אירועי 7 באוקטובר והמלחמה המתמשכת חשפו את גדולתה של החברה הישראלית. בימים שאחרי אותה שבת ארורה הוקמו אינספור מרכזי התנדבות אזרחיים, פרי יוזמתם של ארגונים חברתיים, גופים מסחריים, חברות הייטק, תנועות נוער וגם אזרחים פרטיים שהחליטו להשקיע מזמנם לטובת סיוע לציבור הישראלי ההמום והפצוע.
שלושה חודשים מפרוץ המלחמה, וישנם עדיין מרכזים שלא מורידים את הרגל מהגז וממשיכים לסייע בהתנדבות מלאה. פגשנו כמה מהם וגם את האנשים שעומדים מאחוריהם.

חמ"ל דנה

"ב-7 באוקטובר התעוררתי לבוקר של תופת כמו כולנו", מספרת דנה גת, בת 33 מקיבוץ חוקוק, שהקימה במהלך המלחמה את חמ"ל דנה גת הקרוי על שמה. "דאגתי לדורון, חבר טוב משדרות. חשבתי איך אני יכולה לסייע, ומיד החלטתי להיעזר בטוויטר שיש לי בו המון עוקבים. התחלתי בגיוס ציוד לחיילים. בסך הכול טיפלנו בלמעלה מ-60 אלף חיילים וב-50 אלף מפונים, שעזרנו להם בדיור חלופי, ריהוט, ביגוד וכדומה".
6 צפייה בגלריה
החמ"ל של דנת גת
החמ"ל של דנת גת
גת והשותפים לחמ"ל שהקימה. "הכול התחיל מדאגה לחבר משדרות"
המלאכים והבגדים
מאז 7 באוקטובר, "המלאכים של ערן" אספו מאות אלפי פריטי לבוש אותם הם סיפקו למפונים שנאלצו להתחיל את חייהם מחדש. העמותה השיגה תרומות מרשתות אופנה מובילות, בהן "עדיקה", "תמנון" ו"לי קופר", המסתכמות בסכום של לפחות עשרה מיליון שקל. כדי לא לגרום אי-נוחות למפונים שנאלצים לקבל תרומות, נפתחו חנויות-ללא-תשלום בתוך הקניונים בהן המפונים יכולים "לרכוש" ביגוד בחינם.
6 צפייה בגלריה
המלאכים של ערן
המלאכים של ערן
מאות אלפי פריטי לבוש עבור המפונים. "המלאכים של ערן"
(צילום: אילן זיסו )

תמיכה עולמית

למעלה מאלף צעירים יהודים מרחבי העולם הגיעו לישראל בחודשיים האחרונים להתנדב בעבודה חקלאית. מי שעמל על הבאתם הוא ארגון "תגלית", שכולם הם בוגריו: "מאות בוגרים שאלו איך אפשר לעזור עם פרוץ המלחמה. הביקוש להתנדבות גבוה ועד האביב צפויים להגיע עוד 2,000 בוגרים", מספר גידי מרק, מנכ"ל "תגלית". אחד מהמתנדבים הוא מקס פיין (24), שלדבריו "ההתנדבות שלי כאן לא תחזיר אף אחד הביתה ולא תביא שלום, אבל מישהו עדיין צריך לקטוף תותים בזמן ולעזור בעורף בזמן שאחרים מתגייסים".
6 צפייה בגלריה
מתנדבי תגלית בחקלאות
מתנדבי תגלית בחקלאות
מקס פיין, מתנדב "תגלית: "מישהו צריך לקטוף תותים בזמן שאחרים נלחמים"
(צילום: באדיבות "תגלית" )

ברית אחים

ארגון אחים לנשק הוביל מאמץ התנדבותי אדיר עם פרוץ המלחמה. על רקע הידיעות הראשונות על מתקפת הפתע, הודיעו מובילי הארגון כי הופסקה פעילות המחאה וקראו לאנשי מילואים לחזור ליחידותיהם ולהתייצב להגנת המדינה. עוד ביום הראשון למלחמה, שומשו התשתיות, הקבוצות והמשאבים של הארגון כדי לסייע לכוחות הביטחון ולניצולי הטבח.
6 צפייה בגלריה
אחים לנשק
אחים לנשק
קרמר (מימין): "אין סיפוק גדול יותר מלדאוג לחיילים הלוחמים"
6 צפייה בגלריה
גליה שרף, אחות של "רון שרף ממקימי אחים לנשק", שאמונה על מערך המתנדבים שמלווים את הפצועים ובני משפחותיהם
גליה שרף, אחות של "רון שרף ממקימי אחים לנשק", שאמונה על מערך המתנדבים שמלווים את הפצועים ובני משפחותיהם
שרף. אחראית על מערך המתנדבים שמלווים את פצועי המלחמה ומשפחותיהם
בין 15 אלף מתנדבי הארגון, פעל גם ירון קרמר (51), מראשי מחאת "אחים לנשק". "אין סיפוק גדול יותר מלדאוג לחיילים הלוחמים", הוא מספר. "אנחנו מגיעים עם מנגלים גדולים, פורסים נתחי בשר מכובדים ומאכילים את הלוחמים". המתנדבת גליה שרף מוסיפה כי "אני מובילה את תחום הפצועים בחמ"ל. התפקיד שלנו הוא לסייע לפצועי המלחמה ולבני משפחותיהם, וכן להקל על הנפגעים בהתמודדות עם המציאות החדשה".

סיירת פינוקים

כבר בתחילת המלחמה, החליטו קבוצת חברים, בהם יאיר בן שבת מנווה שלום, פז השף ולצידם יזמים כמו גיא בנאמו, פטריק סאדדה ונטלי סאדדה, על הקמת ה"פז פוד טראק". "באותה שבת של 7 באוקטובר התקשרתי לגיא ופטריק, ויצאנו דרומה. רכשנו בשרים, הסתייענו ב'תפוגן' שמפרוץ המלחמה מסייעים לנו באספקת צ'יפס מדי יום, והתחלנו לפנק את החיילים שעוברים בדרך".
6 צפייה בגלריה
 פז פוד טראק
 פז פוד טראק
ירדו דרומה כבר באותה שבת. "פז פוד טראק"