קבוצת "שכולו טוב" הפועלת לשיקום תעסוקתי לאנשים עם מוגבלויות, מפעילה מיזם מיוחד בשם "כלב טוב"- המשלב אנשים בעלי חסמים תעסוקתיים בשוק העבודה באמצעות בעלי חיים, במטרה להעניק הכשרה תעסוקתית למתמודדים ולספק להם ארגז כלים להשתלבות בשוק התעסוקה הטבעי.
במסגרת המיזם הקבוצה מכשירה אנשים עם מוגבלויות לתפקיד דוג-ווקר המוציא את הכלבים של הלקוחות לטיול מספר פעמים בשבוע. בתהליך ההכשרה, הדוג-ווקר לומד לעבוד עם כלבים שונים וליצור עימם שפה משותפת, לומד ומתרגל עקרונות בסיסיים בשירות לקוחות ומתנסה בלמידה דרך עשייה על ידי הולכה בפועל של כלבים. תהליך הליווי וההכשרה כוללים עבודה משותפת עם איש הצוות באזור והתלמדויות עם דוג-ווקר חונך. לאחר תקופת ליווי, וכשהדוג-ווקר מרגיש מוכן, הוא מבצע את כל תהליך הוצאת הכלב לטיול ופגישת הלקוח – באופן עצמאי.
3 צפייה בגלריה
(צילום: קבוצת שכולו טוב)
הדוג-ווקרים של המיזם מלווים על ידי אנשי צוות בעלי ידע ורקע כלבני מקצועי ובעלי הכשרה לליווי תהליכי שיקום תעסוקתי. האנשים עם המוגבלויות המגיעים למיזם להיות דוג-ווקרים מקבלים ליווי צמוד, חזרה הדרגתית לשוק העבודה, והכי חשוב - כלים משמעותיים שלאדם שאינו מתמודד עם מוגבלות נראים הרבה פעמים בסיסיים – מפגש עם אנשים, שירותיות, אחריות, עמידה בזמנים ותכנים נוספים הרלוונטיים להשתלבות בעולם העבודה, המסייעים להם גם במסגרת הפעילות במיזם וגם בהשתלבות בשוק העבודה הטבעי.
המיזם מספק שירותי דוג-ווקינג למעל 150 לקוחות קבועים בכל הארץ ומורכב מצוות אחראים אזוריים, רכזי תעסוקה נתמכת והשמה ודוגווקרים. בנוסף, המחיר לשירות הוא נמוך מאוד - 25 שקלים להולכה של חצי שעה, כשההולכה נעשית עם כלב אחד ולא עם מספר כלבים בבת אחת כמו שבמקומות אחרים.
"הכלב שלי מקבל את תשומת הלב הכי טובה בעולם מדוג-ווקרים שעושים את זה לא סתם בשביל הכסף, אלא כי הם באמת מרגישים משמעות ואוהבים אותו על מלא. זה לא אקט של רחמים ולא אקט של תרומה, אני מקבל תמורה מדהימה לשירות על ידי אנשים גדולים עם לב ענק".

3 צפייה בגלריה
(צילום: קבוצת שכולו טוב)
"הכלבים עבורי הם שמחה, שלווה, אהבה ואכפתיות"
האנשים המשתתפים בפרויקט כדוג-ווקרים מעידים כי התעסוקה מסבה להם אושר רב מעצם העשייה וגם תחושת הסיפוק העצמי שניתנת להם כאנשים בעלי תעסוקה חיונית המועילה ללקוחות המיזם. כך לדוגמה שחר, דוג-ווקר המשתתף במיזם, מספר: "המשמעות של כלב טוב מבחינתי היא תמיכה, עבודה, מקום בו אני מרגיש מובן ושייך. הכלבים עבורי הם שמחה, שלווה, אהבה ואכפתיות".
גם רועי, דוג-ווקר נוסף הלוקח חלק בפרויקט, מציין: "המשמעות של כלב טוב מבחינתי היא הנאה, תרפיה ודרך חיים. כלבים עבורי הם גוש אושר של אהבה". איתן, אדם עם מוגבלות המשתתף במיזם בחיפה, מוסיף: "כלב טוב משמעותי לי בכך שיש לי סיבה לקום בבוקר. אני מקבל אהבה ללא תנאי מהכלבים שאני פוגש. אני מחזיר אהבה ונהנה מזמן האיכות שיש לנו - בטיול ובמשחקים".
אוהד מכפר סבא, המשתמש בשירותי "כלב טוב", מעיד: "הדוגווקר שלנו הצליח ליצור שפה משותפת עם אוסטין ונוצרו ביניהם יחסים נפלאים. בנוסף, הידיעה שיש מי שמוציא את אוסטין, ונותן תשומת לב מלאה אליו ואהבה אינסופית, נותנים לנו שקט במהלך ימי העבודה הארוכים שלנו. אני עם 'כלב טוב' כבר כמה שנים טובות, וממליץ לכל מי שצריך להשתמש בשירותים שלהם".
"הכלב שלי מקבל את תשומת הלב הכי טובה בעולם מדוג-ווקרים שעושים את זה לא סתם בשביל הכסף, אלא כי הם באמת מרגישים משמעות ואוהבים אותו על מלא. זה לא סתם לעשות צרכים ולחזור כי חם. ולי - אני מרגיש חשיבות עצומה בשילוב אנשים עם אתגרים במעגל התעסוקה. זה לא אקט של רחמים ולא אקט של תרומה, אני מקבל תמורה מדהימה לשירות על ידי אנשים גדולים עם לב ענק", מוסיף אוהד.
3 צפייה בגלריה
(צילום: קבוצת שכולו טוב)
קבוצת "שכולו טוב" שנוסדה בשנת 2005 על-ידי עירד אייכלר, היא הקבוצה הגדולה בישראל הפועלת לשיקום והכשרת אנשים עם מוגבלויות. בכל שנה הקבוצה מלווה בתהליכי שיקום תעסוקתי כ-6,000 מקבלי שירות. הקבוצה פועלת למען שילוב אנשים עם חסמים תעסוקתיים בחברה ע"י שיקום פרו אקטיבי במגוון מותגים המהווים מרכזי הכשרה תעסוקתיים וחברתיים. הקבוצה מונה כ-120 עסקים ומפעלים חברתיים במגוון תחומים בינהם: 'קפה טוב', 'סיפור חוזר', 'TNX', 'כלב טוב', 'דנדשה', 'קורינט', 'הקונדיטוריה', 'סומסום' ועוד.
עופר כהן, מנכ"ל הקבוצה, מסכם: "מיזם 'כלב טוב', כמו כל מיזם של הקבוצה, נועד לתת מגוון כלים שימושיים לאנשים עם מוגבלויות במטרה שיחזרו או ישתלבו בהצלחה בשוק העבודה. כלבים הם לא רק החברים הכי טובים של האדם, כבר ידוע שהם מסייעים בשיקום לנפגעי חרדה, טראומה ועוד מגוון בעיות נפשיות. במיזם הזה נפגשים אנשים עם מוגבלויות עם כלבים שונים וגם כמובן עם בעלי הכלבים, וכך אנו מסייעים להם לחזור לעבוד בצורה המיטבית".