בשיתוף פז - yellow וידידים סיוע בדרכים
תקלות בדרך הן לא עניין שכיח במיוחד, ולכן רבים מאיתנו נוטים לחשוב 'לנו זה לא יקרה', ובהתאם לא מתכוננים כראוי למקרה חירום. כדי שתוכלו לנסוע בראש שקט יותר, אספנו כללי ברזל להתמודדות עם תקלות ובעיות בזמן אמת. כך תוכלו להיות לשמור על ביטחון מרבי, גם במקרה חירום:

כבלים להתנעה - מי ששכח אורות בשישי לא יתניע במוצ"ש

לפני הכל, הצטיידו בכבלי התנעה משלכם ואחסנו אותם בתא המטען.
כדי להימנע מהתרוקנות המצבר, יש להימנע מלשכוח אורות דולקים ברכב. אם אתם נוטים לחוסר תשומת לב ושכחה - שימו לעצמכם פתק קטן במקום אסטרטגי שמזכיר לכם לכבות אורות (בתוך מסגרת פלסטיק במחזיק המפתחות, למשל). בנוסף, השתדלו לחנות עם הפנים כלפי חוץ כדי שיהיה קל יותר להתניע את הרכב שלכם עם כבלים.
מחברים כבלים? תמיד חברו את הפלוס לפני המינוס. כשאתם מנתקים, נתקו את המינוס תחילה.
6 צפייה בגלריה
מתנדבי ידידים - סיוע בדרכים באים לעזרה
מתנדבי ידידים - סיוע בדרכים באים לעזרה
מתנדבי ידידים - סיוע בדרכים באים לעזרה

בעיות בקודן - במקרה הזה, הטיפ הידוע של הטכנאים יכול לעזור

טעיתם בהקשה? הקודן משתגע? ממש כמו הטכנאים במוקד התמיכה הטכנית שמבקשים מכם "להוציא מהשקע ולחבר שוב", כבו את הרכב לעשר דקות. ברוב המקרים זה יעזור.

פנצ'ר - אחת הבעיות השכיחות (והמתסכלות) על הכביש

אין ספק שפנצ'ר, או תקר בעברית צחה, הוא אחת הבעיות המתסכלות ביותר, במיוחד במהלך נסיעה ובמיוחד על כביש מהיר, בו אין מקום בטוח לעצור בו.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
ראשית, ודאו שיש לכם את כל הציוד הרכב לטובת החלפת גלגל בצורה תקינה, כולל גלגל חלופי (תופתעו לגלות שבחלק מהרכבים אין). כשאתם קונים רכב משומש, כדאי לוודא שהגלגל החלופי תקין, שהוא לא שחוק מידי ושאין לו פנצ'ר בעצמו.
הימנעו משימוש בספריי פנצ'ר, משום שאם יש חיישן למחשב הרכב, הוא עלול להיהרס בעקבות המגע עם חומר המילוי.
בכל מקרה, כשאתם יוצאים מהרכב על כביש ראשי, אל תשכחו לשים אפוד זוהר ולמקם משולש אזהרה במרחק של כ-10 מטרים מהרכב.
נתקעתם עם הרכב בדרכים? צריכים חילוץ? פז ועמותת 'ידידים-סיוע בדרכים' מסייעות לכם. לחצן החילוץ של 'ידידים' זמין במסך הבית באפליקציית yellow, בעזרתו ניתן לפתוח קריאת חילוץ או להתקשר למוקד המזעיק את מתנדבי העמותה למקום הקריאה, בכל רחבי הארץ. האפליקציה זמינה להורדה ללא עלות. פז תורמת למתנדבי העמותה 1000 ערכות חילוץ לדרך ו-250 ערכות חילוץ ילדים מרכב נעול לסיוע בחורף הקרוב. לתרומה אישית ניתן לרכוש את משולש הזהב בחנויות הנוחות של הרשת. חמישה שקלים מערך הרכישה יועברו ל-'ידידים – סיוע בדרכים'
עוד טיפ חשוב על תיקון פנצ'ר: אם נכנסתם לתקן צמיג עם תקר בפנצ'ריה והתיקון נעשה חיצונית, כדאי לדעת שמדובר בתיקון על ידי 'תולעת', מעין פס גומי לתיקון פנצ'רים. מדובר בתיקון לא חוקי ולא בטיחותי - לכן, חשוב לדרוש מראש תיקון פנימי של הגלגל.
והכי חשוב - הורים לנהגים חדשים? תרגלו איתן ואיתם החלפת גלגל בצורה בטוחה ונכונה - אין יותר משתלם מזה בתור הכנה למקרה חירום.

פתיחת רכב נעול

חלק מהרכבים בישראל ננעלים בנעילה חשמלית, ולכן תמיד צריך להשתמש בשלט של הרכב לפתיחה. לכן, אם יש לכם רכבים כאלה, הקפידו להחזיק ברשותכם מפתח רזרבי במקום נגיש. אם אתם תקועים מחוץ לרכב הרחק מהבית, אפשר להזמין פורץ שיפתח את הרכב ויחלץ את המפתח, או לקרוא למתנדבים של ארגון "ידידים - סיוע בדרכים", אשר מסייעים במקרי חירום ונותנים עזרה ראשונית (לא רפואית) בתקלות בכביש.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstoc)

נורות אזהרה על לוח המחוונים

נדלקה לכם נורה אדומה על לוח המחוונים? עצרו מיד ובדקו מה הסיבה (חיפוש מהיר באינטרנט יעזור לכם לפרש את מהות הנורה). בכל מקרה, נורה אדומה מעידה על סכנה בטיחותית בנסיעה ברכב ויש להימנע מנסיעה כשהיא דולקת.
נורה צהובה, לעומת זאת, מעידה על אזהרה שעשויה לדרוש ביקור במוסך, אך ניתן להמשיך בנסיעה. חלק מהנורות הצהובות מורות על הפעלת מערכות ברכב ולאו דווקא בעיה (כמו נורת ה-EPS, למשל) וחלק הן בעיות שאפשר לפתור לבד, כמו לחץ אוויר נמוך בגלגלים.
נורה ירוקה מסבירה לנו על סטטוס כלשהו ברכב ואין חובה להתייחס אליה באופן מיידי בזמן הנסיעה.

תקלה בכביש בינעירוני? עצרו ושמרו על בטיחות מקסימלית

6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstoc)
אם יש לכם תקלה בכביש מהיר, חובה לעצור בצד הדרך, לצאת מהרכב ולהתרחק מהכביש. עדיף לעבור אל מעבר למעקה הבטיחות, ולשים אפוד זוהר, כמובן. יש צורך להזמין את משטרת התנועה הארצית (מתנ"א), על מנת לאבטח אתכם.

שמן-מים

רמת שמן עדיף לבדוק כשהמנוע קר. בדיקת מים תיעשה רק כשהמנוע קר. בכל מקרה, בדקו את המדדים כשהרכב עומד במישור, כדי לקבל את התוצאה הנכונה. חשוב להחזיק בתא המטען שמן מתאים (על פי שנת הייצור וסוג הרכב) ומים (על פי שנת הייצור).

נתקעתם באמצע הדרך? יש למי לקרוא

בכל מקרה חירום בכביש, חשוב לדעת מראש מהן האופציות שיש לכם כדי לקרוא לכוחות ההצלה, רשויות האכיפה או ארגוני מתנדבים שיסייעו בתפעול האירוע.
6 צפייה בגלריה
(צילום: Shutterstock)
חלק מפוליסות ביטוח הרכב כוללות כיסוי על החלפת גלגל וסיוע בדרכים - חשוב לדעת מראש מהם הכיסויים של הפוליסה שלכם, כדי לא להתחיל לחטט בה בזמן אמת. לחלק מהחברות יש גם אפליקציות המאפשרות דיווח מיידי על אירועים בכביש כמו תאונה או מקרי חירום אחרים.
כפי שצוין, אפשר לקרוא לארגון "ידידים - סיוע בדרכים", הכולל אלפי מתנדבים המקבלים התרעה על קריאה בסמוך אליהם ומגיעים למקום האירוע כדי לעזור במגוון סיטואציות, החל מפנצ'ר ועד פתיחת רכב נעול. אפשר לדווח להם דרך המוקד הטלפוני של הארגון, או דרך אפליקציית yellow הכוללת לחצן קריאה למתנדבי הארגון. במקרה של אירוע בכביש מהיר, המתנדבים של העמותה ידווחו למשטרת התנועה ויזמינו אותה.
6 צפייה בגלריה
מתנדבי ידידים - סיוע בדרכים באים לעזרה
מתנדבי ידידים - סיוע בדרכים באים לעזרה
מתנדבי ידידים - סיוע בדרכים באים לעזרה
אפליקציות ישראליות נוספות, כמו C-Now מאפשרות לקרוא בלחיצה למשטרה, מכבי אש, מוקד עירוני, איחוד הצלה וארגוני חירום נוספים. אפליקציית וויז מאפשרת שליחת בקשת עזרה מנהגים אחרים בדרך.
בחו"ל תוכלו למצוא, בין היתר, את אפליקציית Urgent.ly או blink roadside assistance המאתרות את ספק שירותי הדרך הקרובים ביותר למיקום האירוע.
שתהיה לכם נסיעה בטוחה ונטולת תקלות.
בשיתוף פז - yellow וידידים סיוע בדרכים
פורסם לראשונה: 10:06, 06.01.21