צילום: Streame

לצד האירועים הקשים בתקופת המלחמה אנו נחשפים לעוד ועוד סיפורי גבורה של נשים עוצמתיות ששבו את לבבותיהם של הישראלים – הן הצילו חיים, הובילו לוחמים בקרבות בעוטף ובעזה, טיפלו בפצועים, פגשו את הרוע פנים אל פנים ונלחמו בו ללא מורא. וזה לא הכול: מאז 7 באוקטובר נשים רבות שבן הזוג שלהן גויס למילואים נאלצות להחזיק לבד את הבית והילדים לצד עבודה במשרה מלאה, מציאות שמייצרת לא מעט אתגרים.
ועידת הנשים השנתית של ynet ו-"ידיעות אחרונות" שמתקיימת היום (שני) מוקדת לאותן נשים גיבורות שמאז מתקפת הפתע "תפסו פיקוד" ועשו הכול כדי להגן על מדינת ישראל ועל אזרחיה, בחזית ובעורף. בוועידה המיוחדת נפנה את הזרקור לנשים פורצות דרך שפעולותיהן בעת הנוכחית מהוות השראה לדורות הבאים. עוד נדון בוועידה על הפערים בין נשים לגברים שדווקא התעצמו מאז פרוץ המלחמה ועל האתגרים והדרך הארוכה שיש למדינה לעשות כדי לקדם נשים לתפקידי מפתח תוך חתירה ליצירת שוויון אמיתי בחברה. ynet מעביר את הוועידה בשידור חי במהלך היום.
4 צפייה בגלריה
ועידת הנשים של המדינה
ועידת הנשים של המדינה
(צילום: עוז מועלם)
רעיית נשיא המדינה, מיכל הרצוג, פתחה את הוועידה בשיחה מרגשת עם סא"ל אור בן יהודה, מפקדת גדוד קרקל: "אני לא יודעת אם להגיד אם המלחמה סיימה את הוויכוח על כך שנשים יכולות או לא יכולות לעשות הכל, אבל אצלי בגדוד יש מוטו שהולך איתנו, גם עם הלוחמות וגם עם הלוחמים - פחות דיבורים יותר מעשים", אמרה בן יהודה. "בואו נעשה ונוכיח את זה.
"אני מרגישה שכל יום אצלנו בגדוד זה יום האישה, כי כל יום אני זוכה לראות לוחמות שפורצות את הגבולות של עצמן ועושות משהו מעבר. אנשים לא מאמינים לי שנשים טוענות את הפגזים לבד ושהמערכת מופעלת על ידן, ואני זוכה לראות את זה כל יום וחושבת שהגדוד הוא פלטפורמה מדהימה עבור נשים צעירות שבחרו לאתגר את עצמן ולקחת את עצמם לקצה.
"תמיד באירועי קיצון אנחנו מגלים את הדברים הקטנים, וה-7.10 היה אירוע קיצון שחשף עשרות רבות של לוחמות מדהימות, לא רק מהגדוד, מכל צה"ל".
עוד הוסיפה בן יהודה כי "ההחלטה שקיבלתי בבוקר של 7.10 לצאת מגבולות הגזרה של הגדוד ולקחת את הפלוגות הלוחמות שלי, ידעתי שתהיה לה השפעה, לא ידעתי את הסדרי גודל. היו שם רגעים שלא דמיינתי, כשהגעתי עם הכוחות ידעתי שאנחנו ניהרג, ממש כה. ואני חושבת שבתוך הסיטואציה הזאת לראות את הלוחמות והלוחמים פשוט שמים את עצמם בצד כדי להציל כמה שיותר לוחמים ואזרחים היה מאוד מרגש.
"בדיעבד אנחנו יודעים להגיד שבפעולה הזאת של היציאה מחוץ לגבולות הגזרה, גדוד קרקל עם פלוגת הטנקיסטיות והלוחמים והלוחמות פשוט מנעו חדירה לעשרות יישובים".
4 צפייה בגלריה
ועידת הנשים של המדינה
ועידת הנשים של המדינה
ועידת הנשים של המדינה
(צילום: עוז מועלם)
אביטל חורב, דוברת "פורום נשות המילואימניקים", אמרה בפאנל "המלחמה לשוויון" כי "זאת הפעם הראשונה אחרי יותר מחמישה חודשים שאני מנסה לחשוב איך אני מרגישה, והתשובה היא פאסימית. אני אזרחית סוג ב' כי אני אשת מילואימיניק. ולמה? כיוון שמפטרים אותי, כיוון שאני היחידה שלוקחת את הילד ב-7:00 בבוקר לגן ומוציאה אותו גם לבד כי אבא בצבא. הוציאו אותי לחל"ת כי למה שהבוס ייקח את זה לעצמו? הוא לא הוקפץ לעזה או ללבנון, הוא לא לוקח חלק מהנטל הזה.
"אני סוג ב' כי החלטתי שאני מקצצת את המשרה שלי כי לא נעים שאני צריכה להחזיק את היד לילד שלי כשיש לו סיוטים. הנשים מאחורי הגברים שלנו הם גם אלה שנפגעו. מי יתקן לי את הקריירה? איזה בוס יקח אותי כי בעלי משתחרר מחר ומחרתיים הוא שוב במילואים? מי ייקח אותי לעבודה? מי ייקח אותו לעבודה? איך משקי הבית שלנו, של אלה שתורמים הכי הרבה בגוף ובנפש, הם אלה שמשלמים את המחיר הכי כבר? אני חיה בהכחשה כי אחרת לא הייתי מצליחה לתפקד, אבל אני ממש ממש כועסת ומתוסכלת.
"עם זאת מילה של אופטימיות לסיום - הקמנו את פורום נשות המילואימיניקי שמייצג כ-100 אלף אנשים. אנו נעזרות בכל זרוע וזרוע בממשלה כנסת תקשורת ושטח כדי להטיב עם משפחות המילואים ואליכן אני מעבירה בקשה: אל תשכחו אותנו כי אנו לא שקופות!".

הנושאים שבהם נעסוק בוועידה

הביטחוניסטיות: נשים בכירות במערכת הביטחון בהווה ובעבר מדברות על המציאות הישראלית: האיומים בזירות השונות, האסטרטגיה, שמירה על גבולות לצד ביטחון פנים, התגוננות בעורף ו"היום שאחרי המלחמה".
4 צפייה בגלריה
ועידת הנשים של המדינה
ועידת הנשים של המדינה
ועידת הנשים של המדינה
(צילום: עוז מועלם)
המלחמה לשוויון: מאז 7 באוקטובר נשחק עוד יותר מעמדן של הנשים בישראל. כך למשל, נשות המילואימניקים נשארו לשמור על הבית ועל העורף וחלקן נפגעו במקומות העבודה. גם אימהות שפונו מבתיהן סופגות נזק כלכלי עצום. בפאנל זה נדבר על איך יוצאים מהמשבר וחותרים לחברה שוויונית יותר.
4 צפייה בגלריה
ועידת הנשים של המדינה
ועידת הנשים של המדינה
ועידת הנשים של המדינה
(צילום: עוז מועלם)
נשות הברזל: הן הסתערו, חיסולו מחבלים, הצילו חיים ופעלו בקור רוח מרשים תחת אש. המלחמה בעזה לא מפסיקה לייצר סיפורי גבורה של לוחמות בחזית, וסותמת את הגולל אחת ולתמיד על שאלת שילוב נשים בשירות קרבי. אנו נביא את סיפורן המרתק של כמה מהנשים הללו.
להעיר את העולם: השתיקה המבישה של ארגוני הנשים בעולם בכל הקשור ל-7 באוקטובר הפכה לפוליטית וכך גם למקוממת ולמכאיבה. בפאנל זה נחבר את הנשים הפועלות לילות כימים כדי להסביר לעולם את המובן מאליו: נשים בישראל עברו פשעי מלחמה מהחמורים שידע העולם המערבי.
לוקחות את המושכות לידיים: נשות עסקים שדווקא בתקופה הקשה ביותר הבינו שרק עם משק חזק אפשר לנצח. בזכות פתרונות יצירתיים, יוזמות בקהילה ותמיכה בעובדים הן עשו את הבלתי יאומן ועל הדרך גם תרמו לחברה.
פורסם לראשונה: 20:47, 10.03.24