לשנה הבאה בסאסא: הערב (ו') יתאספו שלושת ילדיו, שבעת נכדיו ושבעת ניניו של יעקב (יעק) מטק, וישירו לו שירי יום הולדת לכבוד יום הולדתו ה-100.
מטק, שפונה עם עוד מאות מחברי קיבוץ סאסא לכפר הנופש מעגן על שפת הכנרת, הוא אחד משני חברי גרעין המייסדים הראשון של קיבוץ סאסא, שחלק מחבריו הגיעו מארה"ב כדי ליישב את גבולות המדינה.

מטק נולד בשיקגו ועוד הספיק להתגייס לצבא ארה"ב, ללחום במלחמת העולם השנייה ולהיות שותף בהכנעתה של יפן כחייל במדי המארינס. הוא עזב את ביתו ואת משפחתו ועלה לישראל זמן קצר לאחר תום מלחמת העולם, והיה שותף בהקמת סאסא והפיכתו לקיבוץ פעיל ומשגשג.
"החלום שלי הוא לחזור הביתה לסאסא", אומר מטק. "בחיים לא חשבתי שאצא מהבית שלי. הכריחו אותנו להתפנות, והשאירו בקיבוץ רק 50 איש ששומרים על המקום ועובדים במפעלים. הגעתי כבר ארבע פעמים לבקר בבית שלי מאז הפינוי, לא פחדתי משום דבר בחיי ואני גם לא מפחד לחזור לסאסא".
2 צפייה בגלריה
מטק. "חסרה לי הקהילה שמפוזרת בכמה מקומות"
מטק. "חסרה לי הקהילה שמפוזרת בכמה מקומות"
מטק. "חסרה לי הקהילה שמפוזרת בכמה מקומות"
(צילום: אפי שריר)
לשאלה למה הוא הכי מתגעגע, מטק משיב ש"הכי חסר לי הבית, חסרה לי הקהילה שמפוזרת בכמה מקומות, חסרים לי החברים שאני פוגש בחדר האוכל. אני רוצה שהכול יחזור למה שהיה, ומבחינתי הייתי מוכן לחזור הביתה גם עכשיו. עברתי מלחמות, הייתי במרינס ונלחמתי ביפנים במלחמת העולם, אני לא מפחד מחיזבאללה ולא מאף אחד".
2 צפייה בגלריה
מטק בשנים הראשונות בקיבוץ סאסא
מטק בשנים הראשונות בקיבוץ סאסא
מטק בשנים הראשונות בקיבוץ סאסא
(צילום: אוסף פרטי)
תמי מטק קרואני, בתו של יעקב, סיפרה: "אבא עבר חיים שמתאימים לסרט הוליוודי. הוא עבד כרתך בסן-פרנסיסקו על אוניות של הצבא האמריקני במלחמת העולם השנייה, הצטרף למארינס, נשלח למלחמה נגד היפנים והיה באיי שלמה, בפיליפינים ובמקומות רבים. אחר כך סופח לחיל האוויר ונפצע קשה מאוד בתאונת מטוס, פונה לארה"ב ונחשב לנכה צבא עד היום.
"אבא צלול לחלוטין, חד וחריף, אדם אופטימי שאוהב לשיר ולרקוד. כל השנים הוא גר בבית בסאסא, ובאומץ נסע לשם כבר מספר פעמים במהלך חצי השנה האחרונה", מוסיפה הבת. "את אמא הוא הכיר דרך תנועת 'השומר הצעיר', ובהמשך התברר להם שהם נולדו באותו בית חולים בשיקגו. הם נישאו ב-1948, ואמא נפטרה לפני 54 שנים".
מטק כחייל צעיר בצבא ארה"ב  מטק כחייל צעיר בצבא ארה"ב צילום: אוסף פרטי
"יעקב עזב את ביתו ומשפחתו כדי להצטרף לגרעין האמריקני ולהקים יישוב בגליל, והוא אחד משני חברי הגרעין שעדיין חיים איתנו בסאסא", אומרת בהערכה גלית שרף, האחראית על הטיפול בוותיקי סאסא. "הוא היה בוקר בקיבוץ, ולמרות גילו המתקדם - עד לפני כמה שנים הוא עוד עבד".