בשיתוף משלחת האיחוד האירופי למדינת ישראל
"בעקבות התוכנית נפתח לי החשק לטייל ולהכיר מקומות חדשים בעולם. הקשרים האנושיים שנוצרו שם נשארו איתי עד היום וזו בהחלט הייתה חוויה ששינתה אותי לגמרי". דור רשף, האחראי למילים אלו, הוא אחד ממשתתפי תוכנית ארסמוס+ של האיחוד האירופי לחילופי סטודנטים.
מאחורי צמד המילים 'חילופי סטודנטים' מסתתרות הרבה הזדמנויות ואפשרויות עבור סטודנטים ישראלים אבל לא רק להם. במסגרת תוכנית ארסמוס של האיחוד האירופי, מתנהלים כבר יותר מ-30 שנה סטודנטים, חוקרים וצוותים אקדמאיים ישראלים ואירופים כשהם עוברים בין מדינות ובין אוניברסיטאות, ומתנסים בחוויית חיים אישית ואקדמית.
3 צפייה בגלריה
(צילום: Shutterstock)
מ-2014 מתקיימת במקביל לתוכנית האם, גם תוכנית ארסמוס+, המאפשרת ניידות קצרת טווח של סטודנטים ישראלים ואירופים. ניידות דו כיוונית זו פותחת לסטודנטים הזדמנות ללמוד באוניברסיטה זרה במשך זמן של עד שנה, כשהלימודים מזכים אותם לתואר המקורי שלהם. המשתתפים מקבלים מלגות מחיה ויכולים להגיע אף להשתלמות קצרה בלבד.
התרומה של מפגשים ואינטראקציות שמציעה ארסמוס+ מתבטאות ביתרונות הדדיים שמקבלים המשתתפים בה וגם בצבירת חוויות חד פעמיות וקירוב בין אנשים המגיעים אליה ממקומות שונים וממנטליות שונה.

להפוך לחלק מהסביבה

רשף למד הוראת אנגלית וחינוך במכללת לוינסקי במסלול רב גיל. "בשנת הלימודים השנייה שלי, ראשת החוג סיפרה על תוכנית ארסמוס וביקשה שמי שמעוניין ינמק בכתב מדוע הוא או היא מתאימים", יחד איתו נבחרו עוד שתי נשים מהמכללה.
3 צפייה בגלריה
דור שחף
דור שחף
דור שחף
(צילום: אלבום פרטי)
באפריל 2019, רגע לפני פרוץ הקורונה טס רשף לעיירה בשם שווביש גמונד, לא רחוק משטוטגרט בגרמניה. במשך סמסטר של 4 חודשים הוא היה חלק מקבוצת סטודנטים שהגיעה במסגרת התוכנית וקיבל מגורים והשתתפות כלכלית, ממנה התקיים ושילם שכירות לדירה וביטוח. במקביל למד שפה ותרבות גרמנית, חינוך, קורס בשפת גוף ועוד.
"טיילנו יחד למדינות אחרות באירופה והרגשנו מקומיים. המעבר היה קל ופשוט. חיינו עם קבוצה של כ-30 סטודנטים שהכרנו מכל העולם. הלימודים היו מצוינים והקמפוס ממש נחמד ואפילו הייתה לי זוגיות כשהייתי שם", הוא אומר בחיוך.
החוויה, כאמור, שינתה את חייו. כיום, הוא מלמד בתיכון 'אנקורי' בפתח תקווה ומתגורר בכפר סירקין.

המורה הטוב ביותר

"בלימודי מוזיקה יש הרבה עניין של לימודים עם מורים פרטניים. המורה שלי בירושלים מאד רצה שאלמד אצל מורה מסוים במינכן, שעבד עם תוכנית ארסמוס. הייתי היחיד שעשה את זה אז מהאקדמיה", מספר יותם אינשטיין, שלומד באקדמיה למוזיקה ומחול, ביצוע של מוזיקה חדשה על אקורדיון. יותם מתגורר בירושלים, אליה הגיע מקיבוץ מגן.
3 צפייה בגלריה
יותם איינשטיין
יותם איינשטיין
יותם איינשטיין
(צילום: מריה טסיולה)
"האקדמיה מארחת כאן סטודנטים מאירופה כל הזמן וגם סטודנטים מכאן נוסעים באופן קבוע למוסדות המוזיקה באירופה", אומר יותם. למינכן הוא הגיע בסמסטר השני של 2022. "הקורונה עוד נכחה שם מאד והיו מגבלות די קשוחות עדיין. גלי התחלואה באקדמיה גאו וזה היה לא נעים במיוחד אבל מקצועית זה היה ביקור מצוין מבחינתי. למדתי אצל מורה מדהים מבית הספר למוזיקה ותיאטרון במינכן והוא היה באמת יוצא דופן", הוא אומר.
יותם, שמגיע מרקע קלאסי, אומר שהרמה והיחס באירופה למוזיקה קלאסית גבוהים מאד. "היחס לתרבות נפלא וזה מבחינתי מדהים. חשתי כחלק מאותה תרבות וזו הייתה חוויה מאירת עיניים".
"תמיד רציתי להתנסות בתוכנית כזו אבל ארסמוס פתחה בפניי הזדמנות אמיתית וניסיון. קיבלתי טעימה מהעולם המוזיקלי שם בחוץ וזה נתן לי גם הזדמנות להתנסות בחיים במקום אחר, שאינו ישראל. בהתחלה היה קשה - השפה, מזג האוויר והמנטליות אבל לאט-לאט נפתחו המעגלים החברתיים וגם למדתי לבנות לעצמי חיים חדשים. למדתי שאני יכול לעשות את זה ושאני מקבל מזה הרבה כלים להסתדר בסיטואציות שונות של חיים", הוא אומר.
משרד "ארסמוס+ ישראל" תומך באוניברסיטאות ובמכללות בכל התהליכים מאחורי הקלעים – החל מיצירת קשר עם אוניברסיטאות מובילות ברחבי אירופה ודרך הגשת הבקשות לפתיחת תוכניות. פרטים נוספים באתר erasmusplus.org.il.
בשיתוף משלחת האיחוד האירופי למדינת ישראל