בשיתוף מרכז השלטון המקומי
בשיח המקצועי בארץ ובעולם קיימת ביקורת על שיטות ההוראה והקניית המיומנויות במקצוע המתמטיקה. ביקורת זו התעצמה בשנים האחרונות בטענה כי תוכניות הלימוד לבחינות הבגרות במתמטיקה עוסקות בעיקר בטכניקה חישובית ובשינון של תבניות לפיתרון, אך אינן מספקות לתלמידים את מה שהם באמת זקוקים להם - כלים ותופעות מתמטיות מעשיות שיסייעו בהקניית התוכן המורכב באופן חוויתי, וכך להפוך אותו לקליט ומעניין עוד יותר.
מיזם חינוכי חדש עשוי אולי לשנות את התמונה. המיזם יכתיר בחודש הבא (מרץ) את אלופי המתמטיקה של החטיבה העליונה בישראל. תחרות The Math Escape הוא חוויה מתמטית אינטראקטיבית לתלמידי כיתות ט'-י', שמתרחשת בחדר בריחה וירטואלי אותו פיתחו משרד החינוך, מרכז השלטון המקומי וקרן טראמפ.

להיות אלופי המתמטיקה של ישראל

חדר הבריחה סוחף את התלמידים למסע מרתק בטירה עתיקה, שעוצבה בסביבה משחקית של 360 מעלות. כדי לצאת מחדר הבריחה, יידרשו התלמידים להתמודד עם אתגרים מורכבים ולפתור בעיות, חידות ופיצוחים.
לצורך המיזם גויסו מומחים למתמטיקה ומומחים מעולמות חדרי הבריחה, שיחד יצרו אתגרים חווייתיים המשלבים חשיבה יצירתית, פתרון בעיות ואתגרים שונים במרחב הווירטואלי.
2 צפייה בגלריה
אליפות המתמטיקה של ישראל בחדר בריחה
אליפות המתמטיקה של ישראל בחדר בריחה
אליפות המתמטיקה של ישראל בחדר בריחה
תחרות חדר הבריחה מורכבת מארבעה שלבים: השלב הראשון הוא מחנה אימונים שבו מחכים לשחקנים תרגילים מאתגרים וחידות מסקרנות. אחרי שהתאמנתם ופיצחתם חידות, ייפתח בפניכם השלב השני – שער הטירה לחדר הבריחה. את הדרך החוצה מהטירה תצטרכו לגלות באמצעות מציאת רמזים ופתירת חידות מתמטיות בזמן.
2 צפייה בגלריה
אליפות המתמטיקה של ישראל בחדר בריחה
אליפות המתמטיקה של ישראל בחדר בריחה
אליפות המתמטיקה של ישראל בחדר בריחה
בתי הספר שיגיעו למקומות הראשונים יעלו לגמר המחוזי שיתקיים ב-1 למרץ, בו יתמודדו נבחרות של 4 תלמידים מכל בית ספר עם אתגרים נוספים ברמת קושי גבוהה בחדר סודי בטירה. בתי הספר המצטיינים מכל מחוז יעפילו לגמר ארצי, שיתקיים ב-23 למרץ ויכתיר אותם אלופי המתמטיקה. המדורגים הראשונים בסיום התחרות יזכו בפרסים.

יותר מ-25 אלף משתתפים בתחרות

"התחרות החדשנית מהווה עוד נדבך בשורה של מהלכים שאנחנו מקדמים כדי להפגיש את התלמידים עם עולם לימוד חדש", אומרת שרת החינוך, ד"ר יפעת שאשא ביטון.
יפעת שאשא-ביטוןיפעת שאשא-ביטוןצילום: גבריאל בהרליה
"היא מצטרפת למהלכים שאנו מובילים לשינוי שיטת הבגרות ולשינוי הלמידה בחטיבות הביניים. במהלך השנים הקרובות שינוי מודל הלמידה יהיה לאחד מהנושאים המרכזיים שמערכת החינוך תעסוק בו. הוא יהיה מעמיק ומשנה פני מציאות".
חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין מכבים רעות: "תחום החינוך נמצא אצלנו בראש סדר העדיפויות ולצערי הוא זה שהכי נפגע בתקופת הקורונה. תלמידי ישראל צמאים יותר מאי פעם לשינוי פדגוגי, שיכלול שיטות לימוד עדכניות, כלים פרקטיים לחיים ואתגרים אינטלקטואליים שרלוונטיים למציאות המשתנה במאה ה-21.
חיים ביבסחיים ביבסצילום: ראובן קפוצ'ינסקי
ביבס מציין כי הקורונה הייתה זרז וחדר הבריחה שפותח עונה על הדרישה – השתתפות מהבית וגם מהכיתה, שילוב של גיימינג, מחשבים, מתמטיקה וחוויות למידה בתחרות מאתגרת עם החברים ועם מחוזות אחרים.
אלי הורביץ, מנכ"ל קרן טראמפ: "מי שלא הבין את זה קודם, באה הקורונה והסבירה לו, שללמוד במאה ה-21 זה כבר מזמן לא רק לשבת בכיתה, להעתיק מהלוח ולשנן למבחן. היום חייבים לדעת להתמודד עם אתגרים חדשים בתנאים של חוסר וודאות ולהיות מסוגלים לפתור בעיות מורכבות ומפתיעות.
אלי הורביץאלי הורביץצילום: אבישג שאר- ישוב
לדבריו, "זה העולם שמחכה לילדות ולילדים שלנו, וזו האחריות של כולנו להכין אותם לקראתו. כאנשי חינוך וכהורים, אנחנו נדרשים לעכל את זה שהילדים שלנו כבר לומדים בדרך אחרת לגמרי מזו שאנחנו למדנו כשהיינו ילדים, פשוט כי העולם השתנה".
מיכל מנקס, סמנכ"לית חינוך, רווחה וחברה במרכז השלטון המקומי: "מיזם חדרי הבריחה במתמטיקה הופך סיסמאות למציאות, ומוכיח כי התלמידים צמאים לאתגרים ולדרכי למידה אחרות. קיומה של תחרות וירטואלית מאתגרת הוביל להשתתפותם של מעל 25 אלף תלמידי כיתות ט'-י' בהתנסות חדשנית ופורצת דרך".
מיכל מנקס, סמנכ"לית חינוך, רווחה וחברה במרכז השלטון המקומימיכל מנקס, סמנכ"לית חינוך, רווחה וחברה במרכז השלטון המקומי
"בעידן בו מתקיימים דיונים וויכוחים אודות ארגון הלימודים לצד הקורונה, הוכיח המיזם כי למידה היברידית מתוכננת ומקצועית היא אפשרית ומיטיבה עם התלמידים ומוריהם".

  • לפרטים והרשמה בחינם לתחרות: חפשו בגוגל: מגרש המשחקים
בשיתוף מרכז השלטון המקומי