בתי הספר והורים נוהגים לרוב לעודד ולכוון תלמידים לגשת למגמות בגרות במקצועות עם אופק תעסוקתי כמו הנדסה, רפואה, משפטים ואחרים. מיזם "רקפות" של מועצת ארגוני הנוער בשיתוף בתי הספר התיכוניים, מכוון תלמידים מצטיינים לתחום משמעותי וחשוב נוסף: מנהיגות וחינוך.
במסגרת המיזם, הוקמה מגמה בהיקף של חמש יחידות לימוד לבגרות כדי לקרב ולעודד בני ובנות נוער לעסוק בחינוך. משבר המחסור במורים ונטישת ותיקים את התחום מקשה על ההתנהלות התקינה של בתי הספר, ובמערכת החינוך רואים בבוגרי המגמה פוטנציאל לעתודה איכותית של תלמידים שיבחרו בלימודי הוראה וימלאו את השורות בבתי הספר.
רשת "אורט" אימצה את התוכנית, ומעודדת תלמידים מצטיינים ללמוד בה. התוכנית פועלת ב-15 בתי ספר ברחבי הארץ, ובמגמה ב"אורט קריית טבעון", בהובלת המורה ענת שטיין קפסוטו, התלמידים מסיימים השנה את המחזור הראשון שלה.
"חינוך קובע את העתיד ואיך תיראה החברה שלנו", אומרת סתיו וייסבורד, תלמידת כיתה י"ב. "בעקבות הלמידה במגמה, התגבשה אצלי החלטה ללמוד הוראה".
גם הדר וינטר זאבי הוא תלמיד י"ב שתיכנן לבחור במגמת כימיה-ביולוגיה, אך לאחר שנחשף למגמה החדשה במנהיגות וחינוך בחר בה גם: "הרעיון תפס אותי והרגשתי שחינוך זה בשבילי. אני רוצה לעסוק בחינוך בלתי פורמלי ובתנועות הנוער".
"תוכנית 'רקפות' היא הגשמת חזון, המביאה את עוצמת החוויה בארגוני הנוער והיכולות החינוכיות הייחודיות של בני הנוער אל בית הספר, בשיתוף פעולה פורץ דרך עם רשת 'אורט'", מסביר שלומי קסטרו, מנכ"ל מועצת ארגוני הנוער.
"אנחנו עדים לביקוש גובר למגמת המנהיגות החינוכית, ורואים בכך בשורה אדירה", מוסיף קסטרו, "בוגרי ובוגרות המגמה הם מנהיגי העתיד שיובילו את הזירה החינוכית והחברתית בישראל".
2 צפייה בגלריה


וייסבורד ווינטר זאבי. ומנהיגי העתיד שיובילו את הזירה החינוכית והחברתית בישראל
(צילום: נחום סגל)
לדברי מרי שופנט, ראש תחום ערכים ופדגוגיה ברשת "אורט", "המגמה מיועדת לתלמידים בעלי רצון להשפיע, להיות מעורבים חברתית ונכונים לקחת אחריות על החברה והמדינה. אנחנו נותנים לתלמידים לגלות את עוצמתו של החינוך ככלי לשינוי חברתי. וכשהם מגלים את זה בגילי 17-16, זה משנה להם את התפיסה".
"אנחנו רואים בקידום מנהיגות חינוכית מפתח לחיזוק החינוך בחברה הישראלית", סיכם רז פרויליך, מנכ"ל רשת "אורט", תוכנית 'רקפות' מכשירה את ההנהגה החינוכית של העתיד, ומעודדת תלמידים מצטיינים לבחור בחינוך ככלי לשינוי".
פורסם לראשונה: 00:00, 04.12.25






