"רותי (שם בדוי, השם המלא שמור במערכת) נערה בת 15 מדרום הארץ, הפכה "לאמא של המשפחה שלה". תחילת הסיפור של הידרדרות המשפחה למצב קשה הייתה לפני שנתיים כאשר האם עברה לידה שקטה שממנה לא הצליחה להתאושש. המצב הנפשי הקשה של האם משפיע על מצבה הגופני והיא לא מתפקדת מאז. האב ניסה לטפל באם, אבל הקורונה גרמה לקריסה מוחלטת של העסק שהיה ברשותו.
רותי, הבת הבכורה מבין שמונה היא נערה מתוקה וביישנית, שפנתה לעזרה לארגון המ"ה – העצמה מתוך הקשבה, המעניק סיוע חירום בזמן אמת לתינוקות, ילדים ונוער במצבי קצה. רותי וחיה פולק, יו"ר ומייסדת המ"ה, התארחו לריאיון אצל ג'ודי ניר מוזס ברדיו ynet, במטרה לחשוף את סיפורה הכואב ולגייס עבור המשפחה של רותי תרומות ותמיכה.
הקשיבו לריאיון עם רותי וחיה פולק עם ג'ודי ניר מוזס שלום ברדיו ynet:
רותי, מה את רוצה להיות כשתהיי גדולה? "רופאה".
למה את רוצה להיות רופאה? "כי יש לי חברה שנפטרה מהמחלה".
וניסית לעזור לה? "כן".
ואת רוצה למצוא תרופה, לעזור לאנשים חולים? "לא יודעת, אני לא רוצה שיסבלו פשוט".
איזה מהממת. איפה את לומדת רותי? "בבית ספר דתי".
ולמה אנחנו בעצם מדברים איתך היום? "כי אני מאוד הייתי רוצה לעזור לאחים שלי כי אין לנו ציוד לבית ספר ואין לנו בבית גז".
אין לכם בית גז? "לא".
כמה ילדים אתם בבית? "שמונה ילדים".
וההורים בבית, הם עובדים? "כן, מאוד הרבה".
ומי מטפל באחים שלך הקטנים? "אני".
בגיל 15, את מצליחה גם ללמוד וגם לטפל באחים הקטנים? "אני מנסה, כן".
איך, מה סדר היום שלך? "אני קמה בשעה שש, עוזרת להם להתלבש, עוזרת לאמא שלי לקחת אותם לביה"ס, ולגן ולהכין להם סנדוויצ'ים, עם מה שיש".
מה זה עם מה שיש? "עם מה שיש. לא יודעת, לא תמיד יש שם...הרבה. לפעמים אם נשאר חומוס משבת".
אז את עושה לחם עם חומוס? "כן".
כי אין משהו אחר? "לא תמיד".
תסבירי לנו, מה זאת אומרת לא תמיד? "לפעמים יש גבינה, טונה יש פעם בחודש".
ומה עם בשר ודגים ופסטות ו.. "רק בשבת אם יש, פסטה זה לצהריים".
בשלב הזה בריאיון רותי נשברת ומתקשה להמשיך לדבר. הריאיון ממשיך עם חיה פולק, יו"ר ומייסדת המ"ה.
חיה, מה הולך שם? תתארי לי את הבית הזה. "יש פה אמא שעברה איזושהי טראומה מאוד לא פשוטה. היא הייתה אישה מאוד חזקה, היה לשניהם עסק, והיא עברה טראומה מאוד לא פשוטה ובעצם העסק התחיל לדעוך קצת, מאז גם כל פעם כשהיא נכנסת ללחץ, שקורה משהו אז האמא מקיאה".
"אמא מתוקה, פשוט מתוקה מדבש ובאמת נלחמת. וגם אח"כ התחיל הנגיף אז בכלל כל העסק שלהם לא יכול היה לשרוד, ובעצם הגוף בוגד בה כרגע בכל פעם מחדש והיא מאוד חלשה. האבא מנסה לעשות כל מה שהוא רק יכול כדי לחטוף פה עבודה ושם עבודה, וזה גם בין לבין שצריך לקחת ולהחזיר את הילדים. האמא מרגישה הרבה פעמים לא טוב אז גם כשהיא מנסה לעשות כל מיני עבודות כאלה מהבית, היא מתקשה".
"אלו אנשים שבשורה התחתונה אני יודעת שאם אנחנו ניתן להם את הפוש הם לא רק ילכו קדימה הם יעופו קדימה, אלו אנשים שמשוועים שמישהו ישלח את היד ואיך האמא אמרה לי, 'אני מחכה שנייה שהכול ייעצר כדי שאני אוכל לבנות את עצמי'".
אין להם גז? "לא כרגע. אין גז בבית, המקרר ממש ריק. צריך לשלם מחר שכר דירה, והאמא מאוד מאוד מאוד לא מרגישה טוב. לפי מה שהבנתי כבר הקיאה פעמיים בגלל השכירות מחר. מאוד מאוד קשה לה הגוף מאוד בוגד בה".
כמה זה שכירות שם? "5,000 ש"ח".
תגידי, ומה עם רותי, הילדה רותי שדיברנו איתה? "היא רוצה ללמוד רפואה ואנחנו הפעלנו הרבה מאוד קשרים שהיא תלמד בבית ספר שיש שם לימודי מדעים -ביולוגיה וכימיה, ומרוב שהיא מוכשרת היא גם התקבלה".
"אין לה ספרים, אין לה ציוד, אין לה תלבושת וצריך לפרגן לבית הספר הנפלא הזה שמוכן ממש להכיל אותה עם הקשיים, הם מבינים את המצב הם מוכנים לתת כל מה שצריך לעזור לה, אבל בית הספר עולה כסף".
ואם אנשים שמאזינים לנו רוצים לתרום? "אנחנו פתחנו להם בארגון ממש קופה שלהם, כדי ששקל לשקל הכול יעבור לרותי למה שצריך".
  • תרומות לרותי ולמשפחתה ניתן להעביר לחשבון בבנק מזרחי טפחות (20), סניף 657 חשבון 112865 ע"ש אירגון ה.מ.ה (עמותה רשומה) או באמצעות שיחה טלפונית במספר *3435 או דרך האתר.