ישראל 2022 היא מדינה של פערים. מצד אחד, עלייה חדה של מעל 60% בפנייה ללשכות הרווחה ומצד שני דיבורים על אומת הסטארט-אפ ועל משכורות עתק בהייטק. אז איך זה שעוד לא המציאו פלטפורמה שמחברת בין מי שזקוק לעזרה, למי שיש לו לתת? אולי תתפלאו לגלות, הפלטפורמה הזאת כבר קיימת.
אם אתם רוצים לתרום ולדעת בדיוק לאן הכסף שלכם מגיע – אתם מוזמנים להיכנס לאתר "הקבוצה": אתר גיוס המונים ערכי שבו 100% מהכסף מועבר ישירות לטובת צורך הכרחי של משפחה או אדם המטופל במחלקות הרווחה בישראל.
צפו בעובדות סוציאליות מספרות על פעילות "הקבוצה":
"הכל התחיל די במקרה", מספרת מיכל וואכטל-חלמיש, מנהלת פיתוח ממושב גני יוחנן. "לפני כמה שנים טובות היה לי סכום כסף שרציתי לתרום והתקשיתי להחליט לאן, רציתי שהוא יגיע במלואו למשפחה או לאדם שזקוק לעזרה. רציתי גם לדעת שהכסף הזה, אפילו אם לא מדובר על המון, יצליח לייצר שינוי. "מכיוון שלא ידעתי מאיפה להתחיל לחפש, התקשרתי למחלקת הרווחה של העיר, והגעתי לעובדת סוציאלית. כשהתחלתי לברר איך אפשר לסייע, היא סיפרה לי על אם יחידנית שגרה בעיר, לא רחוק ממני, שדוד השמש שלה התקלקל והיא מרתיחה מים חמים בקומקומים בשביל לקלח את הילדים.
5 צפייה בגלריה
הקבוצה
הקבוצה
מנהלות "הקבוצה" - מיכל וואכטל-חלמיש (משמאל) ומירי גרינבוים
"הסיפור הזה נגע לי ללב, אבל סכום התרומה שלי לא הספיק לדוד שמש והתקנה, אז החלטתי לנסות לעזור בדרך אחרת, שלחתי את הסיפור למספר חברים ושאלתי מי רוצה להשתתף איתי בקנייה", משחזרת וואכטל-חלמיש. "להפתעתי, ההיענות הייתה מדהימה. את התחושה שהייתה לנו אחרי שהצלחנו להתקין את דוד השמש החדש בבית של האם, לא אשכח. וככה קמה 'הקבוצה' לראשונה. קבוצה של חברים שעושה טוב ביחד".
שש שנים אחר כך, "הקבוצה" היא כבר עמותה המקושרת לכ-40 מוקדי רווחה שונים ברחבי הארץ, מעמק יזרעאל ועד שדרות, והצליחה עד כה לסייע ליותר מ-1,700 משפחות בצרכים חיוניים.
כול החברים בעמותה פועלים בהתנדבות והיא משלבת עקרונות מאוד פשוטים: חיבור ישיר בין התורמים למשפחות המטופלות ברווחה, כדי לסייע בצרכים גדולים וחד פעמיים (כמו למשל מכשירי חשמל, ריהוט בסיסי, ציוד רפואי, הכשרות מקצועיות, ועוד).
"הכאב של האחר הוא גם שלי, ולא צריך לחכות למלחמה או משבר בשביל להרגיש שאנחנו עם אחד. מספיק לדעת שלמשפחה במרחק חצי קילומטר ממני אין מקרר ושיש דרך קלה ונגישה לעזור לה. מעבר לערך העצום בתרומה עצמה יש כאן ערך מוסף – הנזקק מקבל את התחושה שלקבוצה שלמה אכפת ממנו, התגייסו למענו, והתורם מרגיש טוב כי הוא עזר למישהו אחר, לא רחוק ממנו".

איך זה בעצם עובד? "עובדים סוציאליים פונים אל 'הקבוצה' עם מקרים של נזקקים שהם לא מצליחים להשיג עבורם סיוע במסגרת הרגילה. המקרה עולה לאתר 'הקבוצה' לגיוס המונים. התורמים מתגייסים וכשנאסף מלוא הסכום, 'הקבוצה' משלמת ישירות לספק (ולא למשפחה), ומעבירה לתורמים אישור על השלמת הרכישה ומכתב תודה מהעובדת הסוציאלית שמאשרת שהמקרה הסתיים בהצלחה".
"התהליך הזה מייצר שקיפות ברמה הכי גבוהה שיש" מוסיפה וואכטל-חלמיש, "אנשים בארץ לפעמים לא אוהבים לתרום כי הם לא יודעים מה בדיוק קורה עם הכסף שלהם. זה בדיוק מה שניסינו לפתור כשבנינו את 'הקבוצה' זה גם מתאים יותר לדור הצעיר שרוצה להיות מעורב באיך, כמה ולמי הוא עוזר, ולא רק להעביר הוראת קבע באופן אוטומטי".
וואכטל-חלמיש היא מנהלת פיתוח בחברת הייטק, ומנהלת את העמותה בהתנדבות מלאה ביחד עם מירי גרינבוים,שפרשה מהייטק לפני כמה שנים ופנתה ללימודי רפואה. את הפעילות הן עושות ביחד עם עוד 30 מתנדבים. כמעט כל המתנדבים הגיעו לקבוצה כי הם תרמו, אהבו את הרעיון ונשארו לעשות יותר. "באו לתרום ויצאו מתנדבים", היא מחייכת.

טכנולוגיה בשירות ערבות הדדית

5 צפייה בגלריה
הקבוצה
הקבוצה
דוגמא לפעילות ב"קבוצה"
יש בקבוצה משהו ייחודי, זהו כלי טכנולוגי ראשון שמאפשר לעובדים סוציאליים ואנשי טיפול להנגיש צרכים של מטופלים שלהם לקהילת התורמים ולהצליח לעזור להם בדרך אחרת.
"נכון, היה הכי טוב אם המדינה הייתה יכולה לסייע בעצמה בכל זה",טוענת וואכטל-חלמיש, "אבל בפועל זה לא קורה. אין תקציבים כאלה גדולים לרווחה, והקבוצה מאפשרת להם לפנות אלינו כשיש פונה שזקוק למשהו מהותי וחשוב והמערכת לא מצליחה לסייע לו".
"זה מגדיל את הערבות ההדדית בעם", היא מסבירה. "הכאב של האחר הוא גם שלי, ולא צריך לחכות למלחמה או משבר בשביל להרגיש שאנחנו עם אחד. מספיק לדעת שלמשפחה במרחק חצי קילומטר ממני אין מקרר ושיש דרך קלה ונגישה לעזור לה. מעבר לערך העצום בתרומה עצמה יש כאן ערך מוסף – הנזקק מקבל את התחושה שלקבוצה שלמה אכפת ממנו, התגייסו למענו, והתורם מרגיש טוב כי הוא עזר למישהו אחר, לא רחוק ממנו".
צפו בסרטון המסביר מה זה "הקבוצה":

"צריך לזכור שכל מקרה זה עולם ומלואו", היא מרחיבה. משפחה שהבית שלה נשרף וצריכה לקנות הכל מחדש, או צעירה שיצאה בשאלה ללא כל עורף משפחתי שמנסה לממן בעצמה את לימודי התואר שלה, טיפול שיניים לניצול שואה ועוד. לקבוצה ביחד יש כוח, בשביל עשרה אנשים ביחד לקנות תנור חימום לקשיש זאת לא משימה בלי אפשרית. והעזרה היא אדירה".
למה לא להשיג למי שצריך דברים יד שנייה? "הייתה תקופה שניסינו את זה, אבל זה לא עבד לאורך זמן. אנשים לרוב זורקים ציוד שהוא חצי תקין או לא עובד בכלל, השינוע והאחסנה מאוד מורכבים ומסובכים ופועל לרוב יוצא יותר נזק מרווח. "אנחנו כמובן בעד תרומות, גם של חפצים מיד שנייה – המקרים מפורסמים אצלנו עם כתובת דוא"ל האישי של העובדת הסוציאלית, אם יש תורם שמעוניין לתת מוצר דומה יד שנייה, הוא מוזמן לעשות את זה בצורה ישירה מולה. במצב כזה אנחנו מאפשרים את הקשר אבל יוצאים מהתמונה. "אנחנו מגייסים כסף לרכישת מוצר חדש ויש לנו קשרים עם הספקים הכי טובים לקבל הצעות מחיר שהן נמוכות משמעותית ממה שיש בשוק, כי הכל זה למען עזרה לאחר, אז גם הספקים מתגייסים לעזור".

כשהנזקקת הפכה לתורמת

ספרי על מקרה מיוחד או יוצא דופן שתרמתם עבורו? "יש המון מקרים, ובתוכם המון סיפורים מאד מרגשים ומחזקים, אחד מהסיפורים שנצרבו לי הוא מקרה שבו אישה שעזרנו לה ברכישת טאבלט מותאם לבן שלה עם צרכים מיוחדים, שבה ותרמה בעצמה אחרי כמה שנים למשפחה אחרת בעיר שלה".
ומה השלב הבא? "אנחנו רוצים להגדיל את מספר חברי 'הקבוצה', לקרוא לעוד אנשים שמעוניינים לתרום בדרך אחרת, בצורה ישירה ושקופה ולדעת שהכסף שלהם עוזר באמת לאדם אחד שצריך, להצטרף אלינו. "זה יכול להיות השכן שלך מהשכונה ליד שבדיוק פוטר מהעבודה ואין לו כסף לקנות אוכל, או אם יחידנית מהרחוב ליד שחסר לה ריהוט בסיסי בבית. ביחד, אנחנו יכולים לדאוג להם. זו תחושה טובה לדעת שאנחנו הגב זה של זה. זה החזון: לגדול ולהמשיך לעשות טוב ביחד".