בשיתוף ארגון פתחון לב
בשנת 1973, תוך לחימה במלחמת יום הכיפורים, קיבל גדוד 51 של גולני את המשימה לכיבוש החרמון. אבי (אלברט) שריקי, לקח חלק בלוחמה שנמשכה 24 שעות וגבתה את חייהם של עשרות מחבריו שנהרגו לצידו בעלייה להר. המראות הקשים שחווה הביאו אותו להתמודדות עם הלם קרב ורק לאחרונה, לאחר 50 שנים, הוכר כנכה צה"ל.
שריקי, נשוי לנעמי ואב לשני בנים, מתגורר באשדוד. את המלחמה הנוכחית הוא חווה באופן אחר ממרבית האנשים, כשפעם נוספת הוא נחשף לאזעקות, לפיצוצי הטילים ולהפגזות שמחזירות אותו ליום ההוא.
"את המלחמה מרגישים היטב באשדוד, היא מתמשכת ויותר מחודש ימים עם טילים שנופלים על העיר. נפלו לי טילים ליד הבית אפילו ליד הבית, רק לפני שלושה ימים נפל טיל ופוצץ את האופנוע של השכן, כל הרסיסים נפלו עלינו ויצאנו מהבית בבהלה", מספר שריקי. "אני הלום קרב מהמלחמה וכל רסיס שנופל לידי, מפחיד אותי שיפגע לי במשפחה. המצב הנפשי שלי מתדרדר מאוד, מגיע למצב של איבוד עשתונות ואפילו יכול לפרפר כתוצאה מכך. 50 שנים עברו מאז, אבל הלם הקרב נשאר".
"המשפחה מתמודדת בחודש האחרון עם מתחים בשגרה היומית, בבתי הספר, בקניות, בכל הדברים והרגעים הכי פשוטים שיש, אפילו עם פחד לצאת מהבית. בימים הראשונים פחדנו שמסתובבים מחבלים בעיר, הסתגרנו בבית, לא פתחנו את הדלת לאף אחד כשהיו דפיקות בדלת. רק כשידענו במאה אחוז מי זה ומי צריך להגיע. הכל היה ממש קטסטרופה, לאט אט אנחנו מנסים לצאת מזה", הוא ממשיך".

3 צפייה בגלריה
אבי שריקי
אבי שריקי
"כל פיצוץ מקפיץ אותי. פה אני יותר רגוע"
(צילום: פוני מסיקה)
"זה שאתם מנסים לעזור מכל הלב - זאת מצווה"
אבי הרגיש שהוא חייב להתרחק ממציאות המלחמה באשדוד, אפילו לכמה ימים. לאחר שפנה לעמותה לנכי צה"ל בה חבר, הוא הופנה על ידם לארגון 'פתחון-לב' ומוקד 'זכות בקלות'. בארגון נרתמו ורתמו את רשת מלונות אטלס, ביחד הצליחו לסייע לו ולאשתו במספר ימים במלון שלום & רילקס, ממלונות הרשת בתל אביב".
"התקשרתי למוקד 'זכות בקלות' ובהתראה מאוד קצרה חזרה אליי מוקדנית מקסימה בשם בת ציון. זה היה ממש במהירות הבזק מהרגע שדיברנו ועד שחזרו אלינו פעם נוספת והנה אנחנו פה במלון. יש פה אוכל טוב, סוף סוף שינה טובה. בחודש האחרון אני מתמודד מאוד קשה עם המצב. במתח כל היום, הגוף מתוח, הנפש מתוחה, קשה לתפקד, כל פיצוץ מקפיץ אותי ועושה לי קטסטרופה בגוף ובנשמה. אבל פה אני יותר רגוע, יותר רפוי", אומר אבי כשהוא מביט לחוף הים מגג המלון בו שוהה".
אבי מרשה לעצמו להגניב חיוך. "אני שמח מאוד שיש ארגון כזה כמו 'פתחון-לב' ומוקד 'זכות בקלות', שעוזרים לכל מי שלא מצליח למצוא את עצמו, את הזכויות שלו, בתוך כל מה שקורה לנו. הם עוזרים, מגיעים לכל מקום, מייחל שיצליחו לעזור לכולם, כמו שאני קיבלתי מענה מצוין מהם. אני רוצה להגיד להם תמשיכו עם מה שאתם עושים, וזה שאתם מנסים לעזור עם כל הלב - זו מצווה. אנשים זקוקים לעזרה בתקופה הזו, פצועים בגוף ובנפש, בדידות של אנשים מבוגרים, מה לא. ואני רוצה להגיד לכל מי שמסייע ל'פתחון-לב' לסייע לאנשים - תנו להם יד חזקה, הם באמת עוזרים מאוד ובעיניי ראיתי זאת".
3 צפייה בגלריה
עגלולים - פתחון לב
עגלולים - פתחון לב
עגלולים לפעוטות של קהילת ארז: "זה באמת מרחיב את הלב"
גם לפעוטות מגיע: "כמה שיותר שגרה מהמקום ההישרדותי ביותר"
מזה כבר חודש וחצי שקהילת ארז מוצאת מפלט במצפה רמון, מהקיבוץ צמוד הגדר שבזמן הזה מוגדר כשטח צבאי סגור. כ-400 תושבים, 80% מחברי הקהילה, מנסים להכניס מעט שגרה למציאות הקשה, לחלוטין לא שגרתית, שנקלעו אליה באותה שבת ב-7.10.
"ממש מהרגע הראשון התפנינו ולא המתנו. נסענו כולם ברכבים למצפה רמון ואנחנו מרוכזים במספר מוקדים ביישוב, לדוגמא באכסניית אנ"א, מלון רמון ואחרים", מספרת הילה פרץ ביטון, חברת קהילת הקיבוץ, שבימים אלה קיבלה על עצמה את המשימה לנהל את נושא מיצוי הזכויות של הקיבוץ.
הילה ממשיכה. "מהר מאוד הבנו שאנחנו צריכים להיערך לשגרת חירום, ומהמקום ההישרדותי ביותר שהיינו בו כולנו. אחד מהדברים הראשונים שהיה צריך לעשות היה לייצר מסגרות לילדים עם מערכת חינוך עצמאית והצלחנו לעשות זאת".
"מתוך המקום לייצר כמה שיותר שגרה בתוך שגרת החירום, הבנו שאנחנו צריכים לייצר גם לפעוטות שלנו סביבה כמה שיותר טבעית, כזו שהם מורגלים אליה. הילדים שלנו יוצאים לטיולים, מחוברים למרחבים, לטבע, לעונות השנה. מכאן עלה הצורך לנסות ולהשיג עגלולים, שהם מכירים, שבימי השגרה בקיבוץ אנחנו מסיעים אותם בהם", אומרת הילה שמוסיפה כי "לצד המרחב הקטן והמחבק, הפעוטות נזקקו למרחב גדול, לצאת החוצה".
הילה מספרת כי "היו לא מעט חברי וחברות כנסת שבאו והלכו בזמן הזה, יחד עם זאת, ח"כ יסמין פרידמן לא באה והלכה, אלא נשארה. כשהייתי זקוקה לסיוע להשיג את העגלולים, היא נרתמה עבורנו מהר מאוד ועשתה את החיבור עם 'פתחון-לב' שבפרק זמן ממש קצר הביאו אותם אלינו – לפעוטות הרכים שלנו".
"אני חשה את המטפלות ואת הפעוטות, ולמרות שאולי זה נשמע משהו קטן, מהרגע שהעגלולים הגיעו, זה לחלוטין משפיע ומשפר את תנאי המציאות הלא פשוטה שלהם בימים האלה. כולנו תודה והודיה ל'פתחון-לב'. זה באמת מרחיב את הלב ולא מובן מאליו מבחינתנו, זו מציאות לא פשוטה אבל מחזק מאוד לפגוש את כל הארגונים והאנשים הטובים שכאן בשביל לסייע", היא מסכמת.
3 צפייה בגלריה
יעל אקשטיין, נשיאת הקרו לידידות.
יעל אקשטיין, נשיאת הקרו לידידות.
יעל אקשטיין, נשיאת הקרו לידידות.
(קרדיט: גיא יחיאלי\הקרן לידידות)
"הקרן לידידות" נרתמת לפעילות "פתחון-לב": "להגיע לכמה שיותר אזרחיות ואזרחים"
ישראלים רבים תורמים בתקופה זו ל'פתחון-לב' לטובת המאמץ המלחמתי ולרווחת העורף, אלא שחלק משמעותי מאוד מהפעילות מגיע גם מנוצרים אוהבי ישראל. אל הפעילות הצטרף בשבועות האחרונים ארגון הסיוע 'הקרן לידידות', שתמיכתו ב'פתחון-לב' ושיתוף הפעולה, מסייעים משמעותית בהגעה למשפחות רבות בעורף הזקוקות לסיוע, וסיוע מתמשך לאותן משפחות לאורך ימי הלחימה הרבים עד כה.
במסגרת הסיוע הכולל של 'הקרן לידידות', התגייס הארגון לפעילות ממש עם פרוץ המלחמה. בתוך כך כלל סיוע לפעילות משותפת עם 'פתחון-לב', במטרה להגיע בכוחות משותפים לכמה שיותר אזרחים הזקוקים לסיוע. ב'פתחון -לב' ציינו כי לשותפות עם 'הקרן לידידות' חשיבות עליונה, הן בסיוע ותמיכה קריטית לחברה הישראלית בימים הקשים הללו, ולעמידה האיתנה של הארגונים זה לצד זה. בארגון הודו ל'קרן לידידות' על העמידה יחד במאמץ לחיזוק העורף במדינת ישראל והחברה הישראלית ככלל.
שיתוף הפעולה והסיוע המשמעותיים שנרקמו בשבועות האחרונים בין הארגונים ימשיך לאורך המלחמה כולה ומעבר לכך, בתמיכה בעורף החברתי של ישראל, ובסיוע רחב היקף בהתמודדות אזרחי המדינה, המשפחות המפונות ותושבי גזרות הדרום והצפון.
נשיאת הקרן לידידות, יעל אקשטיין: "עם פרוץ המלחמה, התגייסנו לסייע ברמה הלאומית בכל דרך אפשרית ותרמנו עד כה כבר 80 מיליון ₪ לסיוע בהיבטי רווחה ובטחון. באופן טבעי היה לנו חשוב לשתף פעולה עם ארגון סיוע גדול כ'פתחון-לב', כדי להגיע לכמה שיותר אזרחיות ואזרחים הזקוקים לסיוע. בזכות שיתוף הפעולה בין הקרן ל'פתחון-לב', אלפים שנותרו ללא קורת גג, ללא מקורות מזון זמינים, ללא כסף וללא תחושת ביטחון, יכולים כעת לקבל סלי מזון ומזון לתינוקות. אני תקווה כי המלחמה תסתיים בהקדם, כדי שכל מי שנפגעו ממנה יוכלו להתחיל ולשקם את חייהם, ואנחנו נפעל כדי לסייע לכך".
פורסם לראשונה: 07:00, 20.11.23