לפני כשנתיים לקראת האירוע השנתי "להרגיש נגישות", המפגיש את הציבור הרחב עם אנשים עם מוגבלויות, ערכה עמותת "נגישות ישראל" סקר מייצג שבו נמצא כי שליש מההורים בארץ לא היו מעוניינים שילדיהם ילמדו עם בעלי מוגבלויות.
כעת, ערב האירוע השנתי של 2023, מכון המחקר "רושינק" בחן את אותה השאלה וגילה כי רק 16% מההורים כי לא היו מעוניינים שילדיהם ילמדו עם בעלי מוגבלות. מאידך, עולה מהסקר באופן מובהק כי בשנת 2023 בכל הקשור לאהבה ולעבודה, עדיין קיים ריחוק וחוסר סובלנות כלפי אנשים עם מוגבלות:
78% מהישראלים מדווחים שיפריע להם במידה כלשהי לצאת לדייט עם אדם עם מוגבלות פיזית, כאשר שיעור גבוה מתוכם זוהה בקרב הצעירים בגילאי 18-29.
3 צפייה בגלריה
באירוע "מרגישים נגישות" בנמל תל אביב
באירוע "מרגישים נגישות" בנמל תל אביב
באירוע "מרגישים נגישות" בנמל תל אביב
(צילום: גיא טייב)
לשאלה אם שני מועמדים בעלי כישורים זהים יתראיינו לתפקיד מסוים, אחד מהם עם מוגבלות פיזית והשני ללא מוגבלות פיזית, במי מקומות העבודה יבחרו במצב כזה? רובם המוחלט של הנשאלים 89% מעריכים כי מקומות העבודה יעדיפו במועמד ללא מוגבלות פיזית.
ומה לגבי תו הנכה לחנייה? אם לפני כשנתיים מחצית מהנשאלים העריכו שאנשים מנצלים את תו הנכה לחנייה שלא לצורך, הרי שבסקר השנה הנתון הזה כבר עומד על 62%.
עצרתם במעבר חצייה וראיתם אדם עיוור עומד לצידכם. האם תציעו לו עזרה או שתחששו מהתגובה שלו? על פי הסקר נמצא כי 60% מהישראלים (בעיקר תושבי הפריפריה) יבחרו להיות אקטיביים ולהציע את עזרתם לבעל המוגבלות גם אם לא התבקשו על ידו ו-40% (רובם תושבי המרכז) לא יגישו עזרה, מחשש שבעל המוגבלות יובך או ייעלב.
לדברי יובל וגנר, יו”ר נגישות ישראל: "אין לנו ספק שנושא המודעות לנגישות ושילוב אנשים עם מוגבלויות בחברה הוא קריטי. מצד אחד נראה שיש שיפור במודעות לנושא, מצד שני נתוני הסקר מצביעים על כך שעבודה רבה עוד לפנינו".
3 צפייה בגלריה
באירוע "מרגישים נגישות" בנמל תל אביב
באירוע "מרגישים נגישות" בנמל תל אביב
באירוע "מרגישים נגישות" בנמל תל אביב
(צילום: גיא טייב)
הסקר נערך בתחילת מאי 2023 באמצעות חברת "רושינק" בקרב מדגם מייצג של 500 נשאלים בגילאי 18-64 עבור עמותת "נגישות ישראל", לקראת אירוע "להרגיש נגישות 2023" המסורתי בנמל תל אביב במטרה להעלות את המודעות לנגישות, ספורט נכים, אנשים עם מוגבלות והפוטנציאל הגלום בהם.
צפו בסרטון מסכם של אירוע "מרגישים נגישות" משנה שעברה:

איך מציירים גרפיטי צבעוני ללא שימוש בידיים?

ההפנינג, הפתוח לציבור הרחב, יתקיים באוויר, בים וביבשה ויכלול: משט מפרשיות ויאכטות מול נמל תל-אביב, מטס הזדהות של מטוסים קלים ומסוקים לאורך חופי תל-אביב-יפו והרצליה - בהשתתפות טייסים וילדים עם מוגבלויות, תחנות התנסות חווייתיות בשילוב משחקי ראווה בספורט נכים והפנינג ספורט פראלימפי לקידום המודעות החיובית לנגישות, ספורט נכים, אנשים עם מוגבלות והפוטנציאל הגלום בהם.
3 צפייה בגלריה
באירוע "מרגישים נגישות" בנמל תל אביב
באירוע "מרגישים נגישות" בנמל תל אביב
"תחנות התנסות חווייתיות בשילוב משחקי ראווה בספורט נכים והפנינג ספורט פראלימפי לקידום המודעות החיובית לנגישות". באירוע "מרגישים נגישות" בנמל תל אביב
(צילום: גיא טייב)
האירוע יפגיש את הקהל הרחב ללא המוגבלות עם אנשים עם מוגבלויות שונות ויחשוף אותם להתמודדות היום-יומית של כמיליון ושש מאות אלף ישראלים, באמצעות התנסות חווייתית וכיפית במגוון פעולות מאתגרות כמו: יצירת גרפיטי צבעוני ללא שימוש בידיים, היכרות עם שפת הסימנים וחשיפה לעולם החירשים, משחקי ספורט כמו כדורסל כיסאות גלגלים, טניס בכיסאות גלגלים, כדור שער (כדורגל עיוורים) עם כיסוי עיניים, אופני ידיים ואופני טנדם עם כיסוי עיניים, מסלול מכשולים לכיסא גלגלים ועוד.
עמותת "נגישות ישראל", שמציינת 24 שנות פעילות, מקיימת את האירוע זו השנה התשיעית, בשיתוף ההתאחדות לספורט נכים, הוועד הפראלימפי, עיריית תל-אביב-יפו, רשות הספורט העירונית, נמל תל-אביב, משרד התרבות והספורט וארגון נכי צה"ל.
  • אירוע "להרגיש נגישות 2023" שהיה אמור להתקיים מחר, (יום שישי ה- 12.5) נדחה בגלל המצב הבטחוני ויתקיים ביום שישי ה-2.6 בין השעות 12:00-15:00, בנמל תל אביב. הכניסה חופשית.