בשיתוף מרכז השלטון המקומי
בשנים האחרונות חלה עלייה במספר תלמידי התיכון שניגשים לבחינת הבגרות ב-5 יחידות במתמטיקה. זה לא מפתיע - אם פעם היינו פותרים את המתמטיקה בתור מקצוע מיותר שלא יעזור לנו בחיים הבוגרים, היום ברור לכולם שהצטיינות במתמטיקה יכולה להשפיע על העתיד שלנו, היא יכולה לפתוח דלתות לחוגים מבוקשים באקדמיה ולמשרות יוקרתיות ומכניסות.
במשך שנים, שיעורי המתמטיקה בבית הספר נראו פחות או יותר אותו דבר – המורה עומדת מול הכיתה ומלמדת חומר חדש והתלמידים מתרגלים אותו בבית מתוך ספר הלימוד. כיוון שהמתמטיקה היא שפה לוגית ומופשטת, אחד האתגרים הניצבים בפני מורים למתמטיקה הוא לעורר את סקרנותם של התלמידים לשפה הזו.
3 צפייה בגלריה
מתמטיקה
מתמטיקה
במשך שנים, שיעורי המתמטיקה בבית הספר נראו פחות או יותר אותו דבר - מורה עם גיר מול הלוח
(צילום: shutterstock)

גם ללמוד מתמטיקה וגם לשחק

כלי חינוכי שקיבל דחיפה משמעותית בתקופת זו הוא למידה מבוססת משחק. מחקרים מראים שמשחק הוא אחד הכלים היעילים ביותר ללמידה, אומרת נרית כץ, מפמ"רית המתמטיקה בבתי הספר העל יסודיים במשרד החינוך. "המשחק מתחבר לתלמידים לכיף ולהנאה, הוא מפחית את החשש שלהם מחוסר הצלחה ואת התחושה השלילית ומגביר את ההשתתפות שלהם. מחקרים מראים שדרך משחק אפשר להגיע אפילו לתלמידים עם בעיות קשב וריכוז".
כץ מספרת שניסיונות להשתמש במשחקים ככלי דידקטי בלימוד המתמטיקה נעשים כבר במשך מספר שנים, אבל הקורונה העמידה אותם לראשונה במרכז הבמה. גם משחקי המחשב, שנחשבים לפעילות לשעות הפנאי, נכנסו בתקופת הקורונה למערכי הלימוד.
3 צפייה בגלריה
אליפות המתמטיקה של ישראל בחדר בריחה
אליפות המתמטיקה של ישראל בחדר בריחה
כלים דיגיטליים שנכנסו עושים מהפכה בדרך שבה התלמידים לומדים מתמטיקה. חדר בריחה מתמטי
אחד מהם הוא מיזם חינמי של משרד החינוך, מרכז השלטון המקומי וקרן טראמפ. המיזם The Math Escape מיועד לתלמידי כיתות ט'-י' ומשלב לימוד מתמטיקה עם משחק חדר בריחה. משחק המחשב בנוי מסביבה משחקית של 360 מעלות במסגרתו התלמידים משלימים חידות ואתגרים מתמטיים. "התלמידים יכולים למצוא במשחק חידות שרלוונטיות לחיים שלהם. רצינו להראות איך המתמטיקה משתלבת בחיי היומיום", אומרת כץ, שפיתחה את תכני המשחק ביחד עם מומחים למתמטיקה ומומחים מעולמות הבריחה.
"במשך שנים המורים מדברים על השאיפה לצמצם פערים, אבל לא היו להן את הכלים לכך", אומרת פאתנה מרג׳יה, מורה למתמטיקה בבית הספר התיכון נזירות פרנציסקאניות בנצרת ומדריכה ארצית למתמטיקה בחברה הערבית. "הקורונה זימנה לנו שיטות הוראה חדשות וזו מהפכה חשובה".
מדובר למעשה בעבודה עצמאית, האם התלמידים ערוכים לכך?
"התלמידים רוצים את העצמאות הזו, גם המתקשים וגם המצטיינים. המורים אוהבים להיות בשליטה, אבל הם צריכים לדעת לשחרר, להאמין שהתלמיד יכול. חשוב שהם יעודדו את התלמידים להיות עצמאים יותר. התלמידים בהחלט בנויים לזה, אבל כמובן שהם זקוקים לליווי".
ורואים כבר תוצאות בשטח?
"זה תהליך. כמובן שבהתחלה היה לא פשוט. התלמידים רגילים ללמוד עם המורה, אבל כשהם נמצאים בבית, הם רואים סרטונים ויכולים להעביר אחורה וקדימה אם הם לא הבינו משהו. אני התחלתי לראות את השינוי כשאחד התלמידים המתקשים אצלי בכיתה התחיל להתעניין בשיעורים של קמפוס IL והפך להיות יותר עצמאי".

"יש היענות מרשימה של תלמידים ומורים"

"אחת המטרות של התחרות הייתה להנגיש את הוראת המתמטיקה לכמה שיותר תלמידים בצורה יצירתית ומגוונת", אומרת מיכל מנקס, סמנכ"ל חינוך רווחה וחברה במרכז השלטון המקומי. "גיימפיקציה של מתמטיקה ושל מדעים נדונה רבות בקבוצות מקצועיות וכן הכנסת טכנולוגיות בחינוך, למידה מרחוק ועוד. הרעיון של תחרות וירטואלית בדרך של חדרי בריחה מהווה אתגר מהנה באמצעותו מתרגלים המשתתפים חידות מתמטיות ולומדים באמצעות משחק, ואכן אנחנו רואים היענות מרשימה של תלמידים ומורים".
3 צפייה בגלריה
אליפות המתמטיקה של ישראל בחדר בריחה
אליפות המתמטיקה של ישראל בחדר בריחה
אליפות המתמטיקה של ישראל בחדר בריחה
"בתקופת הקורונה התלמידים חווים חוסר יציבות מתמשכת המטלטלת את עולם הלמידה שהכירו", מוסיף עדי קידרון, אחראי תוכניות ופיתוח חומרי למידה בקרן טראמפ לחינוך. "מורים מדווחים על תלמידים 'שבוזים שנראים זומבים'. מוטיבציה היא המפתח לחלץ אותם מהמצב. משימות התחרות, שפותחו על ידי גלי שמעוני מהמרכז למצוינות, מאתגרות את התלמידים לפתור בעיות יישומיות, ולעשות שימוש בידע שלמדו על מנת למצוא פתרונות יצירתיים לבעיות אמיתיות. החיבור הזה לחיים מעורר עניין ונותן משמעות לידע הבית ספרי. אני מאמין שהתחרות הזו יכולה להעיר את התלמידים ולהחזיר מוטיבציה ללמידה".
כ-875 בתי ספר משתתפים בתחרות המתקיימת בימים אלו. התחרות נחלקת לארבעה שלבים – היא מתחילה במחנה האימונים, נמשכת בחדר הבריחה, ותסתיים בגמר המחוזי שיתקיים בשבוע הבא ולאחר מכן הגמר הארצי שייערך ב-23.3. בסוף התחרות יוכתרו אלופי המתמטיקה של ישראל.
 נרית כץ מפקחת לימודי מתמטיקה בבתי ספר על יסודיים נרית כץ מפקחת לימודי מתמטיקה בבתי ספר על יסודיים
מרג'יה, שבית ספרה מדורג כרגע במקום ה-24, מעידה כי התחרות מעוררת סקרנות רבה בקרב התלמידים ואף מביאה לשיפור בהישגיהם. "התחרות יצרה שותפות חיובית בין התלמידים, הם שואלים ומתעניינים בצורה שלא הייתה בעבר. אני חושבת שזה בגלל השימוש במשחק מחשב וגם בגלל ההתעסקות בשאלות וחידות מתמטיות שקשורות לחיי היום. זו הייתה בשבילי הזדמנות לחזור על מושגים ומיומנויות שנלמדו בשנים קודמות דרך קישור לחיי היום יום".
"בשבילי זו אחת ההצלחות", מסכמת מרג'יה. "התלמידים כל הזמן שואלים אותי מה הציונים שלהם, לאיזה שלב הגיעו, ופעילים בכל מה שקשור לאליפות. התחרות יצרה אווירה שלא חלמתי עליה בכל שנות חיי בהוראה".
  • לפרטים והרשמה בחינם לתחרות: חפשו בגוגל: מגרש המשחקים של סקילז. ההרשמה מסתיימת מחר (25.2)
בשיתוף מרכז השלטון המקומי