צפ בריאיון עם עידו לוטן, מנכ"ל רוח טובה, אפרת רחל ממו ודוד ממן ממשתתפי מיזם "ניידים בקהילה":

בתקופה זו, שבה האמצעים הדיגיטליים נהיו משמעותיים ביותר ללמידה מרחוק ולקשר עם מבוגרים, יש כמות עצומה של ילדים שלא יכולים להתחבר לשיעורים משום שאין להם מחשב בבית. לצידם ישנם קשישים שרוצים לשמור על קשר עם משפחתם מרחוק וזקוקים למחשב לצורך שיחות וידאו משפחתיות.
בעקבות הצרכים שעלו מהשטח, ערוץ המעורבות של ynet ועמותת רוח טובה מקבוצת אריסון, המחברת בין מתנדבים לעמותות, יצרו את פרויקט "ניידים בקהילה" המבוסס על ערבות הדדית בתוך הקהילה.

3 צפייה בגלריה
ניידים בקהילה - משפחת ממן
ניידים בקהילה - משפחת ממן
מתנדבת עם מחשב נייד לתרומה
(רוח טובה)
במסגרת הפרויקט אזרחים תורמים מחשב או טאבלט תקין, שאין להם צורך בו, מתנדבים מהקהילה משנעים את המחשב, ומתנדבים אחרים בודקים שהמחשבים תקינים ומבצעים הדרכה למי שצריך. המחשבים מועברים לילדים, לקשישים ולכל מי שזקוק בקהילה.
עידו לוטן, מנכ"ל עמותת רוח טובה מקבוצת אריסון, סיפר בריאיון באולפן ynet איך פועל המיזם: "אנחנו, בעמותת רוח טובה, עמותה שמקדמת את ההתנדבות בישראל ועובדת מול כל הרשויות ועמותות והקהל הרחב, שאלנו את עצמנו איך אנחנו יכולים להצטרף למאמץ הזה. יצרנו מנגנון שבו כל אדם יכול להיכנס לאתר שלנו, שמציע הזדמנויות להתנדבות גם בתקופת הקורונה וגם לאורך כל השנה, בכל מקום, בכל תחום ויכול למלא טופס פשוט וכל אחד מאיתנו יכול בעצם לתרום, כי יש רבים, עשרות אלפים, שיש להם מחסור במחשבים ובטאבלטים, אבל יש גם רבים מאיתנו שיש להם איזשהו מחשב ישן או משומש או טאבלט שהם יכולים לתרום אותו.
"באמצעות מנגנון שמשלב גם מתנדבים וגם את הקשר שלנו עם הרשויות, שדרכן אפשר להגיע למוטבים ברשות או תלמידים או אפילו קשישים וחולי קורונה, שהם גם בעצמם מבודדים וצריכים ליצור קשר עם המשפחות שלהם, לא לכולם יש מחשב ואפשר לעזור להם. אז בעצם, ממלאים טופס פשוט. המתנדב, בחלק מהמקרים, מגיע לאסוף את התרומה, את המחשב, מביתו של התורם. משם מגיע לרשות, נבדק. יש גם מתנדבים שנותנים תמיכה בפרמוט המחשב, כל מיני דברים שבשביל שהמחשב יהיה תקין. הכל מבוסס על ערבות הדדית ואחריות הדדית".

"אמא משעמם לי"

3 צפייה בגלריה
ניידים בקהילה - משפחת ממן
ניידים בקהילה - משפחת ממן
משפחת ממו עם הטאבלט שקיבלו במבצע
אפרת רחל ממו ובנה דוד (13) קיבלו במסגרת המבצע תרומה של מכשיר טאבלט. ממו מספרת: "אני אם חד-הורית לחמישה קטינים. כל הקטע והאנדרלמוסיה שנמצאת בחוץ עם הסגר, אין לימודים, יש לימודים מקשה עליי באופן אישי. הקטע הזה של המחשב, שהוא בעצם דבר בסיסי היום בכל בית חשוב כדי לייעל את הלימודים. הטאבלט הזה מאוד יעזור לנו, מאוד שימושי. שלילדים יהיה באמת זמן איכות ולא ישגעו אותי בעבודה. 'אמא משעמם לי' - אני חושבת שכל אימא שומעת היום את המשפט הזה".
את אם חד-הורית, את גם באה מרקע חרדי ועברת גירושים לא פשוטים. לא יכולת להרשות לעצמך את הרכישה הזאת של עוד טאבלטים, עוד מחשבים לכל חמשת הילדים?
"אני לא מקבלת דמי מזונות, אני פוטרתי מעבודה, מעבודה טובה, לא מזמן. נחתנו לתוך הקורונה. קבלת סיוע ועזרה רחוקים ממני שנות אור, אבל נקלענו לסיטואציה כזאת שאף אחד בחיים לא יודע לאן הוא יגיע בחיים ואיזה מקרים פתאום יתעוררו לו בחיים. אז אני חטפתי כמה 'כאפות' לאחרונה.

לתרומת מחשב לחצו כאן

"מצאתי את עצמי בתור סדרנית בסופר, ממשרה מאוד טובה ומכובדת שהייתי עם רכב צמוד, אז את פתאום בום טראח נוחתת לתוך מציאות של הישרדות. הישרדות יומיומית. ומרגש לראות, בתוך כל האנדרלמוסיה הזאת שהמדינה שלנו נמצאת בה, לראות את המלאכים בה שבאמת עם כל כך הרבה נכונות לעזור ולסייע".

"זו אחריות של כולנו"

דוד ממו, מרחיב על הצורך בטאבלט: "קודם כל, זה עוזר לי בסגר מאוד, כי כולם משגעים את אמא שמשעמם לנו. אין לנו מחשבים בבית, יש לנו מחשב אחד הרוס לחמישה ילדים. אנחנו גם רוצים ללמוד תוך כדי, ממה שהחסרנו בזמן הקורונה, במשך חודשיים וחצי. ללמוד עוד שיעורי אנגלית וכל מיני שיעורים שיעזרו לנו בלימודים. אז הטאבלט הזה מאוד עוזר לנו, גם בזמן איכות עם כל האחים וגם כשאנחנו מתחברים ביחד ונהנים וזה מה שחשוב".
ממו מוסיפה: "זה לא פשוט להיות בין ארבע קירות בבית ולמצוא דרך להפיג את הזמן המשעמם הזה".
3 צפייה בגלריה
ניידים בקהילה - משפחת ממן
ניידים בקהילה - משפחת ממן
אחד מכאלף מחשבים כשכבר נתרמו

עידו, כמה טאבלטים ומחשבים הצלחתם לגייס עד עכשיו?
עידו לוטן: "קרוב לאלף, אבל אני רוצה רק לחבר את הנקודה הזאת פה, כי זו באמת דוגמה נהדרת. בסוף, נמצא פה טאבלט שהגיע מתושב בפתח תקווה שהיה לו אייפד ישן והוא אמר 'אני רוצה לתרום' ותראי איך זה הגיע כל הדרך לדוד ולאפרת בדרך שכנראה לבד הוא לא יכול היה לעשות את זה. ובדרך, היו שני מתנדבים שדאג לניקיון הטאבלט ובדיקתו, ואחד בטלפון מולם כדי להתקין את זה כמו שצריך.
כל אחד יכול לקחת חלק במאמץ הגדול הזה, אנחנו יודעים שמשרד החינוך והמדינה צריכים לדאוג ולטפל, זו אחריות של כולם, אבל גם כל אחד מאיתנו, ממש כל אחד מאיתנו יכול לחשוב שהוא יכול לתת עזרה או בהתנדבות או בתרומה של איזה טאבלט או מחשב תקין, ואנחנו יודעים לעשות את כל החיבור באמצע וזה פשוט פלא ואני חושב שיכולים להיות פה עוד אלפים כאלה, אם יותר אנשים ישמעו על המיזם הזה וזה בלי קשר שגם ככה צריך לעשות כדי לפתור את הבעיה הכל כך קרדינלית הזאת".
  • יש לכם מחשב או טאבלט תקין שאין לכם צורך בו? לחצו כאן לטופס תרומת המחשב.
  • להתנדבות בפרויקט במגוון דרכים, כמו שינוע המחשבים למי שזקוק להם, בדיקת תקינות המחשבים והדרכה על המחשבים לחצו כאן לטופס ההרשמה להתנדבות.
  • עמותת רוח טובה מציעה אתר המכיל את מגוון אפשרויות ההתנדבות בישראל. למציאת התנדבות בהתאמה אישית לפי מקום מגורים, שעות פנאי ותחומי עניין, לחצו כאן.