בשיתוף אשל חב"ד
בחודש אוגוסט האחרון יצא לדרך פרויקט לאומי רחב יריעה והשקעה – המיזם הלאומי לביטחון תזונתי, שמיועד לדאוג שלא יהיו אנשים רעבים במדינת ישראל. המיזם מקיף את אגפי הרווחה בלא פחות מ-237 ערים ורשויות מקומיות בכל רחבי הארץ. כעת, כשישראל קולטת אליה עשרות אלפי עולים חדשים מאוקראינה ורוסיה, ברור שהמיזם עוד דורש התרחבות.

נלחמים בעוני וברעב

במשך עשרות שנים, התנהלה מדינת ישראל מול העוני והמחסור הקיומי בעיקר באמצעות תמיכה בפעילותן של עמותות מזון וארגוני שטח חברתיים, העוסקים בתמיכה וחלוקות סיוע. למרות התרומה החשובה, נראה שלא היה מספיק ביוזמות אלה. רמת העוני והמחסור עלו ונדמה היה שדרוש שינוי מהותי.
"טובה ככל שתהיה עבודת המגזר השלישי, אין תחליף לפרויקט שהמדינה לוקחת לידיים באופן מסודר, מוסמך ואחראי. העמותות נכנסו לעובי הקורה מכורח הנסיבות בלבד ורק מפני שהמדינה, באופן עקרוני, לא רצתה להיות שם", אומר מנדי בלוי, מנהל עמותת אשל חב"ד, ארגון שטח ותיק ופעיל, שניהל עשרות בשנים רשת ענפה של מסעדות תמחוי והסעדה וקיים פעילויות מגוונות לחלוקת מזון והגשת ארוחות חמות לקשישים, נכים ואוכלוסיות מצוקה בכל רחבי הארץ.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
הבעיה, לפי בלוי, היא שעמותות, מטבען, מוגבלות בהיקפי התקציב העומד לרשותם. גם המזון שחילקו אותן עמותות הוא ברובו מזון מוצל, שלא תמיד מגיע באיכות מקסימלית ולפעמים הוא אפילו על סף פג-תוקף.
עוד הוא מציין, שלעמותות גם מגבלה משמעותית נוספת שהיא עניין החלוקה, שהיא בעצם מגבלה גיאוגרפית ואף קבוצתית וסקטוריאלית, שפספסה משפחות רבות שהיו זקוקות לסיוע.
כל אלה פגעו ביכולות של אותן עמותות לסייע לאורך כל השנה וזו התרכזה בעיקר במועדים שלפני חגי ישראל המשמעותיים – ראש השנה ופסח.
"כמו בענייני חינוך או ביטחון – המדינה היא הגורם המוסמך שצריך להעניק לאזרחים את השירות והתמיכה הנדרשים. זה נכון שבעתיים עבור משפחות הסובלות מהיעדר ביטחון תזונתי", אומר בלוי. "אין סיבה שהמדינה, עם הרשויות המקומיות, לא ייקחו אחריות וימלאו את הוואקום אליהם נשאבו עמותות וגורמים טובים מהמגזר השלישי, שעשו כמיטב יכולתם כדי לסייע".

הכל החל בפיילוט שמטרתו לעזור

לפני כמה שנים החליטו במשרד הרווחה על הרצת פיילוט של מיזם לאומי לביטחון תזונתי, תוך התייחסות פרטנית לכל היבטי הפרויקט.
בשנים האחרונות התנהלו מספר פיילוטים, שעזרו לרשויות המדינה להתכנס לכיוון המיזם שמתנהל עכשיו.
5 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות המיזם הלאומי לביטחון תזונתי)
הפיילוט הראשוני הפעיל 12 רשויות מקומיות, שייצגו את המגוון האנושי הישראלי על כל גווניו. לאחר מכן, הוא הורחב ל-46 רשויות מקומיות.
בתום שלבי הפיילוט, לאחר שמחקר מלווה הוכיח את הצלחת הפעילות ולאחר דיון ער שנערך מול מנהלי אגפי ומחלקות רווחה בערים וברשויות, החליט שר הרווחה מר מאיר כהן לעבור להשקת מיזם לאומי לביטחון תזונתי, מסודר ואחראי, בכל רחבי הארץ.

הרבה יותר מרק עזרה תזונתית

אגפי הרווחה בכל עירייה או מועצה מקומית הם בעצם הסוכנים הטובים ביותר לאיתור נכון ומדויק של משפחות הזקוקות לסיוע מכל סוג ובכך מנטרלים העדפות לא ענייניות או בחירות סקטוריאליות לעזרה.
5 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות המיזם הלאומי לביטחון תזונתי)
במסגרת המיזם החשוב ובנוסף לעניין התזונתי, הרכזות והרכזים, המשולבים בתוך מחלקות הרווחה העירוניות, יוזמים גם סדנאות ופעילויות הכשרה בנושאים רלוונטיים שעשויים לבוא לעזרתם כמו הכשרה תעסוקתית, כלכלה וניהול תקציב, העצמה תזונתית, בניית תפריט תזונתי משפחתי נכון ועוד. פעילויות אלה מעצימות את המשתתפים בהם, שמביאים את אותה עוצמה וידע גם אל תוך הבית. בנוסף, הצוות דואג גם למיצוי זכויותיהם של הזכאים ולשילובם בתוכניות המתאימות ביותר ובאלה העשויות לסייע יותר מכל.

עזרה עם דיסקרטיות

כדי לשמור על כבודם של הזקוקים לעזרה תזונתית, הסיוע ניתן להם באמצעות מענק חודשי קבוע המוטען כסכום כספי על גבי כרטיס מגנטי אישי משפחתי ובכך יכול כל אחד מבני המשפחה, לרכוש מוצרים ולשלם בקופה, כמו כל לקוח אחר במרכול או במכולת. הכרטיס תקף במאות סניפים הפזורים וזמינים בכל רחבי הארץ. במקביל, מגיע מדי חודש ארגז של 20 ק"ג של כל טוב הארץ, בצורת פירות וירקות טריים.
5 צפייה בגלריה
(צילום: באדיבות המיזם הלאומי לביטחון תזונתי)

מיזם נושא פירות

התוצאות הטובות של המחקר המלווה, דיווחי מחלקות הרווחה העירוניות ושביעות רצון המשפחות, היה רק ההתחלה. בהמשך תפס המיזם תאוצה ומצא את מקומו בפעילות הרווחה השוטפת והוקמה מחדש המועצה לביטחון תזונתי, לאחר שנים בהן לא תוקצבה.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
237 רשויות וערים בישראל משתתפות היום במיזם, עם תקציב שעומד היום על 155 מיליון שקלים, שמקורו ממשרד הרווחה, הרשויות המקומיות, הקרן לידידות ותורמים רבים נוספים, ומסייע לכ-30 אלף משפחות. את המיזם מנהלת עבור המדינה עמותת אש"ל חב"ד.
שר הרווחה כהן מחזק ואומר כי "ביטחון תזונתי הוא הבסיס לכל מדיניות רווחה, וזה אחד הדברים ששמנו עליו דגש מיוחד במהלך השנה, כדי לוודא שלא יהיה בישראל אף אדם שיסבול ממחסור במזון בשום יום בשנה".
"זו לא פחות ממהפכה מרגשת וחיובית, המחוללת תמורה חיובית בכל הארץ, בכל המגזרים ובכל גווני האוכלוסייה ללא יוצא מן הכלל", מסכם מר בלוי. "זו פעם ראשונה שהמדינה עושה סדר ומתקצבת מיזם, שעושה שינוי מהותי במפת העוני בישראל. השקיפות, הקריטריונים הברורים, לקיחת האחריות והפעילות המסודרת – מוכיחים את עצמם". כעת נותרה מטרה להגדיל ולהרחיב את המיזם כך שלא יהיו עוד משפחות בישראל הסובלות מאי בטחון תזונתי.
לפרטים נוספים ולתרומות: eshel.org.il
בשיתוף אשל חב"ד