בשיתוף יוניסטרים

4 צפייה בגלריה
חניכים ממרכז נוף הגליל
חניכים ממרכז נוף הגליל
"משנים לעצמם את החיים". צעירים במרכז נוף הגליל
(NEO מדיה)

הפערים בישראל הולכים וגדלים בכל שנה וכשפערים חברתיים מצטרפים לפערים גאוגרפים, מי שמשלם מחיר גבוה הם הילדים. אלו המתגוררים בשוליים, זוכים לרוב לפחות הזדמנויות והיכולת שלהם להגשים את הפוטנציאל שלהם קטנה ביחס לילדי המרכז. יהיו מוכשרים ככל שיהיו – קו הזינוק שונה.
"כשהייתי קטן היו לי הרבה בעיות בריאותיות ועד כיתה ח' בקושי הצלחתי לקרוא ולכתוב בגלל תסמונת שאובחנתי בה", מספר אביאל ביטון, תלמיד כיתה י"א מבאר שבע. "אבל בכיתה ח', בזמן הקורונה, לימדתי את עצמי לקרוא ולכתוב והצלחתי להתקבל לכיתת מצטיינים בבית הספר שלי. בהשוואה לשאר התלמידים הייתי מופנם וביישן. לכולם היה ביטחון עצמי גבוה, בעוד שלי זה היה חסר וחיפשתי תוכניות שיוכלו לעזור לי בזה. יום אחד, אחד המנהלים של יוניסטרים הגיע לכיתה שלי והסביר על התוכנית. זה מאוד דיבר אליי כי אני רוצה להיות יזם".
מזה 21 שנה עמותת יוניסטרים משנה את המציאות של צעירים, כמו אביאל, מהפריפריה הגאוגרפית והחברתית בישראל. בעזרת 22 מרכזי יזמות שהקימה בכל רחבי הארץ ותכניות נוספות, וביחד עם מנטורים מהקהילה העסקית, היא עוזרת לצעירים לממש חלומות ולהפוך אותם למיזם עסקי. בתהליך רוכשים בני ובנות הפריפריה כישורי תעסוקה וחיים, מפתחים חשיבה חדשנית, יזמית וטכנולוגית, מתאמנים על כישורי מנהיגות ומקבלים כלים שיפתחו עבורם הרבה דלתות חדשות. בדלתות האלה עוברים מדי שנה כ– 3,500 חניכים וחניכות, ובימים האלה מקיימת העמותה פרויקט מימון המונים שיאפשר הקמת מרכזי יזמות נוספים ובניית תכניות חדשות - שייפתחו את השערים להצלחה לעוד אלפי ילדים וילדות.
במסגרת הזו, בחר אביאל ביטון לפתח מצלמות עם חיישנים, שמבוססות על בינה מלאכותית, ונועדו לעזור לנכים על כסאות גלגלים להתנייד בצורה בטוחה יותר. "אמא שלי היא המנהלת של מרכז יום לבוגרים עם מוגבלויות פיזיות ומשם קיבלתי את הרעיון. בתור ילד יצא לי לבלות שם הרבה ואחד הנכים סיפר לי שהוא היה שמח שיהיה מוצר כזה, הוא קרא לזה המובילאי של כסאות הגלגלים".

4 צפייה בגלריה
אביאל ביטון
אביאל ביטון
"מרגיש שאני יכול לעשות כל דבר". אביאל ביטון
(דור יעקב)
מה הדבר הכי חשוב שלמדת מהארגון?
"בגלל שאני המנכ"ל, קיבלתי המון יכולות מנהיגות שעזרו לי להוביל ולנהל. קיבלתי תחושת מסוגלות שאני יכול לעשות כל דבר. לפני שלוש שנים אף אחד לא חשב שאני אדע לקרוא ולכתוב בעברית, אבל היום בזכות יוניסטרים אני מסוגל לעשות פרזנטציות באנגלית מול האנשים הכי חשובים בתעשיות בישראל".

"גם עכשיו אני מרגישה שאני מגשימה חלום"

ארקאן אבו נעים, צעירה בת 21 מרהט, בוגרת התוכנית ,לומדת כיום הנדסה תעשייה וניהול בין השאר בזכות הכלים שהתהליך הקנה לה. "התוכנית הזאת לא שינתה לי את החיים, היא נתנה לי חיים", מספרת אבו נעים. "היא לקחה אותי מאיפה שהייתי והראתה לי דרך חדשה. בעזרת יוניסטרים נחשפתי לכל כך הרבה אפשרויות והם חידדו לי שאני רוצה להיות יזמית, אני רוצה להוביל ולהיות אשת עסקים".
זאת לא היתה אהבה ממבט ראשון. חבריה של ארקאן נרשמו לתוכנית בגיל 14 אבל היא לא התלהבה. "הם כל הזמן ניסו לשכנע אותי שזה בשבילי. יום אחד הם אמרו לי: 'תבואי רק למפגש אחד ואחרי זה נלך לאכול שווארמה', אז הלכתי בשביל השווארמה ולא תכננתי לחזור לזה בחיים. במהלך המפגש התחלתי לזרוק להם כל מיני רעיונות למיזמים ובסוף נבחרתי להיות המנכל"ית, וכל זה אפילו שבכלל לא תכננתי לחזור".
4 צפייה בגלריה
ארקאן אבו נעים
ארקאן אבו נעים
"בחיים לא חשבתי שאהיה מודל לחיקוי". ארקאן אבו נעים
(ללא)

הקבוצה שעמדה בראשה אבו נעים המציאה צמיד שעוזר לא לשכוח את הטלפון הנייד. "זה היה צמיד יפה ואופנתי שהיה בתוכו צ'יפ שעובד על בלוטות'. אם היית מתרחק מהטלפון הצמיד היה מצלצל וככה ידעת ששכחת את הנייד. עכשיו לאפל יש משהו דומה".
איך התוכנית השפיעה על החיים שלך?
"בזכות יוניסטרים יצא לי להכיר יזמים ובעלי עסקים שבחיים לא חלמתי שאפגוש. היה לי מלווה עסקי, משהו שמעולם לא חשבתי שיהיה לי. נכנסתי לחברות הכי גדולות בארץ כמו בנק הפועלים, שטראוס ויצרתי קשרים וחברים לכל החיים. בחיים שלי לא הייתי מודל לחיקוי, אבל עכשיו אבא שלי רוצה שגם אחי יירשם לתוכנית הזאת בזכותי. הוא ראה את ההבדל בין מה שהייתי למה שהפכתי להיות. גם עכשיו בלימודים - אני מרגישה שאני מגשימה חלום".

4 צפייה בגלריה
NEO מדיה
NEO מדיה
דרור שקד, סמנכ"ל ב-WIX, ו-רוני צארום – יו"ר ומייסד יוניסטרים
(NEO מדיה)
אחד מהיזמים הראשונים של התוכנית הוא דרור שקד, סמנכ"ל פיתוח עיסקי ב-WIX וחבר בורד ביוניסטרים. "הייתי חלק מצוות ההקמה", הוא מספר, "הרעיון הוא בעצם להנגיש מידע ופרויקטים יזמיים לאוכלוסיות שאינן זוכות לאותן הזדמנויות שיש במרכז. התחלנו בשנת 2001 עם מיזם קטן בכפר יונה ועם הזמן גדלנו ויש לנו אלפי מתנדבים וחניכים. בעזרת המרכזים שלנו אנחנו מעבירים להם מחשבות ורעיונות על עולם היזמות. החניכים לומדים את כל הנושא התיאורטי וגם מתנסים בפועל במיזם".
בראי הזמן אפשר לראות סיפורי הצלחות שיצאו מהפרויקט?
"בטח, אנחנו מאוד גאים בזה. יש לנו בוגר שהוא מנהל בכיר באלביט, מישהי שהשתלבה ב-WIX, בחור שמנהל קרן הון סיכון בחו"ל. כל הזמן יש סיפורים, החניכים הולכים לקצונה ואתה רואה את ההישגים שלהם. 98% זכאים לתעודת בגרות לעומת 73% בחברה הכללית. מדובר על אלפי בוגרים שהתקדמו והשתלבו בתעשייה ושינו לעצמם את החיים".
הארגון מתנהל בעיקרו על בסיס תרומות של ארגונים גדולים ופרויקט מימון ההמונים נוסד כדי לאפשר גם לאנשים פרטיים לתרום. "התוכנית הזאת לא זולה כי אנחנו נותנים המון לחניכים. המרכזים שלנו הופכים לבית השני שלהם. יש ילדים שבאים מבתים הרוסים והם באים למרכזים כדי לאכול ארוחת צהריים, או סתם כדי להכין שיעורי בבית. כל הפרויקט ממומן מתרומות והפעם אנחנו נותנים גם לקהל הרחב הזדמנות לתת מעצמו ואני מאוד אשמח שזה יצליח".
פרויקט מימון ההמונים יסתיים ב-5 בינואר 2023. לתרומות לחצו כאן