בשיתוף נותני החסות
אירועי ה-7.10 והמלחמה שפרצה בעקבותיהם הובילו למצב רגיש ומורכב בזירה הפנים ישראלים, בכל הנוגע ליחסים בין יהודים לערבים במדינה.
מחקר שהתקיים לאחרונה על ידי 'מכון אקורד' באוניברסיטה העברית, חושף עד כמה הפערים גדולים באופן בו היהודים והערבים תופסים האחד את השני: בעוד ש-2% מהאזרחים הערבים הביעו תמיכה באלימות וטרור נגד יהודים, היהודים שהשתתפו במחקר סברו כי 56% מהערבים יביעו תמיכה בכך. מצידו השני של המטבע, על אף ש-90% מהיהודים סוברים שאלימות נגד ערבים אינה מוצדקת, הערבים שנשאלו על כך אמרו כי מחצית מהיהודים יתמכו במעשי אלימות כלפי החברה הערבית.
אל מול החשש וחוסר האמון ההדדי, הושק בימים האחרונים קמפיין חדש בהובלת ראשי התעשייה וחברות גדולות במשק, פורום העסקים, התאחדות התעשיינים, ההסתדרות הרפואית, התאחדות הכדורגל וההסתדרות החדשה, המדגיש את האחריות המשותפת של כולנו לשמירה על החיים יחד בתקופה כה רגישה ומורכבת, אך מעבר לכך להדגיש כי קיימים גורמים שפועלים כל העת לטובת הביטחון של כולנו - יהודים וערבים כאחד.

ישראלים יהודים וערבים בקריאה משותפת

לטובת המהלך התגייסו צמדים של יהודים-ערבים, מכל תחומי החברה והמשק: יוצרים, יזמים, תעשיינים, חוקרים, ספורטאים, חוקרים, רופאות ומורות. כל צמד כזה נפגש לשוחח בפתיחות על האתגרים והמורכבות של המצב, ולשתף את התחושות שלהם על מציאות החיים המשותפת.
"מה שנתן לי את תקווה ונחמה זה אנשים טובים שעצרו הכל והתחילו לעזור. ניסו בכל דרך להציל את כל מי שסביבם, בלי לשאול מאיזו עדה, מאיזה מגזר, אלא רק בגלל שהם בני אדם וזה מה שחשוב עכשיו", אומר גורי אלפי בשיחה עם אשת התקשורת לוסי איוב. איוב מצידה מוסיפה: "בפנטזיה שלי, כשאנחנו מדברים על אחדות וכשמדברים על 'ביחד ננצח' – ה'ביחד' הזה צריך להיות ערבים ועל יהודים שעומדים אחד לצד השני בסולידריות"
בנוסף להם משתתפים גם כוכבי נבחרות ישראל בכדורגל לגברים ולנשים: רוי רביבו ועיטאף אלקיסי, היזמים: יזהר שי ואיבהרים נסארסרה, החוקרים: פרופ' מונא חורי וד"ר רפאל בן חמו, השפים: אסף גרניט וזוזו חנא, ועוד.

"המטרה היא שלמרות השוני, נצליח לחיות באותו מקום, יחד"

במפגש בין פרופ' מונא ח'ורי וד"ר רפאל בן חמו האוניברסיטה העברית, מספרת פרופ' ח'ורי על החשש של ערבים ישראלים בתקופה הנוכחית. "אחרי ה-7.10 נכנסנו למציאות חדשה, שלא היינו ערוכים לה. אחד השינויים המרכזיים שאני רואה הוא בהתנהגות של הילדים שלי. הם לא מוכנים לענות לי לטלפון ולדבר בערבית אם הם במקומות ציבוריים".
בכל הנוגע למטרה המשותפת של יהודים וערבים בישראל, פרופ' ח'ורי אמרה כי "אנחנו שונים. מחזיקים בדעות שונות, והמטרה היא שלמרות השוני, נצליח לחיות באותו מקום". ד"ר בן חמו הוסיף כי "גם כשקשה למצוא תשובות, אפשר להגיע לפריצת דרך".
ד"ר חלים ג'ובראן, מייסד ומנכ"ל Phytolon, ישב לשיחה עם שותפתו להקמת החברה, ד"ר טל זלצר, מייסדת וסמנכ"לית Phytolon. "שמענו לא מעט על אנשים מהחברה הערבית, שנקראו לשימוע או שמפחדים לבוא לעבודה, או שפוטרו. בנינו פה משהו במשותף שמהווה חלון ראווה מאוד חשוב של המדינה".
מפגש הפסגה של השפים חיבר את אסף גרניט עם זוזו חנא. "התפקיד שלנו הוא לא לתת לבעלי אינטרסים אחרים לתת לשנאה לחלחל", אומר גרניט. "הפתרון הוא שצריך תמיד לשבת סביב שולחן ולדבר, אסור להסתיר דברים בתוך הלב", משלים חנה.
ד"ר ניצן עטיה וד"ר רואן אגבאריה אמארה, רופאות ילדים בבי"ח שיבא, נפגשו לשיחה על העבודה המשותפת ועל העתיד המשותף של כולנו. ד"ר עטיה הדגישה כי בחיי היום-יום, בבית החולים, "הילדים לא מבדילים מי יהודי, מי ערבי. ילדים רואים בנו פשוט את הרופאים שלהם. ואני מקווה שכשהם יגדלו זה ימשיך להיות ככה".
רמי דודיאן ויוסף אזיאדנה הצילו את חייהם של מאות חוגגים ממסיבת נובה ב-7.10 וביממות שלאחר מכן. דודיאן מדגיש בשיחה ביניהם כי "כשהייתי בסיטואציה, לא הבדלתי בין בדואי לישראלי לנוצרי. חיבקתי את כולם והצלתי את כולם. התקווה שלי היא שבמדינה הזו כה יתייחסו לכולנו, שווים".
ד"ר רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים ויו״ר נשיאות המעסיקים והעסקים בישראל, אמר כי "אזרחים ישראלים, יהודים וערבים גם יחד, מחזיקים את מערכות החיים השונות בישראל: מסחר, כלכלה, בריאות, חינוך ועוד. יש לנו אחריות להמשך החיים המשותפים ולבניית כלכלה וחברה צומחת". עוד אמר תומר כי "ראינו גילויי אחריות והתגייסות משותפת בכל החברה הישראלית. אנו מצליחים לתת מקום למורכבות ולדבר עליה באופן כנה וישיר במגוון תחומים ולאפשר עבודה משותפת כמו בשגרה, כתף אל כתף. הקמפיין שואף להראות לציבור היהודי והערבי בישראל שאפשר לנצח את התחזיות השליליות ואת הקולות הקיצוניים, להתעלות על החששות ולהתייצב יחד מתוך אחריות על עתידנו המשותף".
בשיתוף פורום העסקים, ההסתדרות החדשה, התאחדות התעשיינים, ההתאחדות לכדורגל, ההסתדרות הרפואית לישראל