בשיתוף עמותת אלומות אור
כ-258 אלף ילדים עם מוגבלות חיים כיום בישראל. כל תלמיד עשירי במערכת החינוך הוא ילד עם מוגבלות. מדובר בילדים מכל קצוות הקשת המגזרית, הגיאוגרפית, הדתית והסוציו אקונומית. מעמדם וקידומם של אנשים עם מוגבלות נוגע וחשוב לכולנו.
אמנם המודעות הציבורית לקידומם של אנשים עם מוגבלות הולכת וגוברת, אך עדיין עומדים בפני החינוך המיוחד אתגרים רבים. אחת הסוגיות המרכזיות שעולות בשנים האחרונות, היא שילובם של אנשים וילדים עם מוגבלות בקהילה. אם בעבר היה נהוג לדחוק אנשים עם מוגבלות לשולי החברה ולתייג אותם בתור חריגים ונכים, היום הגישה היא לשלבם כחלק בלתי נפרד מהמרקם האנושי והחברתי.
אתגר השילוב הוביל לפני 6 שנים את רוברט זינגר, לשעבר מנכ"ל ארגון אורט העולמי ומנכ"ל הקונגרס היהודי העולמי, לייסד את ארגון אלומות אור, בסיוע נדיב של קרן רוטמן, שהוקמה על ידי ניצול אושוויץ, בנימין רוטמן ז"ל ובסיוע גופים ממשלתיים שונים.
3 צפייה בגלריה
מורה עם תלמידים
מורה עם תלמידים
"יצרנו מכלול אחיד, כך שיש שילוב כמעט מוחלט בין הילדים". מורה עם תלמידים
(צילום: באדיבות אלומות אור)
"משפחת רוטמן ביקשה לעשות משהו משמעותי עבור ילדים בישראל שחווים קשיים", מספר זינגר המשמש כיו"ר אלומות אור. "יש הרבה חוליות חלשות במערכת החינוך, אבל החולייה החלשה ביותר היא ללא ספק אוכלוסיית התלמידים עם מוגבלות. ברגע שנולד ילד עם מוגבלות, הוא משפיע על שלושה דורות של המשפחה – על הילד עצמו, על ההורים ובעתיד, על מי שימלא את מקומם. העמותה החלה את דרכה בסיוע לילדים על הרצף האוטיסטי והרחיבה את פעילותה לילדים מאוכלוסיות המוגדרות חינוך מיוחד, כולל נוער בסיכון ואוכלוסיות מוחלשות".

להוריד את החומות ולחיות בשותפות

שילוב בקהילה, או "הכללה" כפי שמכנה זאת זינגר, הפכו למילות מפתח בכל הקשור לקידום אנשים עם מוגבלות. אחד המודלים שתופסים כיום תאוצה בכל הנוגע לילדים עם מוגבלות, הוא גנים ובתי ספר מכילים, שבהם ילדים עם מוגבלות פוגשים, מתקשרים ולומדים עם ילדים בני גילם.
אלומות אור אימץ את המודל הזה והוא מיישם אותו באופן ייחודי, על ידי הקמת מרכזים ובתי ספר בקהילה ובתוך כפרי נוער. הארגון כולל 7 בתי ספר ע"ש בנימין רוטמן – השביעי הושק באופן חגיגי ממש השבוע בעמק חפר. שלושה מתוך שבעה בתי הספר של אלומות אור ממוקמים בתוך כפרי נוער – חוות הנוער הציוני בירושלים, כפר הנוער כדורי בגליל וכפר הנוער אשל הנשיא שבנגב.
3 צפייה בגלריה
קאבר ילד בסונזלן
קאבר ילד בסונזלן
ילד בסונזלן
(צילום: באדיבות אלומות אור)
"הורדנו את כל החומות, שמפרידות בין בתי הספר בכפר ויצרנו מכלול אחיד, כך שיש שילוב כמעט מוחלט בין הילדים – הם אוכלים, משחקים ומנהלים פעילויות משותפות ביחד", מספר זינגר על השילוב הייחודי ומדגיש כי המטרה היא לחיות זה עם זה ולא זה לצד זה, "אנחנו לא מסתכלים על הילדים עם המוגבלות כחריגים, אלא כחלק מהמרקם החברתי".
ובכל זאת, יש הרבה סטיגמות ודעות קדומות. איך מתמודדים עם זה?
"זה באמת נושא שהטריד אותנו כשהצטרפנו למשרד החינוך בהקמת בתי הספר ואני שמח להגיד שיש התפתחות חיובית, לפחות אצלנו. אין כבר חשש או רתיעה. חלק נכבד מהמשאבים של אלומות אור מושקעים במסגרות האלו של שיתוף הפעולה. אני רואה את השינויים. למשל, יש אצלנו חוג משותף לרכיבת אופניים. בהתחלה היו המון חששות, ילדים לא נהרו להתנדב לפעילות הזו, והיום לא מעט ילדים משתתפים ומתקשרים ביניהם".
רוברט זינגר, יו"ר אלומות אוררוברט זינגר, יו"ר אלומות אורצילום: שחר עזרן
עו"ד זיו מגור, מנכ"ל אלומות אור ולשעבר מנהל תחום הדיור העצמאי בג'וינט, מלווה את הילדים באופן יומיומי ועד לאתגרי השילוב. "הסטיגמות, הפחד והבורות מהאחר הם אכן הסוגיות המאתגרות ביותר, ואנחנו בהחלט רואים שינוי. כל המחקרים מראים שמודל השילוב כפי שהוא מיושם בתוך הספר שלנו, תורם רבות להסרת הפחד מן השונה. אנחנו יכולים לראות אצלנו איך נוצרות חברויות, ילדים מתחילים להבין שבסופו של דבר כולם רוצים להרגיש נאהבים ומאושרים. הדרך היא אולי שונה, אבל לכולנו אותם צרכים ואותם רצונות, להיות חלק מהמרקם האנושי".

מצוינות – לא רק ב-8200

שבעת המרכזים החינוכיים שמפעיל ארגון אלומות אור מתמחים בחינוך ובטיפול בילדים עם מוגבלות ובעיות התנהגות, בדגש על ילדים המגיעים מהפריפריה הגיאוגרפית והחברתית. ילדים עם מוגבלות ועל אחת כמה וכמה כאלו המגיעים מן הפריפריה, אומר זינגר, לא לוקחים חלק בשיח על אודות השאיפה למצוינות. "זה לא נושא שקיים באוכלוסייה הזו ובכלל במערכת החינוך המיוחד. נראה שעבור רובנו, מצוינות זה רק מי שהולך ליחידה 8200" או לאחת הסיירות המובחרות".
3 צפייה בגלריה
קבוצת האופניים אשל הנשיא
קבוצת האופניים אשל הנשיא
חוג משותף לרכיבת אופניים. בתמונה: קבוצת האופניים בבית הספר בנימין רוטמן אשל הנשיא
(צילום: באדיבות אלומות אור)
גם ילדים עם מוגבלות שואפים להגיע רחוק ולהתקדם בחיים, מבהיר זינגר. "באחד מבתי הספר של בנימין רוטמן שבו לומדים ילדים עם מוגבלויות שונות וכאלו שמגיעים ממשפחות מאתגרות, כ-80% מהמחזור הגיע ליחידות מובחרות בצה"ל", הוא מספר בגאווה.
הדרך לקדם ילדים ולעודד את הילדים למצוינות, אומר עו"ד מגור, היא על ידי פיתוח פתרונות חדשניים ומותאמים. "אנחנו שמנו לנגד עיננו את הזכות לחינוך של כל תלמיד ותלמידה, לאפשר לכל אדם את זכות הבחירה. אנחנו מבקשים לשנות את ההתייחסות מגישה של חסד ורחמים לגישה של זכות להעמיד בפניהם את מרב הכלים שיאפשרו להם בחירה חופשית".

לקדם גם את הצוות המטפל

אתגר נוסף וחשוב לא פחות בעבודה עם ילדים עם מוגבלות, מסבירים זינגר ומגור, היא הכשרה וטיפוח של צוות מטפל איכותי. "אנשי חינוך והוראה באופן כללי לא מוערכים מספיק, אז על אחת כמה וכמה בחינוך המיוחד. הצוותים האלו עובדים קשה מאוד, בימי עבודה שנמשכים לפעמים 16 שעות וללא ימי חופש. ההוראה לילדים האלו היא הרבה יותר מורכבת מילדים בני גילם. זו עבודה שוחקת ולא מתגמלת ואנחנו לקחנו על עצמנו את המשימה לסייע בקידום והעצמת הצוותים המקצועיים".

זיו מגור, מנכ"ל אלומות אורזיו מגור, מנכ"ל אלומות אורצילום: באדיבות אלומות אור
זינגר ומגור מספרים כי הארגון עובד בשיתוף עם משרד החינוך ובבתי הספר שהוא מעורב יש כ-500 אנשי צוות ו-700 תלמידים, בהם הארגון מפתח תוכניות פדגוגיות חדשניות בתחומי המדעים, המוזיקה והטיפול בחיות. הארגון גם מסתייע במנטורים חינוכיים ומטפלים כדי להעצים לא רק את הילדים, אלא גם את הצוות. "אנחנו מתחילים לטפל גם באופן משמעותי בנושא הסייעות. זוהי אוכלוסייה שהוזנחה במשך שנים רבות, ואלו האנשים שנמצאים עם הילדים הכי הרבה".
מה השאיפה שלכם ביום שבו מציינים את שוויון הזכויות לאנשים עם מוגבלות?
"בעולם מתוקן לא היה צריך להיות יום כזה. אנחנו פועלים באופן אקטיבי כדי להראות שאותם תלמידים הם שווים ככל האדם ושיש להם אפשרות לממש את הפוטנציאל. אנחנו מקווים שעוד דור או שניים לא נצטרך לקיים בכלל את היום הזה".
בשיתוף עמותת אלומות אור
פורסם לראשונה: 14:59, 02.12.21