בשיתוף פז - yellow וידידים סיוע בדרכים
תומר, מיקי ועידן מתנדבים בעמותת "ידידים - סיוע בדרכים" שמטרתה להגיע לכל מקום בארץ כדי לעזור לחלץ נהגים ונהגות שנתקעו או מתמודדים עם בעיה כלשהי הקשורה ברכבם. חוץ מזה, השלושה מתמודדים עם מוגבלויות ביום-יום, אך מבחינתם ההתנהלות אינה שונה מכל מתנדב אחר והם גאים לצאת לשטח כדי לעזור למי שנמצא במצוקה.

"שמח שאני יכול לתרום"

"זה ממכר וכיף להתנדב. זה נותן הרבה אדרנלין. היו לי כבר מקרים בהם הגעתי בשיא החום לרכב נעול ללא אוויר עם ילד בפנים, והצלחתי לפתוח את הרכב במהירות". תומר ראובני, נהג משלוחים בן 25, הוא כבד שמיעה המתנדב קבוע בידידים, ועונה לקריאות בזמנו הפנוי, לפני או אחרי העבודה - וגאה בעבודת ההתנדבות שלו.
3 צפייה בגלריה
איתמר
איתמר
תומר. "אני רואה חשיבות בכך שכולם יכולים להתנדב"
עבורו אין התנהלות שונה בתור אדם כבד שמיעה. "אני מתקשר בלי בעיות עם הסביבה והאנשים. אני מרגיש גאווה במה שאני עושה. בנוסף להתנדבות אני גם אחראי ציוד של ידידים ת"א".
ואיך מסתדרים כשמגיעות קריאות דרך כפתור המוטמע באפליקציית ידידים או באפליקציית yellow? ראובני מסביר שכשמגיעה קריאה הוא פונה לקבוצה של סיוע לכבדי שמיעה. "אני שולח מספר ושם של הפונה, סוג הסיוע, כמו כבלים, פנצ'ר, פתיחת רכב נעול, ומעדכן בזמן הגעה שלי למקום. המוקדן מתקשר למחולץ, מאשר שהכל נכון ומודיע שהמחלץ בדרך. הכל דרך הסלולרי ונעשה טכנולוגית, אז זה נוח ומתקדם. היו כמה אתגרים בהתנדבות בתור כבד שמיעה, אבל התגברתי עליהם והם לא רציניים, עבורי.
"אני רואה חשיבות בכך שכולם יכולים להתנדב, כולל אנשים עם מוגבלויות, וכולם יכולים לבקש עזרה, מכל סוגי האוכלוסיות", הוא אומר ומוסיף: "חוויית ההתנדבות היא נהדרת עבורי, בשבילי זה זמן פנאי של חסד, אני שמח שאני יכול לתרום את הזמן לחסדים. חסד זה דרך החיים. העולם עומד על גמילות חסדים, עבודה ותורה".
נתקעתם עם הרכב בדרכים? צריכים חילוץ? פז ועמותת 'ידידים-סיוע בדרכים' מסייעות לכם. לחצן החילוץ של 'ידידים' זמין במסך הבית באפליקציית yellow, בעזרתו ניתן לפתוח קריאת חילוץ או להתקשר למוקד המזעיק את מתנדבי העמותה למקום הקריאה, בכל רחבי הארץ. האפליקציה זמינה להורדה ללא עלות. פז תורמת למתנדבי העמותה 1000 ערכות חילוץ לדרך ו-250 ערכות חילוץ ילדים מרכב נעול לסיוע בחורף הקרוב. לתרומה אישית ניתן לרכוש את משולש הזהב בחנויות הנוחות של הרשת. חמישה שקלים מערך הרכישה יועברו ל-'ידידים – סיוע בדרכים'

חילוצים קשים בעומק השטח

מיקי אלבז גר בדימונה, הוא נעזר בכיסא גלגלים וכשהוא יוצא לחילוצים קשים בים המלח ומצוקי דרגות, הוא נעזר בקביים בשטח אותו הוא מכיר היטב. "במצוקי דרגות, למשל, רכבים פרטיים יכולים להיכנס לשטח ולרדת לכיוון החופים, אבל רוב הסיכויים שהם לא יצליחו לצאת בלי לקרוא למישהו שיגרור את הרכב החוצה", הוא מספר.
"במקרים רבים אני מגיע לאנשים מיובשים, בלי מים ובלי אוכל. לפעמים מגיעים לחילוץ שבן אדם ממש מתמוטט לידך. בחילוץ שהיה לי בעין גדי, 5 דקות אחרי החילוץ הבנתי שהנהג במצב רפואי לא טוב, ובסוף ליוויתי אותו עם הרכב עד לערד כדי לוודא שהוא בסדר". במקרה אחר הוא מספר כי הגיע למשפחה של חמש נפשות ברכב, שהגיעו לבלות וליהנות ובסוף נתקעו. "מצאנו אותם מיובשים ובלי אוכל. בגלל זה אני לוקח לכל חילוץ מים וקצת אוכל. אני גם תמיד בודק קודם שהנהג בריא, ואז מחלץ. אם אנחנו נתקלים במצב רפואי לא תקין, מייד קוראים למד"א".

3 צפייה בגלריה
מיקי
מיקי
מיקי. "זה כיף לעזור לזולת"
אלבז מספר כי הקריאות לחילוצים בשטח מגיעות דרך קבוצה מבצעית של ידידים של בעלי רכבי שטח, בשם 'ידידים סופה'. "בדרך כלל, כשיש חילוץ בים המלח אני הראשון שמזנק, יש מצבים שמשלבים כוחות עם ירושלים. היה מקרה שהיינו צריכים לחבר תשעה רכבים עם רצועות וכננות, אחרי שזוג נתקע בין בולענים ושקעו עד לגובה הרצפה של הרכב".
החילוץ הראשון של אלבז היה בקיבוץ רוחמה, "הדלקתי את הטלפון במוצאי שבת וראיתי שהרכב נתקע באמצע היום, ועדיין לא חילצו אותו. הגעתי לשטח וראיתי ילד ואבא תקועים ברכב מהצהריים אחרי שנפלו למדרון, והמחלץ הראשון היה שקוע בעצמו בבוץ, שהגיע עד הברכיים. הוצאנו קודם את הרכב המחלץ, ואת האבא והילד משכנו עם חבלים משום שהיו כל-כך במורד המדרון, כך שלא היינו יכולים למשוך את הרכב. האירוע התחיל בעשר בלילה וסיימנו אותו בארבע בבוקר".
בכל הנוגע לאתגר האישי שלו במהלך החילוץ, הוא אומר: "אני מתנייד על כיסא גלגלים רוב הזמן, אבל אני מעדיף שלא להישאר בבית ולהתאבל, מעדיף לצאת לחילוצים, בהם אני נעזר בקביים שלי".

"אם אשאר בבית אני אנבול"

התגובה הראשונית של המחולצים למחלץ עם מוגבלות, הוא מספר, היא הלם. "הם רואים אותי יוצא עם הקביים, וכל מה שאני מבקש מהם זה לשים את הרצועה מתחת לאוטו כי קשה לי להתכופף. באחד המקרים עמדתי עם מחולץ ליד האוטו שלי, וכשפתחתי את תא המטען והוא ראה את כיסא הגלגלים, הוא היה בשוק. כשהוא שאל אותי למה אני עושה את זה, אמרתי לו שאם אשאר בבית אני אנבול, ולכן התנדבתי לידידים כדי שאני אוכל לעזור לאחרים ולא להצטרף עזרה בעצמי".
אלבז מושתל ירך ברגל ימין וצריך לעבור השתלה ברגל שמאל. "אני מנסה לשמור על עצמי ולהיזהר, נועל מגפיים כדי לא להחליק, שם רצועות ברגליים ורצועות גב. אני מכין את עצמי לפני שאני יוצא לחילוץ". אחרי חילוצים מורכבים וקשים, לפעמים גם פיזית, "אני חוזר הביתה מותש, לפעמים אחרי חילוץ של כמה שעות, באמצע הלילה, אבל אני אומר לעצמי – אני חייב. בשביל להמשיך, לקום מהמיטה, אני חייב", הוא אומר.
את ההשראה שלו הוא מקבל מראש הצוות של 'ידידים סופה', דביר לביא. "הוא עושה את התיאומים עם המפקחים של שמורת הטבע כדי לאשר לנו לצאת לחילוץ, הוא לימד אותנו הרבה דברים בשטח. לקחתי ממנו השראה מאוד גדולה. אני גאה גם לעבוד עם דודו גולדשטיין מבאר שבע, תומר הסגן של דביר, וליאור, שעובד בחילוצים ומלמד אותנו הרבה".
בכל הנוגע להתנדבות, אומר אלבז כי "זה כיף לעזור לזולת. הרי כל המטרה שלנו היא חסד. מציעים לנו כסף הרבה פעמים, אבל אם בן אדם משלם זה לא חסד, זו פרנסה. בזכות בורא עולם והחסדים שאנחנו עושים, בורא עולם עוזר לי מקצה לקצה".

"זה עושה טוב לאנשים לראות איש עם צרכים מיוחדים בא לעשות מצווה"

עידן ארמוזה (37) נשוי, מאשדוד, עובד בבית המשפט השלום בראשון לציון ומתנדב בידידים כבר 3 שנים, בעקבות חבר שהתנדב בארגון. "כבר הייתי בחילוצים מכל מיני סוגים, וגם חלוקת אוכל של ידידים לאנשים נזקקים. זה כיף להתנדב ולעזור לאנשים. לאשתי אין רישיון, אבל היא מצטרפת אליי לקריאות ועוזרת לי לעזור לאחרים".
3 צפייה בגלריה
עידן
עידן
עידן. "רבה אנשים אומרים תודה על העזרה בחיוך גדול"
בכל הנוגע לתגובות של הישראלים שקראו לעזרה, אומר ארמוזה כי "הרבה אנשים אומרים תודה על העזרה בחיוך גדול, זה עושה ממש טוב לאנשים לראות פתאום איש עם צרכים מיוחדים שבא לעשות מצווה ולעזור להם. זה לא מובן מאליו".
ארמוזה גם משתף בטיפים קטנים שיעזור לכם לא להיתקע בכביש - "רגע לפני שאתם עוזבים את האוטו, תעשו לכם רשימה של דברים לבדוק - האם האורות דלוקים, האם הילד לא נשאר חס וחלילה ברכב. תעשו הכל שלא להיתקע ולא להזדקק לעזרה, אבל אם כן, אני אשמח תמיד לבוא לעזור".
בשיתוף פז - yellow וידידים סיוע בדרכים