הקמפיין "אלימות נגד נשים = פגיעה בילדים" של נעמת הושק היום (ה') לרגל יום המאבק באלימות נגד נשים. במסגרת הקמפיין שורה ארוכה של מובילות ומובילי דעה מפרסמים בשעה זו סרטונים בפייסבוק ובאינסטגרם ביניהם נעמת אורלי זילברשץ; ספיר סבן; מירב פלדמן; עירית קפלן; צחי גארד; עופר חיון; תומר שרון; לונא מנסור; אמג'ד באדר; רוי מילר ואחרים.
צפו בשחקנים אלינה לוי ושלומי יפרח שחוו אלימות במשפחה בריאיון באולפן ynet:
"החלטנו השנה לשים דגש על מקומם של הילדים והפגיעה הקשה בהם, כאשר על פי מחקרים אחד מכל עשרה ילדים בישראל חשוף לאלימות במשפחה", מספרות נשות נעמת. "חשיפה לאלימות במשפחה היא סוג נוסף של התעללות בילדים, וחיים תחת צל של אלימות ופחד הם בגדר התעללות רגשית-פסיכולוגית בהם, גם במקרים בהם לא מופעלת כלפיהם אלימות פיזית". עוד מציינים בארגון כי: "מחקרים רבים בארץ ובעולם מעידים על כך שילדים שהיו חשופים לאלימות במשפחה, נמצאים בסיכון גבוה לפתח בעיות רגשיות, התנהגותיות, חברתיות ולימודיות".
בישראל על פי הערכות למעלה מ-200 אלף נשים שנמצאות במעגל האלימות ובנוסף מאות אלפי ילדים שחווים את הזוועות לצידן. הסרטונים בקמפיין הם כולם מנקודת מבטו של הילד, שצופה וחווה את הדינמיקה הרעילה במשפחתו, וכולם מסתיימים בהתמקדות בילד או בילדה שנותרים מכונסים במחשבותיהם וברגשותיהם. נשים יו"ר נעמת, חגית פאר, הסבירה: "החלטנו להביא לקדמת הבמה את אותם ילדים, שרבים מהם נותרים מכונסים עם חוויותיהם, כמהלך ציבורי משלים להצעת חוק שיזמנו ומקודמת בימים אלו שקובעת כי עצם נוכחות קטין במהלך התרחשות אלימה בביתו תהווה עבירה חמורה וכי התוקף יואשם לא רק בעבירה כלפי האישה שתקף אלא גם כלפי הקטין ששהה בזירה בעת ביצוע הפשע".
צפו בסרטון מתוך הקמפיין של נעמת:
השחקנים אלינה לוי ושלומי יפרח שחוו אלימות במשפחה הגיעו לאולפן ynet לספר על הבחירה להשתתף בקמפיין:
הקמפיין הזה קשה מאוד ועושה מה שצריך לעשות נכון אלינה? בוקס בבטן לוי: "לגמרי. הוא מעורר ועוצר אותנו וגורם לנו לשאול שאלות וגורם לנו בעצם להבין שאי אפשר להתעלם יותר. זו אחריות של כל אחד ואחת מאיתנו בחברה".
רובנו זוכרים את הילדות שלנו, את לוקחת משהו מהילדות? לוי: "אני מרחיבה על זה בהרצאה שלי, שלגדול בבית אלים משפיע על כל רובד בחיים: מערכות יחסים והבנה כלכלית והפרעות אכילה והגדרת האהבה בעולם. עברתי תהליך עמוק לעצור את הגלגל הזה ולבנות מחדש את הבחירות שלי בחיים, לא באותו מקום אלים שגדלתי בו".
לוי: "אם הייתי אומרת לילדה הזאת שהיא אני, שראתה את אימא שלה בבית, בסיטואציות שלא ידעתי אם אתעורר ליום הבא, והייתי אומרת לה ש:'תשבי באולפן של ynet ותדברי על זה ותעלי את המודעות לאלימות', הילדה הזאת לא הייתה מאמינה לי".
שלומי, מאיזו זווית אתה ניגש לזה? יפרח: "אני דווקא ניגש מהזווית של הילד. אני כילד ראיתי סיטואציות אלימות בין ההורים. בתור ילד הפרדתי בין ההורים, זה לא משהו שקל ומשהו שאתה סוחב איתך שנים, המילים, כל מה שהיה שם, אתה סוחב איתך שנים. וכן אני התחתנתי ואני חושב שמאז ומעולם תמיד ניסיתי להיות הדבר הכי עדין מול הבת זוג שלי, אפילו לא להרים את הקול, כדי לא להגיע לאותו מצב שאני ראיתי בתור ילד".
2 צפייה בגלריה
קמפיין נעמת
קמפיין נעמת
אלינה לוי: ברגע שיש למי לפנות לעזרה זה שינוי גדול
הטראומה שאתה סוחב מהילדות שינתה אותך, אבל זה בגלל שיש לך מודעות יפרח: "כן".
ואתה ידעת לסנן את זה. הרבה אנשים לא יודעים ומתנהגים מבלי לדעת למה מתנהגים בצורה מסוימת יפרח: "כל ההתנהלות היום יומית שלנו כבוגרים היא בהשפעת הדברים שחווינו בילדות וצריך להסתכל אחורה ולהבין למה עושים מה שעושים ואם צריך ללכת לטיפול אז צריך".
את מרגישה שהשיח הזה הוא מאפשר לאנשים לדבר? אתמול ראיינתי אישה שהתגרשה לא בצורה טובה, ושאלתי אותה אם זה שכל כך הרבה מדברים על זה גורם לך לצאת החוצה ולהתלונן, או ללכת לפרק משפחות אלימות, או שזה מפחיד? לוי: "זה תמיד מפחיד כי לצאת מתוך משהו מוכר לעבר הלא נודע זה מעמת אותך עם המון שאלות, אבל העלאת המודעות עם מקומות כמו נעמת שאומרים שיש לנו מרחב בטוח להעניק לך, יש לנו כלים להעניק לך, מערכות ביטחון, זה מה שעשה את השינוי לאימא שלי, וזה נתן לי את ההזדמנות לבחור בחירות אחרות. ברגע שיש למי לפנות לעזרה זה שינוי גדול".
מערכת תומכת - כשיש מי שמחבק את אותה אישה או משפחה שמתפרקת, ואז זה יותר קל
לוי: "נכון. אני חייבת להעלות נקודה, יש עוד המון עבודה לעשות במדינה בנוגע להתייחסות מערכת המשפט לגברים שאלימים כלפי נשים. יש עוד המון נקודות להתייחס אליהן, אבל עצם העובדה שיש מערכות שמעוררות מודעות, מראה איזה שינוי יש פה".
את לא מדברת על זה פעם ראשונה, ואת מתרגשת לוי: "אני תמיד מתרגשת, כי אם הייתי אומרת לילדה הזאת שהיא אני, שראתה את אימא שלה בבית, בסיטואציות שלא ידעתי אם אתעורר ליום הבא, והייתי אומרת לה ש:'תשבי באולפן של ynet ותדברי על זה ותעלי את המודעות לאלימות', הילדה הזאת לא הייתה מאמינה לי. אז לפעמים אני מרגישה שאני בתוך הזיה, אבל לכן עשיתי את השינוי הזה וזה מגיע מהמקום הכי עמוק בתוכי".
2 צפייה בגלריה
קמפיין נעמת
קמפיין נעמת
מתוך קמפיין נעמת
שלומי, תגובות? יפרח: "מה שאלינה אמרה זה השליחות שלנו. בתור אנשים שהם שחקנים, אנחנו נוגעים בסיטואציות הקשות האלה, בקמפיין של נעמת בתור שחקנים ששם זה יישאר מאחורי מצלמה ב'קאט' זה נגמר, והלוואי וזה יכול להיות ככה בחיים האמיתיים, וזה לא קורה. אנחנו שליחים של הדבר הזה".
איך התגובות לדבר הזה? יפרח: "קיבלתי תגובות. אימא שלי ישר התקשרה בוכה: 'וואו זה מרגש, זה מצמרר', ואני ראיתי את הסרטון לפחות 7-8 פעמים כדי לעכל מה שראיתי".
וואו ממש לוי: "לא קלטתי שזה מה שאני עשיתי, זה היה מאוד טריגר מבחינתי והיה לי קשה לשחק את זה ולשים את עצמי במקום שבו אני הקורבן".
ויצאת משם המשכת הלאה לוי: "כן, המשכתי. וגם כשראיתי את שלומי משחק ומדבר על העבר שלו, על המקומות שמפגישים אותנו".
  • לפניה לקו החם של נעמת התקשרו *9201.
  • לצפייה בכל סרטוני הקמפיין של נעמת לחצו כאן.