בשיתוף משלחת האיחוד האירופי למדינת ישראל
הרגע הזה בו ילדכם/ ילדתכם בורחים להיחשף ולצאת מהארון בפניכם יכול להתנהל בדרכים שונות ולכל הורה תגובה משלו/ משלה. לרגל חודש הגאווה המצוין החודש בישראל, מור נהרי, מנכ"לית ארגון חוש"ן - ארגון החינוך של הקהילה הגאה, ועובדת סוציאלית בהכשרתה, הגיעה לאולפן ynet כדי לסייע להורים, בעזרת חמישה טיפים מדויקים, להתמודד עם היציאה מהארון של ילדיהם.
1. קחו רגע להגיב
כנראה שהבת או הבן שלכם משחזרים את הרגע הזה בראש כבר המון זמן. הם התאמנו על כל המילים, ניסו למצוא את הזמן הנכון, דמיינו את הרגע הזה. אולי הם מתרגשים, אולי הם מפחדים וחוששים.
4 צפייה בגלריה
אהבה - זה כל הסיפור
אהבה - זה כל הסיפור
אהבה - זה כל הסיפור
(צילום: shutterstock)
אז מה נכון ברגע הזה? קודם כל להגיד להם שאתם אוהבים אותם, בדיוק בדיוק כפי שהם. ומה אחרי הרגע הראשון? אם השיחה זורמת והולכת לכם בקלות – מצוין. אם לא, זה ממש בסדר להגיד "אני ממש אוהבת אותך, בדיוק כפי שאת, ויכול להיות שייקח לי רגע לחשוב ולעכל, כמו שאני מניחה שלקח לך רגע לשתף אותי, ואני אשמח ממש שנמשיך את השיחה הזאת גם בהמשך".
2. פרגנו על השיתוף
רגע היציאה מהארון עשוי להיות טעון ולא פשוט. זה הרגע בו הילד או הילדה שלך, חושפים בפנייך משהו חדש עליהם, צוהר נוסף למי שהם בעולם. וזה דבר שעשוי להיות מפחיד ומלא חששות. אבל איזה מרגש זה, שהילדים שלנו מוצאים את האומץ להכיר לנו חלקים נוספים בעצמם, ושהם מרגישים בנוח להיות מי שהם לידינו - ולאומץ הזה, מגיעה הכרה. אפשר להגיד להם "זה כל כך מרגש אותי שברחת לחלוק איתי את הדבר הזה על עצמך, והשרגשת מספיק בנוח לשתף אותי. תודה רבה על הפתיחות ועל השיתוף".
4 צפייה בגלריה
לא מקשיבים
לא מקשיבים
תפרגנו להם על האומץ
(צילום: Shutterstock)
3. בתקופה שאחרי היציאה מהארון, הכדור עובר אליכם/ן
שיחת היציאה מהארון התקיימה, ויכול להיות שהרגשתם מבוכה במהלכה או קצת קושי. אחרי השיחה, שימו לב שאתם לא מתייחסים אליה כאילו היא לא קרתה, או שאתם מחכים שהילד או הילדה יפנו אליכם בנושא. יכול להיות שהיה להם לא פשוט לגשת לנושא הזה גם קודם, ועכשיו, אחרי היציאה שלהם מהארון, הכדור עובר למגרש שלכם/ן.
שימו לב שאתם משאירים ערוץ פתוח לשיחה על הנושא ושאתם לא משדרים בטעות - מתוך ניסיון להימנע מאי נעימות - את המסר שאין צורך או מקום לדבר שוב על להט"ביות בבית.
4 צפייה בגלריה
אמא מדברת נערה שיחה גיל ההתבגרות
אמא מדברת נערה שיחה גיל ההתבגרות
שימו לב שאתם משאירים ערוץ פתוח לשיחה על הנושא
(צילום: shutterstock)
אם אתם מרגישים לא בנוח או לא יודעים איך לגשת לנושא, אפשר פשוט לשאול "זוכרת את השיחה בה שיתפת אותי על הנטייה המינית שלך? מאז אני לא ממש יודעת אם את רוצה לדבר על זה או מעדיפה שלא, את יכולה לשתף אותי איך תרצי שנתייחס לזה?"
4. התייחסו לבני או בנות משפחה נוספים שלא בשיחה
כשהילד או הילדה שלכם יוצאים בפניכם מהארון, הם ככל הנראה מבינים שיהיו להם עוד הרבה שיחות משפחתיות כאלה. שיחות שעשויות להיות לא פשוטות עבורם. אפשר לשאול אותם- "מה תרצה שנעשה עם יתר המשפחה? תרצה שנעשה את השיחה עם סבתא ביחד? כשתהיה מוכן לזה, אני אשמח ללוות אותך בזה ולהיות שם איתך אם תבחר בכך".
5. השאירו את השליטה אצל הילד/ה
בהמשך לטיפ הקודם, יציאה מהארון אף פעם לא באמת נגמרת. בכל מרחב חדש שלהט"בים מגיעים אליו, הם צריכים לצאת מהארון מחדש כי תמיד יהיה מישהו שלא ידע, ודאי בשלבים הראשונים של היציאה מהארון בחייו של נער או נערה.
4 צפייה בגלריה
שיחה בין אב לבן מתבגר
שיחה בין אב לבן מתבגר
תהיו שם בשבילם - מתי שהם צרכים
(צילום: shutterstock)
לכן, חשוב לשמור את השליטה אצל הילד או הילדה ולסמן להם שהכל יהיה בקצב שלהם, בדיוק כפי שהם ירצו ויחליטו. חשוב לברר איתה - מי היא תרצה שידע? האם היא תרצה עזרה? האם היא מעדיפה רגע לשמור את היציאה מהארון בפרטיות במעגלים מסויימים? אפשר להגיד "אני מאוד רוצה להיות שם בשבילך, אבל חשוב לי שהכל ייעשה בקצב ושלך ורק כשאת מוכנה. כשתרצי, אני פה לרשותך לעזור לך, אם תרצי בכך כמובן".
לסיכום, זכרו, בסופו של יום, הבן או הבת שלכם הרגישו מספיק בנוח כדי לחלוק איתכם משהו על העולם שלהם. איזה מרגש זה. הם לא סיפרו לכם משהו שמסכן אותם או משהו רע חלילה, רק משהו שאולי ייקח לכם דקה להתרגל אליו. תשדרו להם את המסר שהם אהובים כפי שהם, ושגם אתם, כמו רוב ההורים בעולם, רק רוצים שיהיה להם טוב. חג גאווה שמח!
בשיתוף משלחת האיחוד האירופי למדינת ישראל