"אחרי שפרשתי מהתעמלות עליתי יותר מעשרה קילו – והתגובות מסביב לא הפסיקו להגיע. ברשתות החברתיות, בטוקבקים ואפילו מול הפנים שלי. גם אנשים מבוגרים, שהייתי מצפה שיידעו מה ראוי להעיר ומה לא – מצאו לנכון להגיד לי שהשמנתי ומה נהייה ממני ואיפה לינוי שהם הכירו" שיתפה בכנות המדליסטית האולימפית לינוי אשרם.
"אני לא אשקר. זה פוגע. זה פגע ונעלבתי וזה לא הרגיש נעים. אבל בסופו של יום הייתי מסתכלת במראה ואוהבת אותי. אוהבת אותי כי אני מכירה אותי. אני יודעת מי אני, ואני מאמינה בעצמי וביכולות שלי – בין אם במשקל תחרות או במשקל פרישה. ואם אני אוהבת את עצמי לא אכפת לי מה אחרים יגידו או יחשבו. וזה בזכות ביטחון עצמי. המתנה הכי גדולה שקיבלתי מהמשפחה שלי, מהמאמנת שלי ומהספורט. וזו המתנה שאני רוצה שתקבלו אתם מתוכנית 'האקדמיה לביטחון עצמי'".
4 צפייה בגלריה
האקדמיה לביטחון עצמי
האקדמיה לביטחון עצמי
לינוי אשרם בפתיחת תוכנית האקדמיה לביטחון עצמי. צילום: רפי דלויה
את הדברים הללו נשאה אשרם אמש (ג', בתאריך 11.10.22 בו מצויין יום הנערה הבינלאומי) בהרצאה מול כחמישים נערות בה שיתפה כיצד אמונה עצמית וביטחון עצמי הובילו אותה, מנערה שאיש לא האמין בה על משטח האימונים בראשון לציון – אל המדרגה הראשונה בפודיום החשוב בעולם באולימפיאדת טוקיו 2020 (שהתקיימה ב-2021 בשל הקורונה).
המפגש של אשרם עם הנערות נערך ב"טאבולה" ברמת גן, במסגרת פתיחת שנתה הראשונה של "האקדמיה לביטחון עצמי" – פרוייקט משותף של עמותת "שוות" ומותג הנשים "always", שבמסגרתה יתקיימו פעילויות חברתיות למען הקהילה ומפגשים עם נשים מעוררות השראה, במטרה לבנות קהילה של נערות שייזמו שינוי חברתי ויתמכו זו בזו.
אחת הנערות שהשתתפו במפגש היא אמונה מוכתר בת ה-12 מחולון, שסיפרה באומץ עד כמה הביטחון העצמי שינה את חייה: "בכיתה ו' עברתי חרם. במשך כמה חודשים לא דיברו איתי, ריכלו עלי מול הפנים והתייחסו אליי לא יפה. במשך כל אותם חודשים לא רציתי ללכת לבית הספר, בכיתי די הרבה והרגשתי רע. לא הבנתי למה מתנהגים ככה, או מה אני יכולה לשנות בי כדי שאהיה בסדר".
4 צפייה בגלריה
האקדמיה לביטחון עצמי
האקדמיה לביטחון עצמי
"היום, כשיש לי יותר ביטחון בעצמי, אני יודעת שלא הייתי משנה בעצמי דבר". אמונה מוכתר, תלמידת האקדמיה לביטחון עצמי. צילום: רפי דלויה
"אם הייתי יכולה לתת לעצמי לפני שנה מתנה אחת, זה ביטחון עצמי. כי היום, כשיש לי יותר ביטחון בעצמי, אני יודעת שלא הייתי משנה בעצמי דבר. היום אני יודעת איזו גיבורה הייתי שעברתי את זה. היום אני יודעת שלא אתן לדבר כזה לקרות. לא לי ולא לאחרים. כי אני מאמינה בעצמי – ואין שום מתנה גדולה יותר עבור כל נערה בגילי מהאמונה בעצמה. איתה נעוף ובלעדיה ניפול", מחייכת מוכתר.
כידוע, גיל ההתבגרות נחשב לתקופה מאתגרת במיוחד, שבה נערים ונערות רבים נאלצים להתמודד עם אתגרים לא פשוטים של התפתחות מינית ושינויים במצבי הרוח, התמודדות עם חרמות ודחייה חברתית, מריבות בין אחים, קשרים בין בנים לבנות וכדומה. ואכן, מחקרים רבים שנערכו ברחבי העולם, וגם סקר ישראלי משנת 2019, מעידים כי תקופת ההתבגרות בקרב נערות בגילאי 13-12 היא אכן תקופה קריטית, שעשויה להשפיע רבות על חייהן הבוגרים, כיוון שכבר במהלך גיל ההתבגרות חוות הנערות ירידה בביטחון העצמי ובתחושת המסוגלות להצלחה.
סקר ישראלי משנת 2019 העלה כי 91% מבנות 24-16 מסכימות שבגיל ההתבגרות נערות צעירות רבות חשות ירידה בביטחון העצמי, וכ-53% מהן דיווחו שהחלומות והשאיפות שלהן נעשו מוגבלים יותר לאחר גיל ההתבגרות. כל זאת בזמן ש- 92% מהצעירות הסכימו כי ביטחון עצמי הוא גורם מפתח בהגשמת חלומותיהן.
4 צפייה בגלריה
האקדמיה לביטחון עצמי
האקדמיה לביטחון עצמי
"מצאו לנכון להגיד לי שהשמנתי ומה נהייה ממני ואיפה לינוי שהם הכירו", אשרם ותלמידות האקדמיה לביטחון עצמי. צילום: רפי דלויה
כדי לאפשר לנערות להאמין בעצמן ולהגשים חלומות הוקמה "האקדמיה לביטחון עצמי". "בחרתי ללוות את התוכנית של האקדמיה לביטחון עצמי היא כי היא מתמקדת בחיזוק ובניית הביטחון העצמי של נערות תוך תמיכה בחלומות שלהן", הסבירה אשרם. "כמי שלא תמיד האמינו בה, ושלא פעם הרגישה שאין לה סיכוי, אני יודעת עד כמה חשוב ביטחון עצמי, ועד כמה כן חשוב להקיף את עצמך באנשים שכן מאמינים בך, גם אם אחרים אומרים שאין סיכוי" הוסיפה.
"כי ביטחון עצמי זה הכול או כמעט הכול. איתו השמיים הם הגבול ובלעדיו קשה מאוד לפרוח. השקת האקדמיה לביטחון עצמי מאוד מרגשת עבורי, וזו זכות גדולה מאוד לעבוד עם ילדות צעירות ונערות, ולעזור ולחזק את האמונה שלהן שהן יכולות להגיע לכל מקום ולהגשים כל חלום, אם הן רק יאמינו בעצמן".
שי אלוק, סמנכ"לית חינוך בעמותת "שוות", מוסיפה: "המטרה של האקדמיה היא חיזוק הביטחון העצמי בקרב נערות בגילי 13-12 ומתן השראה לחלומות גדולים והגשמתם. חברנו למותג always שלקח על עצמו קידום ביטחון עצמי בקרב נערות ולאלופה האולימפית לינוי אשרם, ובנינו תוכנית שאם תצליח – נרחיב לעוד עשרות בתי ספר בכל הארץ. לינוי אשרם תלווה את המפגשים של הבנות ותיקח חלק בפעילויות החברתיות שיעודדו מנהיגות וביטחון עצמי" מוסיפה אלוק.
4 צפייה בגלריה
האקדמיה לביטחון עצמי
האקדמיה לביטחון עצמי
לינוי אשרם ותלמידות האקדמיה לביטחון עצמי. צילום: רפי דלויה
"הפעילות של האקדמיה תכלול ארבעה ימי סמינר מרוכזים, במהלכם יפגשו הנערות עם נשים מעוררות השראה ונשות מקצוע מתחומים ואסכולות שונות, יעברו תכנים חינוכיים מעשירים וירכשו כלים פרקטיים לחיזוק הביטחון ומימוש הפוטנציאל שלהן. המטרה היא בניית קהילת נערות יוזמות ותומכות, המאפשרות בניית קשרים ושיתוף רעיונות".
  • למידע נוסף על ה"אקדמיה לביטחון עצמי" היכנסו לאתר של עמותת "שוות".