בשיתוף השלטון המקומי ומפעל הפיס

שנת הלימודים תשפ"ב תיפתח בשבוע הבא בצל משבר הקורונה וגל והתחלואה הרביעי. מה צפוי לתלמידים בשנה הקרובה והאם הם יזכו לחזור לשגרה כלשהי? לקראת פתיחת שנת הלימודים, התכנסו השבוע בכירי המערכת הפוליטית, מערכת החינוך וראשי רשויות על מנת לשרטט תמונת מצב של מערכת החינוך, וכן לדון בדרכים לשפר ולהתאים אותה למציאות המשתנה שהכתיבה הקורונה.

7 צפייה בגלריה
מירב בטיטו עומר של מועצת תלמידי םועוד בפאנל
מירב בטיטו עומר של מועצת תלמידי םועוד בפאנל
(צילום: רפי דלויה)

7 צפייה בגלריה
חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש העיר מודיעין מכבים רעות.לחינוך
חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש העיר מודיעין מכבים רעות.לחינוך
חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש העיר מודיעין מכבים רעות.לחינוך
(צילום: רפי דלויה)

בוועידה הלאומית לחינוך של השלטון המקומי ומפעל הפיס, שהתקיימה ביום שלישי זו הפעם הראשונה בבנייני האומה בירושלים השתתפו בין היתר שרת החינוך ד"ר יפעת שאשא ביטון, יפה בן דויד, מזכ"לית הסתדרות המורים, וחיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש העיר מודיעין מכבים רעות. צפו במשדר המסכם בראש העמוד.
לכל הכתבות בנושא בעמוד המיוחד
משתתפי הוועידה הסכימו כי יש לפתוח את שנת הלימודים כסדרה, ולאפשר ככל הניתן שגרת לימוד בכיתות. "אנחנו כאן כדי להוביל מהלך משמעותי לפתיחת שנת הלימודים ב-1 בספטמבר. מערכת החינוך חייבת לפעול באופן פיזי תוך שגרת החיים הנדרשת לצד הקורונה", טען חיים ביבס במושב פתיחת הוועידה.

7 צפייה בגלריה
אווירה מזירה
אווירה מזירה
אווירה מזירה
(צילום: רפי דלויה)

"בדיקות האנטיגן יגיעו למשפחות רגע לפני פתיחת שנת הלימודים. זו בדיקה פשוטה ועצמית עם ההורים. היא תלווה אותנו לאורך כל שנת הלימודים. יתוגברו פעולות המניעה והאיתור, יחל פיילוט הכיתה הירוקה, בו כיתה שנחשפה לחולה מאומת יוכלו להגיע לבית הספר תוך בדיקות יומיות. עיקרון הדיפרנציאליות יבוא לידי ביטוי כך שהפעולות שינקטו יהיו ברמת כיתה והשכבה. כמו כן, תינתן גמישות לבתי הספר ולמידה בחללים פתוחים ובמבני ציבור".

7 צפייה בגלריה
מתוך הוועידה הלאומית לחינוך
מתוך הוועידה הלאומית לחינוך
מתוך הוועידה הלאומית לחינוך
(צילום: רפי דלויה)

ראש הממשלה נפתלי בנט, שהיה אמור להתארח בוועידה, אך נאלץ לבטל את השתתפותו בשל נסיעתו לוושניגטון, מסר: "החינוך הוא בראש סדר העדיפויות הלאומי. בגלל זה החלטנו לפתוח את שנת הלימודים כסדרה באופן מלא ובטוח תוך שמירה על האיזון בין צרכי המשק לבין שמירה על בריאות הציבור".
שרת החינוך יפעת שאשא ביטון הדגישה בוועידה את חשיבות החזרה ללימודים ב-1 בספטמבר, ופרסה את חזונה למערכת החינוך בישראל: "השנה נצעד לעבר אוטונומיה בתוך בתי הספר. אנחנו רוצים לתת אוטונומיה למורים כדי שיוכלו להגשים את משנתם החינוכית בתוך הכיתות. אנחנו נצא לפיילוט שמעניק את האוטונומיה הזו לבתי הספר וגם לראשי הרשויות, כי ראינו שבהיבט הניהולי והארגוני הם ידעו יותר טוב מהשלטון המרכזי מה נכון בתוך היישוב. מעבר לכך, אנחנו ניתן למורים ולבתי הספר לפתח תוכניות למידה משלהם, שיאפשרו למידה פדגוגית אחרת ממה שהכרנו. כך נוכל להבטיח מערכת חינוך צומחת ומתקדמת".

7 צפייה בגלריה
(צילום: רפי דלויה)

7 צפייה בגלריה
חיים ומצטיינים
חיים ומצטיינים
חיים ומצטיינים
(צילום: רפי דלויה)

משתתפי הכנס בירכו על המתווה לפתיחת שנת הלימודים, אשר מבוסס על מתן אוטונומיה מרבית לבתי ספר ולרשויות המקומיות הוא מהלך נכון וחשוב. "במשבר הקורונה הוכח שוב שהשלטון המקומי בישראל הוא הגוף היחיד, שיודע לייצר תוצאות בשטח ולעשות זאת במהירות, במקצועיות וביעילות", אמר יו"ר מפעל הפיס, רו"ח אביגדור יצחקי.
בנושא הקורונה קרא יצחקי לממשלה "לספק כלים יותר אפקטיביים להתמודדות עם תופעת הלא מתחסנים, בייחוד במערכת החינוך אבל לא רק. יש לאפשר גם למעסיקים את הכלים המתאימים לשמור על בריאות עובדיהם".
7 צפייה בגלריה
מתוך הוועידה הלאומית לחינוך
מתוך הוועידה הלאומית לחינוך
מתוך הוועידה הלאומית לחינוך
(צילום: רפי דלויה)

בשיחה עם העיתונאית מרב בטיטו, הביעה יפה בן דויד, מזכ"לית הסתדרות המורים תמיכה בחיסונים ובבדיקות למורים ולצוותי הוראה בבתי ספר, אך תהתה מי יחליף את המורים שיסרבו להיבדק. בן דויד ביקשה להזכיר כי ישנם נושאים בוערים נוספים שיש לטפל בהם בדחיפות, ובראשם צפיפות התלמידים בכיתות והמחסור באנשי צוות. "הבעיות האלו הצטברו. אף אחד לא מתייחס אליהם ולא רוצה לפתוח אותן כי הן קשות".
בפאנל שאירח תלמידים, הורים ונציגי המורים הדגיש רן ארז, יו"ר ארגון המורים, את הצורך הדחוף להאציל סמכויות בתחום החינוך. "כשהיו גלי עלייה החליט בן גוריון החלטה חשובה לקחת את החינוך בידי המדינה. היום אנחנו בשנת 2021 והגיע הזמן לעשות שינוי מהותי ביותר. גם היום מדינת ישראל מנהלת את החינוך בצורה ריכוזית, כוחנית ובצורה כמעט בולשביקית. ראינו בתקופת הקורונה את היכולת של השלטון המקומי. כל ראש עיר יודע הכי טוב והוא הכי קרוב לתושביו. צריך לתת עצמאות לרשויות לנהל את נושאי החינוך באמצעות אוטונומיה בחינוך".
עומר שחר, יו"ר מועצת התלמידים והנוער הארצית, דיבר על הצרכים הרגשיים של התלמידים בתקופה רגישה זו. "החודש הראשון של שנת הלימודים מלא בחגים ואין רצף למידה, ואני חושב שזה המקום לתת דגש על המענה הרגשי. לראות איך התלמידים מעצימים את עצמם, ולא רק מקבלים 100 במבחן". צפו במשדר המסכם בראש העמוד
הוועידה הלאומית לחינוך של השלטון המקומי ומפעל הפיס ננעלה בפאנל שולחן עגול עם מומחים וראשי רשויות, שהציפו בעיות ואתגרים מקומיים בתחומי החינוך, כגון החינוך בפריפריה ובחברה הערבית, מצוקת הסייעות, חלוקת הסמכויות, הכשרת מורים ועוד.

מנכ״ל משרד החינוך יגאל סלוביק ציין כי המתווה החדש לפתיחת שנת הלימודים, שמעניק חופש גדול יותר לרשויות המקומיות, צפוי להקל על ניהול תחום החינוך. "אנחנו נותנים קווים כלליים וכל רשות צריכה להתאים אותם אליה. אין לנו שום יכולת לתת מענה פרטני וייחודי לכל רשות ולכל בית ספר. מערכת היחסים חייבת להיות של שיתוף פעולה בו הרשות פועלת ומארגנת את אופן הפעולה לפי הצרכים והיכולת שלה, ואנחנו עוזרים מלמעלה בכיוון הדרך. רק ככה הדברים יכולים לעבוד".
פרופ' נחמן אש, מנכ"ל משרד הבריאות, סיכם את הוועידה ואמר: "אנחנו מקווים מאוד שנפתח את הלימודים ב-1 בספטמבר, בין היתר באמצעות הבדיקות המהירות שיסמנו מאומתים. במקומות שיש תחלואה גדולה יותר צריך להקפיד יותר. נתנו פה אחריות למנהלי בתי הספר כפי שהם יכולים ומבינים, וזו התקדמות גדולה לעומת העבר. הם יצטרכו לקבל את ההחלטה איך לרווח, להקפיד על מסיכות ואם צריך גם ללמוד בזום".

בשיתוף השלטון המקומי ומפעל הפיס