כבר שנים, בכל פעם שהיא מציינת את יום הולדתה, שירה ג'רג'י נותנת מתנה לעולם. השנה, לכבוד יום הולדתה ה-55, הדרך היפה שבה בחרה תעלה שלב: היא תצא לראשונה לסיור ברחבי ישראל כשעגלה ורודה מחוברת למכוניתה, ותחלק מוצרי היגיינה וטיפוח בחינם לחיילות ונערות מפונות ונזקקות.
מאז שפונו מביתם בקריית-שמונה לפני יותר משנה, עברו שירה, בעלה יהונתן וארבעת ילדיהם בין כמה דירות ארעיות באילת, אשקלון וכעת בעפולה. במקביל, ג'רג'י יצאה למסע אישי. רק בגיל 40 היא הבינה שכל ילדותה עד גיל 12 מחוקה מזיכרונותיה. לאחר תקופה של עיבוד, היא הבינה למה.
"כשקלטתי שאבא שלי פדופיל - התמוטטתי פעם אחר פעם", היא משתפת בכנות, "לא תיארתי לעצמי שדווקא הפצעים הכואבים שנפתחו פתאום באמצע החיים, יהיו אלו שבסוף יובילו אותי לכל הטוב שאני עושה היום".
"פגשתי חיילת שמשתמשת בנייר טואלט"
ההתמודדות עם פצעי העבר הפכה אותה ליזמת חברתית שמנסה לחולל שינוי במצוקות הסמויות מהעין. כך נחשפה לצורך של נשים ונערות רבות לאמצעי היגיינה וטיפוח נשיים, שמחירם הופך אותם ללא נגישים עבורן. היא החלה באיסוף תרומות של המוצרים, ארזה אותם בשקיות, וחילקה אותם במלונות מפונים, בסיסים צבאיים ושכונות מצוקה.
"אף אחד לא חושב לבדוק מדוע חלק מהנערות לא מגיעות במשך מספר ימים בכל חודש לבית הספר", היא אומרת, "פעמים רבות זה קורה כי אין להוריהן כסף למוצרי היגיינה, ובמהלך הווסת הן מתביישות לצאת מהבית. יש נערות שמשתמשות בנייר עיתון כי אין להן דרך אחרת.
"פגשתי ילדה שאוספת בקבוקים בטיילת בפארק הירדן בשביל לקנות מוצרי היגיינה, כי היא גרה עם אבא ולא נעים לה לבקש, וגם חיילת בצה"ל שמשתמשת בנייר טואלט כבר חודשיים כי אין לה כסף לקנות פדים".
"אף אחד לא חושב לבדוק מדוע חלק מהנערות לא מגיעות במשך מספר ימים בכל חודש לבית הספר. פעמים רבות זה קורה כי אין להוריהן כסף למוצרי היגיינה, ובמהלך הווסת הן מתביישות לצאת מהבית. יש נערות שמשתמשות בנייר עיתון כי אין להן דרך אחרת"
גם בקרב המפונות היא גילתה צורך רב. "פגשתי במלון נערה שביקשה מוצרי היגיינה", היא מספרת, "לא הבנתי למה, כי הנחתי שהמפונים מקבלים מענקי סיוע. היא הסבירה שהם מקבלים חדר ואוכל במלון, אבל שום דבר בנוסף. שני הוריה איבדו את מקום עבודתם בצפון, ועדיין נדרשים לשלם עבור המשכנתה על ביתם. אחר כך גיליתי שלעוד כמה מחברותיה במלון גם אין מוצרי היגיינה".
מוצרי היגיינה, קפה ואוזן קשבת
הרעיון לרכוש עגלה ניידת נולד בעקבות מפגש מרגש. "יום אחד נערה אמרה לי, 'שירה, את מביאה לנו דברים אבל אף פעם לא עוצרת לדבר איתי. זה מה שהכי חסר לי, שמישהו יקשיב'. המילים שלה נצרבו בי".
כך נולד ה"פד-טראק" - קרון נייד שמציע מוצרי היגיינה לבחירה, פחית שתייה או קפה, וגם פינה לשיחה ("הרבה פעמים בשיחות האלה עולים צרכים נוספים שלהן", היא אומרת) - שאותו רכשה בעזרת קמפיין מימון המונים. הפעילות שלה מתקיימת במסגרת עמותת "אלומות" לקידום יזמות חברתית בישראל.
2 צפייה בגלריה


ה"פד-טראק". "בפרסומות למוצרי היגיינה מציגים תמיד חיוכים, אבל מה קורה באמת במציאות?"
(צילום: נחום סגל)
"ב'פד-טראק' הבנות בוחרות בעצמן את המוצרים שמתאימים להן", היא מסבירה, "זה לא כמו לקבל שקית מוכנה עם שלל מוצרים שלא את כולם היא צריכה כרגע או לא מתאימים לה.
"בפרסומות למוצרי היגיינה נשית מציגים תמיד חיוכים, כנפיים וצבעים עדינים. רק לאחרונה הוסיפו להן צבע אדום, וגם השינוי הזה נעשה בצעדים קטנים. אבל מה עם המציאות האמיתית?", היא שואלת בעצב.
עד הפינוי מהצפון הפעילה ג'רג'י מתחם נשי מארח בקריית-שמונה, וזה שנים היא תומכת בנערות במצוקה ועוסקת בהעצמת נשים. "אני מרגישה שכל פעולה שלי היא סוג של ריפוי", היא אומרת, "המלחמה הפנימית שלי הפכה למנוע שמניע אותי לעזור לאחרים. אני עושה את זה בשבילן, אבל גם בשבילי".
לפרטים נוספים על המיזם - היכנסו לקישור
פורסם לראשונה: 00:00, 12.01.25