זכיתי בכבוד גדול. נבחרתי להיות אחד משלושת הנואמים היחידים מטעם צה"ל בטקס הפרידה הרשמי של פורום המטה הכללי בראשות הרמטכ"ל, אביב כוכבי, מנשיא המדינה היוצא, ראובן (רובי) ריבלין. בטקס נכחו כל צמרת צה"ל ומערכת הביטחון, וכן 70 חיילים מצטיינים מ-7 השנים בהן ריבלין כיהן כנשיא. הטקס התקיים בגן השושנים, גן האירוח הרשמי של צה"ל שהוא חלק מבית דוד בן-גוריון בקרייה.
שני הנואמים האחרים היו מהיחידה הרב ממדית ומיחידה 8200, שהציגו פרויקטים בתחומם. אני האוטיסט היחידי שאי פעם הופיע בטקס כזה, וגם הקצין האוטיסט הראשון והיחיד שמשרת כיום בצה"ל. זה הישג מאוד מכובד לקהילה האוטיסטית.
"כבר בהתחלה זיהו בענף תרבות של חיל החינוך והנוער, את הפוטנציאל של הנאום שכתבת". אמרה לי ראש הענף, ליאת. במהלך החזרות מאוד התאמצו ללכת לקראתי וכולם מאוד תמכו בי. החל ממזכירת הפיקוד העליון דרך הצוות הטכני. איפשרו לי לחרוג ממסגרת הזמנים ופשוט לקחת את הזמן שלי, בלי מגבלה. בחרו להתמקד רק בנאום, בלי מצגות או אמצעים מלווים. כיבו את המאווררים כשנאמתי, כדי לא להקשות עליי, ולא ביצעו כל שינוי בטקסט שלי.
אחרי שסיימתי לנאום וכבר כמעט נכנסתי חזרה לבניין מהמרפסת הצופה אל הגן, קראו לי והרטמכ"ל ישר חיבק אותי, ואז הנשיא ריבלין נתן לי חיבוק והצדיע לי, וכוכבי אחריו, ואני הצדעתי להם בחזרה. היה מאוד מרגש. קצב הגידול בכמות הילדים המאובחנים כאוטיסטים הוא גדול, ויותר ויותר אוטיסטים יהיו מדווחים עם מוגבלות בביטוח לאומי, וישראל, כמדינה, לא ערוכה לכך. התוכנית הזו היא התוכנית הלאומית הראשונה שבאמת באה להתמודד עם זה, וצה"ל משקיע משאבים רבים בביצוע התאמות.
גם התגובות היו מאוד מרגשות ואני שמח בהן. "אתה חייב להסתכל בתגובות ולראות בכמה אנשים נגעת", כתבה לי ידידה ששירתה איתי בחטיבה, ואכן היו מאות רבות של תגובות בכל הרשת, בפורומים, באינסטגרם וכו'. ואני שמח שהצלחתי, זה לא היה צפוי, לא מתוכנן. אבל המבחן האמיתי הוא לא שלי, הוא קודם כל שלנו כחברה החפצה להיות מופת לאחרים, וצבא שהעם הוא כור מחצבתו.
צפו באודי הלר נושא את נאומו:

הנאום שנשאתי בטקס הפרידה של פורום המטכ"ל מנשיא המדינה ראובן ריבלין:

שלום, קוראים לי אודי הלר ואני בחור על הרצף האוטיסטי. לפני כשבוע יצא לי לפגוש שבעה בחורים צעירים אוטיסטים בני 20-18. כולם מתגייסים לצה"ל בפרופיל עשרים ואחת פסיכיאטרי. הם חכמים, מבריקים ומוכשרים, עם רצון עז לשירות משמעותי, להתגייס לצה"ל כמו כולם ולהתקדם, וכל חטאם שהם אוטיסטים.
עשרות שנים שצה"ל לא גייס אותם. כי הם שונים, כי הם רואים את העולם אחרת. אמר לי אחד מהם – "אני רוצה להיות במקום שיתחשבו במה שאני אומר". כל כך פסלו את דעתו, ואני כל כך מזדהה איתו. העולם נוצר עבורכם – האנשים הרגילים. אתם חולקים עולם מושגים משותף, ואנחנו רואים אותו אחרת, לכן תייגו אותנו והוציאו אותנו מן המחנה. אין דבר נורא יותר לאוטיסט מלהרגיש חריג ודחוי. והתחושה הזאת מלווה אותי מהיום שנולדתי.
לפני כשבועיים נערך טקס ההשקה הראשון בתולדות צה"ל לחשיפת התוכנית הייעודית לגיוס אוטיסטים, לא בחסד אלא בזכות. "תתקדמו", שמה. הורים רבים פנו לאחר מכן בשאלה – "איפה הייתם עד היום"?, "איך הצבא לא חשב להקים תוכנית נפלאה כזאת עד עכשיו"?. ואני אמרתי למפקדי, "אתה רואה? בשביל זה צריך אוטיסטים". כי המובן מאליו שלכם אינו המובן מאליו שלנו, וזו העוצמה של מדינת ישראל. זו עוצמתה של הציונות. השבטים הם הרבה יותר מארבעה או שניים־עשר, אלו מאות תרבויות של בני אדם שונים אלו מאלו שחוו וראו דברים אחרת. דווקא אותו גיוון הוא סוד הצלחתה של ישראל, הוא שהביא לפריחתה משואה לתקומה.
הקיום שלי אינו מובן מאליו. נזרקתי מהבית לאחר שהוריי לא יכלו לשאת עוד את הבושה על היותי אוטיסט, והאכזבה מהכישלון להפוך אותי למי שאיני יכול. קו רקיע דק עמד ביני לבין הסוף. גרתי ברחוב, שוטטתי בגני ילדים ואכלתי בחניונים. ובכל זאת התקדמתי, הצלחתי לסיים תואר במדעי המחשב ולפני כשבועיים מפקדי העניקו לי את דרגת הסרן. הם שנתנו לי סיכוי להוכיח את עצמי, לא ויתרו עליי, ואפשרו לי להיאבק על מקומם של האוטיסטים.
מעשה זה יש בו כדי להאיר את דרכם של רבים אחריי, והוא מוכיח כמה צה"ל יכול להיות הרבה יותר מצבא ושבכוחו לשנות את המציאות בה אנו חיים. זו המשמעות של "תתקדמו", החתירה של כולנו להתקדם נגד כל הסיכויים – ולהצליח.
בזכות היוזמה הזאת מאות אוטיסטים בשנה ישתלבו בצבא כחיילים בפרופיל גיוס, יזכו להזדמנות לעתיד שאיש לא האמין שיכול להיות להם, ירכשו מקצוע איכותי התורם לביטחון המדינה, יבצעו טירונות מותאמת ומורחבת, ויקבלו ליווי של חונכי שילוב מיוחד – מקצוע חדש במערך מגן של חיל החינוך והנוער.
בשנת 2011 למדו במערכת החינוך כ-5,000 אוטיסטים, כיום לומדים בה כ-30,000. יותר משליש משמונים אלף הילדים המוכרים עם מוגבלות בישראל הם עם אוטיזם, והם רוצים להתקדם בחייהם יחד איתכם.
שותפים רבים לתוכנית הזאת, ולא הופתעתי כשראיתי כיצד צה"ל כולו מתגייס להצלחתה. אני בטוח שגם אתם היושבים פה תתמכו בנו, תקדמו אותנו, תיתנו לנו את הזכות לקדם גם אתכם.
תודה רבה.
צפו בסרטון המסביר על התוכנית החדשה לשילוב אוטיסטים בצה"ל - "תתקדמו":

לטורים נוספים של אודי הלר:
הכותב הוא סרן אהוד הלר. אוטיסט. יועץ ראש חטיבת תכנון ומנהל כוח אדם באגף כוח אדם, ויזם תוכנית האוטיסטים בצה"ל.