הידעת?

מידי שנה נולדים בישראל כ-15,000 תינוקות פגים. זה המספר. עשרה אחוז מכל התינוקות. זה נשמע מופרך מרוב שזה גדול אולם זו המציאות עמה מתמודדים כ-15,000 זוגות בישראל מדי שנה. אולם חרף המספרים הגדולים נראה שרבים מאתנו לא מודעים לסיכון ללידת פג, ואימהות רבות שמצאו עצמן ימים ארוכים בפגייה מתארות מצב של הלם והפתעה מהמציאות החדשה, חרף העובדה שהסטטיסטיקה מדברת בשיעורים גבוהים.
"אני ממש לא ראיתי את זה בא", אומרת ורד אליה, אמא של סיני. "היה לי עסק משלי, דירה במרכז תל אביב וחשבתי רק על החיים שלנו יחד, הנסיעות שאקח אותו, הטיולים ופתאום בום. לידה מוקדמת בשבוע 25, תינוק במשקל חצי קילו. זה היה הלם. מי חשב שזה עשוי לקרות? כמובן שכל החלומות התפזרו באחת ונאלצתי לחשב מסלול מחדש".
5 צפייה בגלריה
יום המודעות לפגים
יום המודעות לפגים
"כמובן שכל החלומות התפזרו באחת ונאלצתי לחשב מסלול מחדש". ורד אליה עם סיני הפג
וזה לא הכל, חוסר המודעות לשכיחות התופעה גורמת לכך שגם בעלי עסקים רבים לא מודעים לצרכים הישראלים וכך, למשל, רוב רובן של רשתות הבגדים מציעות חליפות לתינוקות ממידת ניו בורן, בעוד תינוקות פגים מוצאים עצמם שוחים בתוך הבדים. וכשעורם רגיש כל כך – והוא בהחלט רגיש, עודפי הבד עלולים לפגוע בהם ולגרום להם לפצעים.
לרגל יום הפג הבינלאומי ריכזנו את חמשת הדברים של הורה טרי לפג צריך להכיר, כדי להפוך את ההלם הראשוני (או המשני) לקצת יותר קל.
1. הכי בסיסי – החיתולים.
גם חלק מההורים לתינוקות שנולדו בזמן מכירים את התופעה – מחתלים את הרך הנולד וגם החיתול הקטן ביותר שמביאים בבית החולים מרגיש גדול. "התינוקות שלי ממש שחו בחיתול הכביכול קטן שקיבלנו", מספרת שלי גורי, אמא לשלושה פגים. הוא כיסה להם חצי גוף. זה מאוד הקשה את הטיפול בהם וניכר שלא היה להם נוח. צריך להבין, השינה מאוד חשובה לפגים ולכן הנוחות היא קריטית. וכשיש חיתול שמגיע עד החזה ומרכז הגב, זה מאוד מפריע".
זו הסיבה שמותג פמפרס השיקו את החיתול הקטן ביותר המאפשר התאמה גמישה מאוד לגוף התינוק וספיגה מירבית בכדי למזער את ההפרעה לשינה ככל הניתן. "העור של פגים עדין במיוחד ורגיש למגע הקל ביותר" נמסר מפמפרס. "חיתול לא מתאים עלול לגרום לפריחה וקרעים בעור ועלול אף להגדיל את הסיכון לזיהום. החיתול לפגים עשוי מחומרים רכים כנוצה כדי להבטיח את ההגנה הטובה ביותר לעורם של הפגים". החיתול לפגים אינו מוצע למכירה וניתן כתרומה ללא עלות להורים לפגים.
5 צפייה בגלריה
יום המודעות לפגים
יום המודעות לפגים
החיתול הקטן ביותר בעולם
השלב הבא אחרי החיתול – הבגדים. אם יצא לכם לבדוק, ברוב המכריע והמוחלט של חנויות ורשתות הבגדים המידה הקטנה ביותר של ביגוד לתינוק היא NB כלומר NEW BORN. אולם יספרו לכם הורי הפגים עד כמה אותה מידה ראשונית כביכול, גדולה מדי עבור תינוקות הנולדים במשקל הנמוך משני קילו. בוודאי ובוודאי במקרים בהם התינוק במשקל חצי מזה.
כל הורה לפג מכיר את הסיטואציה: מלבישים את הרך הנולד טרם זמנו בבגדים מהבית - ובקושי רואים אותו בין כל הקפלים. כן, גם בגדי הnb ואפילו ה-snb גדולים בהרבה מהנדרש. לפני לידת בנותיה התאומות, לפני כמעט שמונה שנים, חפשה יונית וינר בגדים קטנטנים וגלתה שהדרך הכמעט יחידה היא הזמנתם מחו''ל - דבר שגם הוא לא אפשרי לרוב הורי הפגים מבעוד מועד, מאחר והלידה המוקדמת אינה צפויה.
באוגוסט 2015 פרסמה פוסט על חלומה לפתוח גמ"ח כזה שכל אמא שנולדו לה פגים תוכל לפנות אליו ולשאול בגדי פגים לתקופה הרלוונטית ובסופה להחזירם לגמ"ח למען הפגים הבאים. בעקבות הפוסט פתחה וינר גמ״ח "מתנות קטנות" לבגדי פגים בביתה בפתח תקווה. עם השנים, דאגה שיפתחו סניפים ברחבי הארץ קרוב כמה שיותר למרכזים רפואיים בכפר ידידיה, נהריה, באר שבע ובישוב עץ אפריים שבשומרון. רוב הסניפים נפתחו ע"י אימהות לפגים בעצמן כך שההשאלה מהגמ"ח מלווה גם בעצות מעשיות ובתמיכה. כדי להתעדכן בזמינות אפשר לפנות לעמוד הפייסבוק ולהשאיר הודעה.
5 צפייה בגלריה
יום המודעות לפגים
יום המודעות לפגים
ההבדל בין מידת ה"ניו בורן" לבגד המיועד לפג. צילום: בייבי-פג
3. בגדי פג ממותגים
מיכל כברה, אמא לפג, חוותה גם היא את הקושי מול התינוק שלה, ששחה, לדבריה בבגדים הקטנים ביותר. ולכן היא בחרה להקים את המותג בייבי-פג. מותג בגדים עבור תינוקות החל ממשקל בלתי נתפס של 800 גרם. "הרעיון להלביש פגים ופגות בבגדים יפים ואיכותיים התפורים למידותיהם, נולד יחד עם זוג התאומים בנים שלי. הם נולדו לפני יותר מ-20 שנה כשהייתי בסוף החודש השישי להריון, בשבוע 28. האחד נולד במשקל 900 גרם והשני במשקל 1,100 גרם. לא היה אף בגד שהתאים להם. כך נולדה ההחלטה שכל פג ופגה שייוולדו בישראל יוכלו ליהנות מבגדים כמו כל תינוק שנולד במשקל 3,500 גרם ומעלה, ובמחיר שאבא ואימא יוכלו להרשות לעצמם", משתפת כברה.
5 צפייה בגלריה
יום המודעות לפגים
יום המודעות לפגים
"שכל פג ופגה שייוולדו בישראל יוכלו ליהנות מבגדים כמו כל תינוק". צילום: בייבי-פג
עמותה ללא מטרות רווח שנוסדה על ידי הורים לפגים שחוו על בשרם את הקשיים שמביאה עמם הפגות – מהפגייה ועד החיים הבוגרים, במטרה להעניק את מה שהיה חסר להם – תמיכה, סיוע ואוזן קשבת עבור הורים לפגים, במקביל למידע עדכני בכל הנושאים הרלוונטיים. כך בין היתר מסייעת העמותה בחלוקת חוברות מידע, קו חם, מידע מקיף על זכויות, פועלת לשיפור התנאים בפגיות בישראל ולהגברת המודעות להשלכות הפגות ואף מובילה מהלכים לשינויי חקיקה. באופן מפתיע, במיוחד לאור שכיחות הלידות המוקדמות, עמותת לה"ב היא העמותה היחידה שעוסקת בנושא הפגות והשלכותיה והיא פועלת בפריסה ארצית.
5 צפייה בגלריה
יום המודעות לפגים
יום המודעות לפגים
ורד אליה עם סיני כיום
"בימים הארוכים בפגייה, המשפחות סביבי הפכו להיות המשפחה שלי. בשר מבשרי", משחזרת ורד, אמו של סיני. "היתה לנו שפה משלנו, כל אחת ידעה על הילד של השנייה וכמאמר הקלישאה – זר לא יבין זאת. זכיתי במשפחה טובה, חברים נהדרים, אבל אף אחד מהם לא הצליח להבין את מה שאני עוברת. רק המשפחה האחרת, מהפגייה".
אי אפשר להמעיט בערכה של קהילה תומכת בעיתות קושי ומשבר. למזלנו הטוב אנו חיים בתקופה של שיתופיות ושקיפות כאשר הפייסבוק והאינסטגרם מהווים פלטפורמות נהדרות ליצירת קבוצות תמיכה.
אחת הקבוצות היא "פגים - תינוקות קטנים גדולים מהחיים", אותה הקימו שתי אמהות לפגים שהבינו על בשרן את הצורך וגם שנים אחרי לידת ילדיהן, עדיין מסייעות להורים לפגים ומנהלות את הקבוצה בה יכול כל אחד להתייעץ, בין אם על תשונה, בגדים, תרופות או זכויותיהם בביטוח הלאומי.