בשיתוף פורום דב לאוטמן
ישראל בשלהי שנת 2022 נמצאת במצב שונה מזה בו הייתה בעבר – אחרי מערכת בחירות חמישית ברצף, עם הקצנה ברמת האלימות בכבישים וברחובות, שיח ציבורי מוקצן במיוחד, ועליה ניכרת גם ברמת האלימות והמתח בבתי הספר עצמם. רבים במערכות החינוך הפורמליות והבלתי פורמליות שוקדים רבות על מציאת דרכים להרגיע את המצב ולהוביל שיח אחר.
כנס פורום דב לאוטמן שיערך השבוע (יום ה', ה-22 בדצמבר) ומפגיש מידי שנה בין אנשי מקצוע, אקדמיה ומדיניות, הפך בשנים האחרונות לזירה בולטת לקידום החינוך לערכים דמוקרטיים ולשותפות בין החלקים השונים של החברה הישראלית ברמת המדיניות וברמת המעורבות בשדה החינוכי. השנה, בשותפות עם אוניברסיטת תל אביב והמכון הישראלי לדמוקרטיה, ידונו בכנס, בחינוך אזרחי במערכת החינוך ובהשפעת הרשתות החברתיות על השיח הציבורי ואחריותן לתופעות במרחב הציבורי.

חינוך אזרחי הוא הכרח

חינוך אזרחי הוא חינוך שעלינו לתת לילדינו כדי שכבוגרים ידעו כיצד לחיות במדינה דמוקרטית., אומרת יעל נאמן, מנכ"לית קרן לאוטמן "לא מדובר רק בשיעורי אזרחות", מסבירה נאמן, "החינוך האזרחי, כולל חינוך לערכים דמוקרטיים מהותיים כמו שוויון, חרויות וכבוד האדם, חינוך לחיים משותפים בין קבוצות אוכלוסייה שונות וגם חינוך למיומנויות אזרחיות כמו היכולת להבחין בין דעות לעובדות, הנחלת תפיסות של מעורבות אזרחית, פתרון סכסוכים בדרכי שלום וכדומה.
יעל נאמן מנכ"לית קרן לאוטמןיעל נאמן, מנכ"לית קרן לאוטמן.צילום: ענבל מרמרי
"חינוך אזרחי חייב להתחיל בגיל הרך ולהמשיך בגיל המבוגר יותר, לצערי, עד היום לא נכתבה ולא יושמה תכנית אסטרטגית של חינוך אזרחי אינו כחלק מלימודי הליבה, ושיעורי האזרחות בבתי הספר, מדגישים בעיקר את הפרוצדורות ופחות את המרכיבים המהותיים של הדמוקרטיה והחיים המשותפים", אומרת נאמן.
"אנחנו, בפורום דב לאוטמן מנסים להעלות לסדר היום את החשיבות של החינוך האזרחי לחתור לפיתוח של חומרים, להוביל מדיניות של חיים משותפים ולסייע ככל שניתן ובמצב היום, אנחנו מרגישים שצריכים אותנו ואת העבודה שלנו יותר מתמיד".
"מחקרים רבים שערכנו ב'פורום דב לאוטמן' הצביעו על כך שאנשי החינוך, המורים, נמנעים מלעסוק בנושאים שנויים במחלוקת ובנושאים אקטואליים. הימנעות שמעמיקה את השסעים ואת הניכור, הפערים מתרחבים", אומרת לני מילוא, מנהלת פורום דב לאוטמן.
לני מילואלני מילוא, מנהלת פורום דב לאוטמן. צילום: ענבל מרמרי
"בתוך האתגרים של קידום החינוך האזרחי, אנחנו מבינים כי אחד האתגרים בעידן הנוכחי נוגעים לחינוך לצריכת מדיה דיגיטלית ביקורתית, לחשיבות שיח פוליטי בכיתה ולחינוך אזרחי בעידן הפוסט אמת. בהקשר זה חשוב לנו להעביר את המסר ולהתמקד על איך אנחנו מתמודדים בחינוך עם הטכנולוגיה ולא על איך משתמשים בטכנולוגיה לצורך הלימוד".

המורה דני מקדם ערכים בטיקטוק

מושב הסיום של הכנס יעסוק בחדשנות וחינוך אזרחי בעידן הדיגיטלי בהשתתפותו של דני בולר, מורה למתמטיקה וחשיבה יצירתית בכיתות ט' עד י"א, בגימנסיה הרצליה בתל אביב, הידוע גם כ- askDani ברשת הטיקטוק וגם באינסטגרם. האם הוא מהווה דגם הולם לאמצעי חינוך אפקטיביים?
בולר, בעברו איש הייטק, המככב בשנתיים האחרונות ברשתות החברתיות עבד עד לפני שנתיים כמורה למתמטיקה וכמתכנת משום שלדבריו אי אפשר להתפרנס בארץ מהוראה בלבד. "אני מכיר כבר לא מעט מורים לביולוגיה, לתנ"ך, לאנגלית שנמצאים בפלטפורמות הללו. "זה הפך לטרנד".
2 צפייה בגלריה
דני בולר, מורה למתמטיקה וחשיבה יצירתית - וכוכב טיקטוק
דני בולר, מורה למתמטיקה וחשיבה יצירתית - וכוכב טיקטוק
דני בולר, מורה למתמטיקה וחשיבה יצירתית - וכוכב טיקטוק
(צילום: אירית ויינשטיין)
בתקופת הקורונה החל בולר לגוון תכנים לתלמידיו והכין עבורם מצגות מושקעות ביוטיוב - ואז נולד לו ילד שגזל גם את מעט הזמן הפנוי שהיה לו. "בעצת ידידה, התחלתי לדבר ישירות מול המצלמה. מאז זה קורה כך ואני מדבר על כל נושא שבעולם", הוא מספר. "זה קורה ספונטנית לגמרי וכרגע, אני מופע של איש אחד. אולי בעתיד, אם יהיה לי יותר זמן, אקח את זה קדימה לכיוון של קורסים וירטואליים במתמטיקה, לעשיית פודקאסטים ושיתופי פעולה".
לבולר יש בטיקטוק מעל 180 אלף עוקבים ובאינסטגרם מעל 10 אלפים, ולדבריו, בחוגים מסוימים, גם מזהים אותו ילדים ואפילו הורים. "למרבה הפלא מבקשים סלפי", הוא אומר בחיוך.
דני בולר, מורה למתמטיקה וחשיבה יצירתית - וכוכב טיקטוקדני בולר, מורה למתמטיקה וחשיבה יצירתית - וכוכב טיקטוקצילום: אירית ויינשטיין

הקניית כלים ביקורתיים להבטחת שיח ציבורי בריא

כדי להבין טוב יותר את השינוי שחל בעשורים האחרונים, צריך לבחון את הדברים ממחקריו של ד"ר דן ממלוק, חוקר ומרצה בבית ספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב שחקר את הקשר בין השפעת הטכנולוגיה על החשיבה היצירתית והביקורתית, והשבחת תהליכי ההוראה.
ממחקריו של ד"ר ממלוק עולה כי מדיניות חינוך במדינות מערביות שונות, מראה ששילוב הכלים הטכנולוגיים מתמקד כיום בעיקר בשיפור תהליכי למידה והוראה. "יש לתת את הדעת לחשיבות הקשר בין טכנולוגיה, חברה וחינוך, ובפרט כאשר אנו באים לבחון היבטים הנוגעים לחינוך לאזרחות וחינוך לדמוקרטיה בעידן הדיגיטלי".
"ככל שהמרחב הדיגיטלי הופך להיות אינטגרלי בחיינו, איננו יכולים, לא כאנשי מחקר ולא כאנשי חינוך להתייחס אליו בנפרד מהתהליך החינוכי. כאשר חושבים על המרחב הדיגיטלי, החשיבות של הקניית הבנה מעמיקה וביקורתית ביחס לדמוקרטיה, חשובה שבעתיים".
  • כנס פורום דב לאוטמן יתקיים ביום חמישי, 22.12 ויועבר בשידור חי ב-ynet. בכנס ישתתפו נשיא המדינה, יצחק הרצוג; ראשי הארגונים השותפים, אנשי חינוך מובילים, אנשי אקדמיה ואנשי ציבור ונציגי החברה האזרחית .
בשיתוף פורום דב לאוטמן