בשיתוף מפעל הפיס
את לאון שניידרובסקי הכרנו לראשונה בעונה הראשונה של "האח הגדול". מאז חלפו כמעט 15 שנה והיום לאון הוא סטייליסט, מרצה בתחום התקשורת והאופנה, מנחה ויוצר ברשתות החברתיות. במסגרת פרויקט "אל תיסחפו" של קבוצת "ידיעות אחרונות" ומפעל הפיס, הוא נפגש בקניון, היכל השופינג, עם ד"ר לירז מרגלית, פסיכולוגית חברתית מחברת הספר "עיצוב התודעה", לשיחה על ההיסחפות שכמעט כולנו חווים – ההיסחפות לקניות.
"אני חושב שאני מרגיש שאני נסחף עם השופינג רק כשאני מגיע לקופה", לאון מודה. "כשאני בחנות בהתחלה אני חושב: 'אה, פריט בקטנה', ואז, פה פריט, שם פריט וזה נערם ונערם ונערם ואני רואה את החשבונית - כמה אלפי שקלים ואז אני אומר לעצמי 'טוב, נסחפתי קצת'".
סביר להניח שרובכם מזדהים במידה כזו או אחרת עם המשפט הזה.
2 צפייה בגלריה
היסחפות ליאון שניידרובסקי ד"ר לירז מרגלית
היסחפות ליאון שניידרובסקי ד"ר לירז מרגלית
לאון שניידרובסקי
(צילום: אורי דוידוביץ)
"זה בסדר לקנות. לא צריך להרגיש עם עצמנו רע וזה בסדר ליהנות מעצם הרכישה, כל עוד אנחנו שמים לב למינונים הנכונים", אומרת ד"ר מרגלית ושואלת את שניידרובסקי: "איפה יותר קשה לך לעצור את ההיסחפות?"
"אני חושב שיותר קשה לי בחנויות", עונה שניידרובסקי, "גם כי לא נעים לי מהמוכרת וגם כי אני מודד את הבגד. זה הרבה יותר קשה מסתם לראות את זה באונליין", הוא אומר, ומבין שיש להיסחפות הזו מחיר: "המחיר הוא גם רגשי וגם כלכלי. כלכלי, כי נדמה לך שקנית קצת פה וקצת שם, ואז מגיע סוף החודש. כבר קרה שנכנסתי למינוסים בחיים שלי בגלל הדבר הזה. ורגשי, כי במקום למצוא דרך להתמודד עם בעיות, אני 'מטפל' בעצמי דרך קנייה של מוצר חדש".
לאון חולק גם את רגע ההתלבטות שעוברים עליו: "כשאני בשופינג, אני חושב שעדיין יש לי בראש את הקול של סבתא שלי, שהולך איתי תמיד: 'לאון, למה, למה אתה צריך את זה? למה עוד?', ואני חושב שכשאני קונה בצורה מוגזמת אני מרגיש בושה, זה הרגש, ואני חש שאני מאכזב את סבתא שלי", הוא אומר.
"פעם, כשהרגשנו רע עם עצמנו, היינו הולכים למקרר, לוקחים גלידה ואוכלים", מתערבת ד"ר מרגלית. "היום הקניות מהוות תחליף לחלל שנפער", היא מסבירה ומפמה שאלה לשניידרובסקי: "מה עזר לך להתחיל לשים גבולות?"
לאון: "כשלקחתי הלוואה מאוד מאוד גדולה לכסות את המינוס. זו, נראה לי, הייתה נקודת השבר שאחריה אמרתי: 'אני חייב להתנהל נכון כלכלית. למה, למה אני נכנס לבורות כלכליים? בשביל מה הדבר הזה כאילו? למה? הייתי יכול כבר לקנות דירה", הוא חושב בקול.
2 צפייה בגלריה
היסחפות ליאון שניידרובסקי ד"ר לירז מרגלית
היסחפות ליאון שניידרובסקי ד"ר לירז מרגלית
לאון שניידרובסקי עם ד"ר לירז מרגלית
(צילום: אורי דוידוביץ)
איך אתה מצליח היום לעמוד מול פיתויים או חשקים?
"אני חושב שקודם כל התבגרתי והבנתי שיש המון בגדים בעולם, ואופנה זה משהו שכל הזמן משתנה, ולכן אתה חייב לרכוש נכון. יש לי קול כזה שאומר: 'לאון, אתה לא צריך את זה, די. יש לך את הז'קט השחור הזה כבר. אתה לא צריך עוד אחד'. אני מנהל שיח עם עצמי כל הזמן בחנות הבגדים של צריך לא צריך, וזה מאוד עוזר לי לעשות בקרה על מה שאני קונה".

קנייה, לא כניעה

הקווים המנחים של ד"ר לירז מרגלית לקנייה נכונה
קודם כל, זה בסדר לקנות. פשוט חשוב לעשות את זה נכון ובמסגרת היכולות שלנו, בתכנון ולא בהיסחפות. כדאי שנקציב לעצמנו סכום חודשי שבו מותר לנו לקנות שטויות ומותר לנו להתפזר. הקפידו, כמובן, שלא לעבור את הסכום שקבעתם לעצמכם.
בגלל שאנחנו יודעים מתוך מחקרי מוח, שקנייה זה דבר מאוד רגשי, שנותן ריגוש מיידי, אנחנו צריכים לחכות 24 שעות עם אותו פריט שכרגע מרגיש לנו שאנחנו ממש חייבים אותו. אם אחרי 24 שעות אנחנו עדיין חשים שאנחנו צריכים אותו, אז זה בסדר לקנות אותו", היא אומרת. באחריות, ברוב המקרים, תוותרו עליו.
מרגישים שגם אתם או סביבתכם נסחפים בפעילויות, ברשתות, בטלפון או בהגרלות? הכנסו לאתר "משחקים באחריות" ותוכלו לקבל טיפים להתנהגות אחראית.
בשיתוף מפעל הפיס