בשיתוף עמותת רוח טובה מקבוצת אריסון
"הילדים שמגיעים אלינו לא יודעים לדבר רגשית ואנחנו מנחילים להם מילים לתיאור התחושות שלהם. אלה ילדים שנפגעו ממבוגרים שנכחו בחיים שלהם וגם לא קיבלו בבית את התמיכה הרגשית שהיו צריכים. אנחנו מנסים לתת להם שוב בטחון". אורי דאר הוא רכז בבית הילדים "הרי ירושלים", העובד במקום כ-21 שנה ולוקח חלק בחגיגות "היום המיוחד" שזוכים לו כל ילד וילדה במשך השנה.
בית הילדים "הרי ירושלים" הוא פנימייה טיפולית-חינוכית לילדים בגילי 6-15 המתמחה בטיפול בילדים הסובלים מפגיעה רגשית-נפשית חמורה כתוצאה מהתעללות או הזנחה.
המקום מהווה מסגרת טיפולית וחינוכית הנותנת סביבה ביתית מחבקת ומגנה והוא גם מקום שמח, שמנסה לתת לכל ילדה וילד הכי הרבה אהבה ושמחה שרק אפשר.

לכל ילד וילדה יש יום מיוחד משלו ומשלה

לפנימייה יש שכנים מיוחדים במינם - תושבי הישוב נווה אילן הסמוך, ממנו יוצאות כבר כעשור עוגות יפיפיות ומושקעות שמכינות נשות הישוב, ומגיעות יחד עם מתנות אישיות, שאת הכסף להן אוספים גברי הישוב – והכל בהתנדבות ורוחב לב מרגשים. כל ילד וילדה בפנימייה זוכים לקבל את עוגה ומתנה ביום אחד מיוחד.
5 צפייה בגלריה
(צילום: רעות אודלר)
חשוב להבין, היום המיוחד הזה נפרד מיום ההולדת, והוא שם את הילדה או הילד במרכז היום, בו הוא או היא מחליטים מה יעשו ואיך יבלו את זמנם, הם מכבדים בעוגה את חבריהם ומברכים אותם, הם מחליטים מה תאכל הקבוצה בארוחה הערב ועוד.
"הלב נפתח לראות את כל האנשים הטובים שלוקחים חלק יום יום בעשיית טוב, ובמיוחד ביום מעשים טובים", אומרת שרי אריסון, יוזמת יום המעשים הטובים שיתקיים השנה ב-14.3 ובו גם יחגגו ארבעה מילדי "בית הילדים" את היום המיוחד שלהם. "זו דוגמה ל'ואהבת לרעך כמוך' ומראה שאפשר להתנהל בטוב ויש המון שכבר עושים זאת. כולנו ביחד נעשה הטוב שיהיה טוב".

מלמדים את הילדים לדבר רגשות

"הפנימייה רוצה לתת לילדות ולילדים ילדות, קביעות, שגרה ומוגנות, שלא היו להם בבתים מהם הגיעו, ומלבד בית ספר אנחנו רוצים לתת להם גם תמיכה רגשית", מסביר דאר. "הקשר והאינטראקציה בין המדריך לילד, הם מהדברים הבסיסיים אצלנו", הוא אומר ומסביר שהחשיבה היא בעיקר על עולמו הפנימי של כל ילד והתמודדותו מול סיטואציות רגשיות, המגיעות מעולמו הפנימי והובילו לכל סיטואציה קיצונית.
5 צפייה בגלריה
  קרן מנצור אופנה עוגה לילדה הילה
  קרן מנצור אופנה עוגה לילדה הילה
קרן מנצור אופנה עוגה לילדה הילה
(צילום: קרן מנצור)
5 צפייה בגלריה
  קרן מנצור אופנה עוגה לילדה הילה
  קרן מנצור אופנה עוגה לילדה הילה
עוגה ליום המיוחד של הילה
(צילום: קרן מנצור)
הפנימייה רואה את הסיטואציה באופן הוליסטי וגם הורי הילדים שותפים בתהליך. "אנחנו מטפלים אצלנו גם בהורים שמגיעים לפגישה שבועית עם העובדת הסוציאלית של כל קבוצה בפנימייה. זה נעשה כדי ליצור שיקום של הקשר עם ההורים. בסופו של דבר, ילד בן 11 או 12 שלא רואה את האחר בשלב קריטי בהתבגרות, זה עניין מהותי שישפיע על המשך החיים שלהם", מסביר דאר.

הילדים מבינים שיש מבוגר שרוצה בטובתם

לפני כעשור הוחלט בקבוצה של דאר לקיים יום מיוחד לכל ילד וילדה. "הייתי אז בקבוצה הראשונה שלי כרכז וזה כנראה היה הפיילוט לעניין", הוא מספר בחיוך, אבל מודה שהיוזמה הגיעה בכלל מקבוצת נשים בישוב נווה אילן השכן.
5 צפייה בגלריה
(צילום: נעמה גור פלג)
"הן רצו לעשות משהו למען הפנימייה שיגיע בתרומה ישירה לילדים. הן הציעו להכין עוגות ואז החלטנו להפוך את המודל ליום מיוחד, עבור כל ילדה וילד, שיהיה רק שלהם. ביום הזה, בלי קשר ליום ההולדת, הם מקבלים עוגה אישית מקושטת ומתנה. הם יודעים שיקבלו ביום הזה עוגה אותה יחלקו לחברי הקבוצה.
"השנה אנחנו מכינים להם גם ברכה עם הקדשה אישית מכל מדריך או מדריכה. בנוסף, לכל אחת ואחד יש שעה אישית, בה הם עושים מה שהם רוצים וזה תמיד משהו שהם מאד מחכים לו. הברכות והזמן האישי הופכים את החוויה לרגשית ואישית.
"צריך להבין מה זה עושה לילדים כאלה, שמקבלים מתנה ועוגה ממבוגרים שהם לא מכירים ורוצים רק בטובתם ועוד עושים זאת בהתנדבות וכוונה מלאה", הוא מדגיש את משמעות העניין.
החלק הנחמד הוא שבקבוצה של דאר הילדים לא יודעים מתי יגיע אליהם היום המיוחד שלהם והם מקבלים את זה רק כשהוא מכריז בימי ראשון למי יש יום מיוחד בהפתעה. "הדבר המקסים שעושות נשות נווה אילן הוא שהן מנסות להתאים לכל ילד וילדה עוגה על פי תחומי העניין שלו או שלה, אם יש כאלה וגם אם אין נושא, העוגות מגיעות מקושטות בפאר חגיגי. הילדים מגיבים לימים האלה בשמחה וציפייה גדולה. ממש מחכים לדבר הזה", הוא מעיד.
5 צפייה בגלריה
(צילום: נעמה גור פלג)
הקשר עם אנשי נווה אילן מתקיים, כאמור, כעשור. "מדי שנה או שנתיים אנחנו מקיימים יום ביקור לאנשי הישוב השכן רחבי הלב, בפנימייה שלנו. השנה יהיה סיור כזה לקראת האביב, כשקצת יתחמם כאן", מספרת רעות, האחראית מהפנימייה על הקשר המתמשך והמיטיב הזה עם אנשי נווה אילן. "לאורך השנים אני שולחת אליהם תמונות וגם הרכזים מעדכנים מעת לעת את שתי נשות הקשר שלנו בישוב, שמארגנות עבורנו את העוגות".
אנשי נווה אילן מביאים כבר עשור מעשים טובים וכוונות נהדרות למי שצריך ועל כך מגיעה להם ברכה.
יום מעשים טובים חוזר ב-14 במארס, עם כל הדרכים לעשות טוב. היכנסו לאתר יום מעשים טובים ומצאו את הדרך שלכם להשתתף. נעשה טוב, יהיה טוב. יום מעשים טובים מנוהל על ידי עמותת רוח טובה מקבוצת אריסון, המציעה מגוון דרכים לעשות טוב ולהתנדב לאורך כל השנה.
בשיתוף עמותת רוח טובה מקבוצת אריסון