, זה מאוד העיק עליו והוא נפטר אחרי חמש שנים. אני ממשיך את החקלאות, את המשק. עכשיו עם המצב אלו תחושות מאוד מעורבות. הכל צף עוד פעם וכן, חייבים להמשיך. אין מה לעשות".
אפרתי משתף שישמח לראות את הדור הצעיר, הדור הבא, מגיע לחקלאות וממשיך אותה הלאה – "שיכנסו לחקלאות, יצליחו להתפרנס ממנה בכבוד ויעבירו לעוד דור".
3 צפייה בגלריה
יואב אפרתי
יואב אפרתי
״מרגש ומחמם את הלב שעוזרים לחקלאים״
(צילום: ירון שרון)
שופרסל למען החקלאים
בתקופה המאתגרת הזו, למשק אפרתי ועבור מאות חקלאים נוספים בישראל שנותרו ללא ידיים עובדות שישתלו, יקטפו ויטפלו ביבול – העזרה היא קריטית. לכן, הבינו בשופרסל שזהו צו השעה ונרתמו לסייע בתוכניות שיקום מגוונות להצלת החקלאות המקומית.
במקביל לכך שעובדי ועובדות שופרסל החרוצים מגיעים למטעים ולשדות כדי לסייע בקטיף ובאריזה, שופרסל גיבשו תוכנית סיוע בהיקף של מיליוני שקלים. "מעל 90% מהפירות והירקות שנמכרים בסניפי הרשת בשגרה, הם מתוצרת חקלאות מקומית ישראלית", מסביר מנכ"ל הקבוצה אורי וטרמן, "אנו בקבוצת שופרסל עושים הכל כדי להמשיך ולספק את הצריכה המקומית, עם עדיפות מלאה לתוצרת ישראלית, והחלטנו לבצע מספר פעולות מידיות כדי לשמור על נתון זה ואף פועלים בימים אלה להגדילו".
בשיתוף שופרסל
פורסם לראשונה: 13:00, 05.12.23