בשיתוף JGive
החברה האזרחית בישראל מפעילה בשבועות האחרונים אלפי יוזמות של תרומות למפונים, לכוחות הביטחון ולמשפחות הפצועים, החללים והחטופים. עבור עמותות וגורמים פרטיים שרוצים לגייס תרומות, חשוב להבין את ההחלטות המרכזיות שצריך לקבל לפני ביצוע המהלך. כיצד מקלים על התורמים ומבטיחים להם שקט נפשי מרבי? וכיצד יוצרים קמפיין גיוס מוצלח?
אחרי גל הנתינה העצום והספונטני של מאות אלפי ישראלים שתרמו ביגוד, ציוד וכספים לטובת החברה האזרחית וכוחות הביטחון, ישראל נכנסת בימים אלו לנתינה ארוכת טווח, מושכלת ואסטרטגית יותר.
עבור מי שרוצה לגייס כספים ומשאבים לטובת מטרה חברתית, עומדים מספר שיקולים בכל הנוגע לאופן הגיוס. האם להקים עמותה? מתי עדיף לגייס באופן פרטי לחלוטין? ואיך הופכים את הליך הגיוס לבטוח, שקוף ומשתלם, כדי לעודד את התורמים הפוטנציאליים?
הפתרון הנפוץ בימים אלו - חבירה לעמותה קיימת
אחד הפתרונות הנפוצים לגיוס תרומות הוא חבירה זמנית לעמותה קיימת. "רשות המיסים ורשות התאגידים מאפשרות במצב חירום לעמותות לפעול שלא למטרה המקורית שלהן, אם התרומה היא בהקשר של מצב החירום", אומר עו"ד ירון קידר, שותף במשרד קידר עורכי דין, לשעבר ראש רשות התאגידים במשרד המשפטים, ויועץ משפטי של קרן החירום הלאומית 'יחד ננצח' שהוקמה על ידי JGive.
עם זאת, ישנם מספר קשיים בחיבור לעמותה קיימת. "ראשית, עבור עמותות שמתמחות בשגרה בנושא מסוים, המעבר לשדות אחרים לא תמיד יהיה יעיל וטוב", אומר עו"ד קידר. "קושי נוסף הוא שהאישור של הרגולטורים הוא רק לתקופת החירום, כך שכספים שיצטברו לאחר מכן לא יוכלו להיות מנוצלים למטרות המיועדות".
3 צפייה בגלריה
jgive
jgive
נריה אבירם: ״מטרת העל בגיוס משאבים - בניית קהילת תורמים חזקה״
JGive מחברת בין גורמים פרטיים לעמותות, ומאפשרת תרומה נוחה, בטוחה ומשתלמת
אופציה נוספת לגיוס בשיתוף עמותה היא דרך JGive, פלטפורמה המחברת את הגורם המגייס לעמותה שהמטרה שלה יכולה 'לארח' את גיוס הכספים דרך הפלטפורמה.
נריה אבירם, סמנכ"לית פעילות של JGive, אומרת כי "במקרים בהם מתקבלת פניה מאנשים פרטיים, אנו מייצרים חיבורים עם עמותות "מארחות" וכך מאפשרים גם להם לגייס תרומות באמצעותנו. באופן שכזה, העמותה המוכרת מבצעת את זיהוי הצרכים ומימוש הכספים באופן אמין וחותמת על חוזה עם הגורם המגייס, מה שמגדיל את רמת האמינות והביטחון של המהלך".
אבירם מדגישה כי "רק עמותות רשומות בעלות אישור ניהול תקין ואישור לפי סעיף 46 יכולות לגייס תרומות באמצעות JGive, כך שהתורמים נהנים מאפשרות להחזר של עד 35% מהתרומה דרך זיכוי מס, גם כאשר התרומה מועברת לגורם פרטי".
האתגרים בגיוס פרטי לחלוטין ונתינה ישירה לעמותה
הקושי המרכזי של נתינה וגיוס באופן פרטי, בין אם באופן ישיר או דרך פלטפורמות לגיוס המונים, "הוא שהתורם צריך לסמוך על כך שהגורם המגייס זיהה את הצורך ומעביר את הכסף למקום הנכון", אומר עו"ד קידר, "כך שיש לגורם המגייס אחריות גדולה מול התורמים".
מעבר לכך, "גם אם יש לגורם המגייס את הרצון הטוב, לא תמיד יש לו את הכלים. לא בטוח שהוא עושה את זה בצורה משפטית נכונה״.
בנוסף, תרומה לגורמים פרטיים אינה כוללת זיכוי מס, שמגיע ל-35% מסך התרומה ומהווה תמריץ משמעותי עבור התורמים.
באשר לנתינה ישירה לעמותה, עו"ד קידר מסביר כי התורם "צריך להבטיח שיש לעמותה אישורי ניהול תקין ואישור מוסד ציבורי לפי סעיף 46 א' לפקודת מס הכנסה כדי לקבל החזר דרך זיכוי מס".
החיסרון המשמעותי בהקמת עמותה, במיוחד על רקע הצורך המיידי בגיוס ובהשקעת הכספים, הוא הביורוקרטיה והזמן הממושך עד לקבלת האישורים החיוניים. "צריך לאסוף שבעה מייסדים, לרשום את העמותה, לפתוח חשבון בנק מול הוראות מגבילות מאוד של הבנקים בנוגע להלבנת הון", מפרט עו"ד קידר. "אישור הגשת מסמכים לוקח שבועות ואישור זיכוי מס לוקח שנה לפחות, כך שלעמותה חדשה אין יתרון עבור התורמים".
3 צפייה בגלריה
jgive
jgive
עו"ד ירון קידר: ״חשוב להתייעץ כדי לא לעמוד מול השלכות כואבות בהמשך״
כל גיוס תרומות מוצלח עומד על תוכן טוב ומומחש, וקהל יעד רלוונטי
אחרי שבחרתם איך לגייס את הכספים, הגיע הזמן להבין כיצד להפוך את הגיוס למוצלח. "מהניסיון שלנו עם אלפי קמפיינים", אומרת אבירם, "גיוס מוצלח נשען מצד אחד על התוכן, הסיפור, הצורך שבגללו יוצאים לגיוס, ומהצד שני על קהל היעד".
"ההחלטות בהיבט של התוכן כוללות הגדרת מטרה ברורה, סטוריטלינג אחרי מחשבה לעומק, וגם ויזואליות שמעבירה את הסיפור בדרך הטובה ביותר", אומרת אבירם.
באשר לקהל היעד, "חשוב לחדד את קהל היעד הרלוונטי ולהתאים לו את אופי הגיוס והפלטפורמה המתאימה", אומרת אבירם. "בנוסף, יש למפות את מעגלי העמותה בצורה הטובה ביותר כדי להגיע לכל התורמים הפוטנציאליים באופן מיטבי. שימוש בשגרירים של העמותה מסייע בהגעה לקהלים רלוונטיים בצורה יצירתית. מומלץ גם לנסות לבנות תשתית של שיתופי פעולה עסקיים ליצירת הכנסות וסיוע במיתוג העמותה מול הציבור".
מעבר לכך, "חשוב לוודא כי לעמותה יש כוח אדם מתאים שיכול לקחת על עצמו את פרויקט הגיוס", מזכירה אבירם.
"מטרת העל בגיוס משאבים צריכה להיות בניית קהילת תורמים חזקה שתהיה מעורבת בפעילות ותמשיך לתמוך בעמותה לאורך זמן. גיוס תרומות מהציבור הוא לא בקשה ספורדית, אלא חלק מתהליך ארוך טווח של בניית קהילה ושימור תורמים".
ליווי מקצועי הוא גורם קריטי, במיוחד עבור מי שאין לו ניסיון בתחום
"ככל שהיקף הגיוס גדול יותר, כך הכרחי יותר לקבל ליווי מקצועי מעורכי דין מומחים ורואי חשבון", אומר עו"ד קידר. "יש השלכות רבות לניהול כספים של אחרים בהיקפים גדולים". על רקע מצב החירום הנוכחי, עו"ד קידר מזכיר כי "בסופו של דבר תבוא רגיעה, והגורמים הרגולטוריים יבדקו את הפעולות שנעשו בחירום. אנחנו לא במצב בו אין דין ואין דיין. הרגולציה קיימת, וחשוב דווקא לאנשים הטובים שרוצים לסייע, להתייעץ על מנת לפעול במסגרת הנכונה ולא לעמוד מול השלכות כואבות בהמשך".
גם בכל הנוגע לקמפיין הגיוס, מומלץ לקבל ליווי מקצועי, "לפחות בפעם הראשונה בה עמותה מתנסה בגיוס תרומות מהציבור", אומרת אבירם. "עמותות שפונות אלינו מספרות על פרמטרים כמו ניסיון, סכומי יעד וכד' – ובהתאם אנחנו ממליצים האם לקחת ליווי מקצועי. גיוס תרומות הוא תחום ידע מקצועי עם מתודות, עשה ואל תעשה ודרך סדורה בה מומלץ לצעוד". תהליך הליווי כולל "הליכה יד ביד עם יועץ אסטרטגי שמסייע לעמותה לקבוע יעד שישרת אותה ולעמוד בו, תוך התייחסות לסיפור שמאחורי הגיוס, קהל היעד, הקהילה, שיתופי פעולה ועוד".
בתור עמותה ללא מטרת רווח בעצמה, "המטרה של JGive היא להקנות לעמותות את הכלים הנכונים לגיוס, כדי שבפעם הבאה הן לא יזדקקו לנו אלא יוכלו לפעול בצורה עצמאית על בסיס כלים שקיבלו.. אין לנו אינטרס לפתח תלות. ברגע שבונים מתודה מסודרת, העמותה יכולה להסתדר בעצמה. לפעמים גורם חיצוני שמסייע בהתנעת המהלך שווה את המאמץ - קמפיין גיוס פונה להרבה מאוד אנשים, ואף אחד לא רוצה ליפול במהלך שכזה".
3 צפייה בגלריה
עובדים במקומות עבודה שונים מתנדבים כחלק מימות העבודה
עובדים במקומות עבודה שונים מתנדבים כחלק מימות העבודה
המקום שבו תורמים, קרנות וגופים גדולים במשק נפגשים
(צילום: shutterstock)
היתרונות של JGIVE - מקום מפגש ייחודי בין תורמים, קרנות, חברות ועמותות
JGive היא פלטפורמה ללא מטרות רווח הפועלת לעידוד תרבות הנתינה בישראל, אשר מהווה מקום מפגש ייחודי בין עמותות, חברות, תורמים פרטיים וקרנות המנהלות עשרות מיליונים בשנה.
בין היתר, הפלטפורמה מציעה ניהול תרומות עבור קרנות פילנטרופיות, פתרונות סליקה לקבלת תרומות באופן שוטף במגוון דרכים ומטבעות, והקמת קמפיינים ספציפיים לצורך מסוים באמצעות כלים מגוונים וחדשניים.
עבור התורמים, "JGive מהווה אתר בטוח ואמין לתרומות, עם פתרונות חדשניים ומתקדמים לניהול התרומות האישיות. עבור חברות עסקיות. אנחנו מספקים פתרונות לעידוד נתינה של העובדים וניהול תקציבי התרומה לקהילה כחלק מהאחריות התאגידית", אומרת אבירם. "למשל, עובד יכול להיות שגריר של עמותה, להפיץ את הבשורה בקלות בקרב העובדים, והחברה עושה הכפלה של התרומה. כל השחקנים הרלוונטיים נפגשים במקום אחד, וזה לא יכול לקרות במקום אחר".
בשבועות האחרונים, מספרת אבירם, רואים את המפגש המדובר בצורה המוחשית ביותר. "הקמנו ב-7 באוקטובר את 'ביחד ננצח', קרן חירום לאומית לסיוע לנפגעי המלחמה שגייסה יותר מ-18 מיליון ₪ מאזרחים, עובדים וחברות אשר רואים ב-JGive פלטפורמה בטוחה, נוחה ואמינה, כאשר התרומות מועברות כמענקים לעמותות על פי בקשות ולפי החלטת ועדה ציבורית חיצונית בראשות האלוף (במיל') אליעזר שקדי".

בשיתוף JGive


פורסם לראשונה: 08:55, 02.11.23