מוגבלות. מילה אחת שמכילה בתוכה כל כך הרבה. יש מוגבלות חיצונית ומוגבלות פנימית, מוגבלות פיזית ומוגבלות נפשית. ההתמודדות עם מוגבלות, מכל סוג שהוא, היא מאתגרת, לעיתים שוברת ולפעמים פשוט מעייפת, אבל היא הופכת כל רגע קטן של הצלחה לתחושת ניצחון ענקית שנותנת את הדלק להמשיך להתמודדות הבאה.
היום, כאמא לחמישה ילדים, אני יודעת שיש הרבה רגעי משבר, אבל המשפחה, הדאגה ההדדית וה"ביחד" עושים את ההבדל. לקראת הלידה של חוף, בתי הרביעית, חשבתי שאני יודעת הכל על לידה וגידול ילדים. כמובן שכל ילד הוא שונה אבל הנוסחה הבסיסית הייתה לי ידועה, לפחות כך חשבתי. חוף נולדה לאחר שהגעתי לבית החולים כשהיא במצוקה עוברית, הוציאו אותה ללא דופק וללא נשימה ורק לאחר התערבות הרופאים הצילו אותה. באותו הרגע הבנו שאנחנו נכנסים לתהליך ארוך, חדש ולא ידוע.
4 צפייה בגלריה
חוף ומשפחתה בכפר נהר הירדן
חוף ומשפחתה בכפר נהר הירדן
חוף שמילוביץ' על קיר טיפוס בנופש בכפר נהר הירדן
היום, 12 וחצי שנים אחרי, חוף מתמודדת עם שיתוק מוחין, אפילפסיה, לקות ראייה ונעזרת במקל נחייה, היא ילדה מבריקה שיודעת מה היא רוצה. היום אני יודעת להגיד עד כמה הדרך שעשתה הייתה בלתי אפשרית, עד כמה היא נס.
אנחנו משפחה גדולה, אוהבת ותומכת. כולנו חיים את הקשיים של חוף, וכמובן גם את כל ההצלחות שלה. האחים שלה תומכים ואוהבים וגם מושפעים מכל מה שכרוך בכך. אנחנו משפחה עם מוגבלות.
דוגמה אחת לכך היא העובדה שאנחנו כמעט ולא יוצאים לחופשות משפחתיות, זה קשה, זה מסורבל וזה מצריך מכולנו המון. לכן החלטנו לוותר. עד ששמענו לראשונה על "כפר נהר הירדן", מקום בו אין מוגבלויות.
על הכפר שמעתי לראשונה מחברים שהכרנו דרך חוף, שמתמודדים עם אותם אתגרים. היינו בעבר במספר פעילויות שיועדו לחוף, והיא מאוד נהנתה אבל אף פעם לא היינו במקום שמיועד לכולנו, כמשפחה.
בכפר נהר הירדן זכינו לחוויה משפחתית ראשונה מסוגה ממנה חזרנו, כולנו, מרוגשים ומאושרים. עשינו אומגה, טיפסנו על קיר טיפוס, שחינו בבריכה, צחקנו והשתוללנו. מסביבנו היו משפחות, כמונו ובדיוק כמו שאני הרגשתי, ראיתי בעיניים של כולם מדובר בחוויה מיוחדת. התחושה הזו שהרגשתי, אולי לראשונה מאז שחוף נולדה, של השחרור, שדואגים לה כאן עם ליווי רפואי צמוד, בילויים ואטרקציות מותאמות לה אך לא פחות מכך לאחים שלה, עם מתנדבים שעסוקים כל היום בשמירה על החיוך שלנו על הפנים.
4 צפייה בגלריה
חוף ומשפחתה בכפר נהר הירדן
חוף ומשפחתה בכפר נהר הירדן
כפר הנופש נהר הירדן
(צילום: באדיבות כפר נהר הירדן)
הנופשים בכפר נהר הירדן הם ללא עלות כלל, ומיועדים לילדים המתמודדים עם מחלה ממושכת או מגבלה. הנופש בכפר שינה לי את החיים, העצים לי את החשיבות של זמן משפחה, רק לכייף. כולנו יצאנו מרווחים מהנופש בכפר, חוף, האחים שלה שפגשו סוף סוף גם הם ילדים אחרים כמוהם שיש להם אח או אחות עם מוגבלות, וגם אנחנו ההורים. זכינו להכיר צוות מדהים, הורים אחרים ששותפים לנו בהתמודדות וזכינו לזמן משפחה טהור ואמיתי. השארנו את המוגבלות בחוץ.

חוויות בטוחות, מהנות ובלתי נשכחות

כפר נהר הירדן הוא כפר נופש ייחודי לילדים המתמודדים עם מחלות כרוניות, גנטיות, מחלות מסכנות חיים וילדים עם מוגבלויות שונות. הכפר הנופש מציע ללא תשלום חוויות בלתי נשכחות, מלאות הנאה ועניין ובטוחות מבחינה רפואית, הניתנות לילד ולמשפחתו. זהו אחד מ-16 כפרים ברחבי העולם, המשתייכים לארגון הבין-לאומי שהקים פול ניומן בשנת 1988 בארצות הברית.
4 צפייה בגלריה
חוף ומשפחתה בכפר נהר הירדן
חוף ומשפחתה בכפר נהר הירדן
"הפעילויות מעודדות תמיכה ועזרה הדדית ומחזקות בילד את ההרגשה שהוא אינו יחיד במצבו"
(צילום: באדיבות כפר נהר הירדן)
עמותת כפר נהר הירדן בישראל הוקמה בשנת 2000, בכל מחזור נופשים כ-64 ילדים, המחולקים לקבוצות של 16 ילדים ושמונה מדריכים. בצוות ההדרכה משרתים צעירים בשנת שירות ושירות לאומי, ומדריכים מתנדבים. הילדים נהנים מתנאי לינה מפנקים במבנים משוכללים המותאמים לצורכיהם.
הפעילויות ותכניות הנופש מתמקדות בילד עצמו ולא במחלתו. מטרות הפעילות הן להעלות את הדימוי העצמי של הילד הנופש ולהקנות לו חוויות בטוחות, מהנות ובלתי נשכחות – ככל ילד. הפעילויות מעודדות תמיכה ועזרה הדדית ומחזקות בילד את ההרגשה שהוא אינו יחיד במצבו. בכל הפעילויות מושם דגש על הישגיות ולא על תחרותיות. הכפר ממוקם בגליל התחתון, בגבעת אבני שליד מחלף גולני, ומשתרע על שטח של 245 דונם עם נוף עוצר נשימה. סוגי המחלות והקריטריונים לקבלה לנופש נקבעים על ידי ועדה רפואית מיוחדת.
4 צפייה בגלריה
חוף ומשפחתה בכפר נהר הירדן
חוף ומשפחתה בכפר נהר הירדן
משפחת שמילוביץ' בנופש בכפר נהר הירדן
  • לפרטים נוספים על כפר הנופש נהר הירדן לחצו כאן.