בשיתוף המחנה הישראלי
מלחמת חרבות ברזל היא קו שבר היסטורי שאחריו ביטחון ישראל ייראה אחרת. מה שהיה לא יהיה.
ההכלה, המריחה הפוליטית, חוסר הרצינות וההיבריס, השתנו ברגע שמדינת ישראל חטפה את המכה הכואבת ביותר שידעה מאז הקמתה. זה קרה בכל הגזרות, מאיו"ש ועד איראן. מצבנו השתפר מבחינת פריסת האיומים.
הייתה במלחמה גם הזדמנות לשנות דרמטית בתחום ביטחוני לא פחות משמעותי - ביטחון הפנים של מדינת ישראל. למרות זאת במבחן התוצאה, בתחום ביטחון הפנים לא רק שמצבנו לא הפך טוב יותר אלא שמספרית מצבנו הורע.
אבל תחילה, תיאור המצב: ערב המלחמה למדינת ישראל היו מערכות אכיפת חוק ומשפט חלשות מאוד. משטרה שאיננה עומדת במשימות הבסיסיות, כמות דלה של שוטרים, מוטיבציה נמוכה לתת מענה, זמן טיפול שאינו תואם אף מדינה מודרנית, אזורים גיאוגרפיים ומגזריים שלמים בהם אין נוכחות משטרית עקבית. כך במגזרים הערבי (בדגש על הבדואי) והחרדי. פשיעה חקלאית עד אובדן ענפים שלמים, פרוטקשן, התמוססות הריבונות והמשילות. הרבה מאוד עיסוק משטרתי בהפגנות ובנושאים פוליטיים, מעט מאוד דגש על הורדת אחוזי פשיעה.
מתחילת המלחמה, שבה ניתן היה בחסות הכאב והרעש הגדול לתקן ולשנות את הכיוון, קרה תהליך הפוך. מספרי הרציחות במגזר הערבי, אובדן המשילות, כמות כלי הנשק ופשיעת רכוש רק בעלייה. המשטרה קורסת ממשימותיה ודבר לא נעשה, למעט מילים. כדי לשנות צריך לסמן חזון, תוכנית ומדדי הצלחה, איך ביטחון הפנים בישראל וליתר דיוק המשילות אמורים להיראות.
החזון: משילות ואחריות לאומית
בשנת המאה למדינת ישראל נרצה לראות מדינה ריבונית באמת – כזו שמחילה את שלטון החוק בכל מקום ובכל זמן, ללא אזורים מחוץ לגבולות המשילות. ישראל שבה כל אזרח יודע שהמדינה מגינה עליו, שעבריינים נתפסים ונשפטים במהירות ושהחוק נאכף באופן שוויוני. מדינה שביטחון הפנים שלה נשען על אחריות אזרחית, משטרה חזקה ומשמר לאומי ממלכתי. ישראל 2048 תהיה מדינה שבה אין פחד, אין הפקרות ואין אזורים אפורים – רק ריבונות, צדק וביטחון.
• קבלן בנייה לא ייאלץ לשלם דמי חסות לעבריינים - סוף לפרוטקשן!
• חקלאי לא יחשוש לקום בבוקר ולגלות שציוד חקלאי יקר ערך נגנב - סוף לפשיעה החקלאית!
• אישה ערבייה לא תחשוש לצאת עם ילדיה מהבית מחשש שייפגעו בריב חמושים מקומי - סוף לתופעת הנשק במגזר הערבי!
• תושב לוד לא יגדל את ילדיו בפחד מחשש שאירועי שומר החומות יחזרו ביתר שאת - סוף לחשש האישי!
• אזרח ישראלי ידע כי יש טעם להגיש תלונה במשטרה. היא תטופל בכבוד וביעילות - סוף לברדק המשטרתי!
• מערכת המשפט תעבור רביזיה. לא עוד סחבת וזמן טיפול לא סביר בעבריינות - סוף לסחבת המשפטית!
הכללים המנחים:
בניין הכוח:
1. תקציב משמעותי שנקבע בחוק לצד פירוט. הגדלת משכורת והפיכת תפקיד השוטר לאטרקטיבי.
2. גיוס כוח אדם איכותי. משטרת ישראל תקבל כוח אדם סדיר איכותי בכמות משמעותית במקביל לצה"ל. ביטחון פנים הוא חלק מאסטרטגיית הביטחון שלנו. מסלולי השירות שייבנו כחלק מחוק הגיוס יכללו שירות משטרתי.
3. כוח אדם מגזרי לא יקבל הנחות בכניסה לשירות משטרתי. מי שיש לו פוטנציאל לשרת יזכה באפשרות לסבסוד מכינה למשטרה. הורדת האיכות האנושית היא הורדת המענה המשטרתי והיכולת לבנות גוף חזק ורציני.
4. יחסי גומלין פיקודיים עם צה"ל ושב"כ. ללא הכנסת תרבות ארגונית שונה למשטרה, היא לא תצליח לצאת מהשפל התפקודי שלה.
5. הפיכת המשמר הלאומי מרעיון ערטילאי לגוף בעל סמכויות ואמצעים. כוחות מילואים מתנדבים מתוך צה"ל בגיל הפטור לצד יחידות מיוחדות. המשמר הלאומי ישמש גוף עתודה ומסה למבצעים משטרתיים גדולים ואירועי חירום.
6. הקמת מערכות מודיעין מתקדמות בדומה ל־8200.
מערכת המשפט:
1. מינוי מאות שופטים, כולל מה שתקוע כבר כמה שנים במערכת הפוליטית.
2. הגדלת בתי המשפט ומסלולי שיפוט מהיר לעבריינות. משך הזמן של המשפטים בישראל בלתי סביר.
3. קביעת רף עונשי מינימום לעבריינות חוזרת.
4. הגדלה דרמטית של התביעה המשטרתית.
5. ביקורת על מערכת המשפט בתחום הפשיעה: זמן המשפטים המתנהל והטיית פסקי דין.
מעורבות פוליטית:
1. הממשלה תמנה את מפכ"ל המשטרה, ראש הממשלה יבחר, ועדת מינויים תאשר ואז זה יגיע לאישור ממשלה.
2. מינויי קצינים במשטרה יעשה על ידי מפכ"ל המשטרה, ללא אישור דרג פוליטי.
3. שר או ראש ממשלה שיימצא תחת חקירה לא יהיה מעורב במינוי המפכ"ל.
4. קביעת הוראות בחוק להתנהגות משטרה בהפגנות פוליטיות, יחס לנבחרי ציבור, חקירות אישי ציבור.
5. בקרה על הממשלה תיעשה בעזרת מחלקה מיוחדת שתמונה על ידי ועדה מקצועית. קביעת יו"ר הוועדה תעשה על ידי הוועדה למינוי שופטים.
מדדי הצלחה ל־2048
ביטחון פנים: ירידה של 80% במספר מקרי הירי הבלתי חוקי והפרוטקשן.
מערכת המשפט: קיצור משך זמן הטיפול הממוצע בתיק פלילי לשישה חודשים.
משילות כללית: אפס אזורים "אדומים" מחוץ לשליטת המדינה.
המשמר הלאומי: גיוס 100 אלף מתנדבים פעילות בשירות עתודה מבצעית ואזרחית.
עבריינות בחברה הערבית: ירידה של 80% במספר הרציחות והאלימות.
סיכום: להפסיק להזניח את החצר האחורית
מדינת ישראל צריכה להפסיק להזניח את "החצרות האחוריות" שלה, שמוזנחות שנים. זה נכון לתחומים רבים, אך ביתר שאת לתחום ביטחון הפנים אשר תופעות כגון פרוקטשן, הצפת נשק לא חוקי וסחבת דיונית במערכת המשפט הוזנחו בו במשך שנים. כדי שישראל תגיע ל־48' עם מערכת ביטחון פנים מחוזקת וחברה ישראלית בטוחה, שמאמינה במערכת שלטון החוק, נדרשת תוכנית חירום לאומית, רב־שנתית, המציבה חזון ברור, תקציב תומך ויעדי הצלחה מדידים.
"בשנת המאה למדינת ישראל נרצה לראות מדינה ריבונית באמת – כזו שמחילה את שלטון החוק בכל מקום ובכל זמן, ללא אזורים מחוץ לגבולות המשילות. ישראל שבה כל אזרח יודע שהמדינה מגינה עליו"
מפלגת "המילואימניקים" בראשות יועז הנדל
בשיתוף המחנה הישראלי
פורסם לראשונה: 14:43, 27.11.25








