ההייטק הישראלי נחשב בצדק לחוד החנית של התעשייה המקומית, ומקור גאווה לא קטן. אך בתוך התעשייה הזו, חברות המקדמות טכנולוגיה לטובת ביטחון ישראל, מובילות בזכות מצוינות והצטיינות מגיל צעיר. הציבור הנשי, שנוכחותו לא הייתה גבוהה בתחום, עובר בשנים האחרונות מהפך גדול.
אחד הפרויקטים הבולטים הוא פרויקט 'בבושקה', פרויקט תלת דורי המקדם את הגיוון המגדרי בתחומי ההנדסה והטכנולוגיה על ידי ליווי מנטורינג, שבו, מהנדסת באלביט חונכת סטודנטית להנדסה באקדמיה, והסטודנטית מעבירה את זה הלאה לנערה בתיכון.
פרויקט "בעקבותיה" של אלביט, הוא נדבך נוסף בעשייתה של החברה להגברת המודעות והזדמנויות הקריירה לנשים בתעשייה הביטחונית. פרויקט זה, המיועד לתלמידות כיתות ח'-י"ב ומפגיש אותן עם נשים בכירות בתעשייה. יחד, פרויקטים אלה פותחים שער לצעירות אל עולם חדש עם מודלים נשיים מעוררי השראה.
"חשוב להכיר נשים שעשו את זה"
יעל זבדיבקר (26) מבאר יעקב סיימה לאחרונה תואר ראשון במדעי המחשב. היום היא מלמדת בתכנית "קודקודה" של המרכז לחינוך סייבר, שנועד לקדם נערות במקצועות הנדסה ומדעים. בשנת לימודיה האחרונה פורסם קול קורא לסטודנטיות למדעי המחשב, שביקש להצטרף למסע של 'בבושקה'. יעל זכתה פעמיים.
"ליוויתי תלמידה ששובצה לי על ידי עמותת שוות ואלביט במסגרת הפרויקט", היא מספרת. "עזרתי לה בהעצמה שלה מול מקצועות הטכנולוגיה, גם במתמטיקה, בפיזיקה ובמחשבים. הרגשתי שהיא נמצאת בדיוק במקום בו הייתי בעבר, והוספתי לה ביטחון על ההצטיינות שלה".
3 צפייה בגלריה
יעל זבדיבקר
יעל זבדיבקר
יעל זבדיבקר
(צילום: אלבום פרטי)
במקביל, הייתה ליעל מנטורית מאלביט, חרות. "היא עזרה לי ללמוד איך ניגשים לעבודה, איך להציג את עצמי ואיך להתראיין", היא מספרת. "זו הייתה חוויה מכוננת, שנתנה לי הבנה איך מתנהלים תהליכים כאלה של חיפוש עבודה".
לחרות, מהנדסת באלביט, המנטורית של יעל היה חשוב להצטרף לפרויקט ולהראות לדור הצעיר שזה אפשרי למרות כל האתגרים, היא גם מספרת שהיא קיבלה המון מהפרויקט "בזכות המנטורינג זכיתי לעבור מסע בעצמי ולראות את הדרך שעברתי, תחושת הסיפוק עצומה".
פולי שטרנברג (15) מחיפה היא אותה תלמידה שיעל ליוותה. היא לומדת בהרחבה פיזיקה, הנדסת תוכנה ודיפלומטיה. "רציתי לקבל מידע על העולם האמיתי, ויעל התעלתה על עצמה. היא הייתה שם תמיד בשבילי ועזרה לי. אנחנו עדיין שומרות על קשר", היא מספרת. "הייתה לי חרדת מבחנים גדולה ויעל עזרה לי להגיע יותר רגועה למבחנים, וכך גם במהלכם. היא גם עזרה לי חברתית ללמוד ולהציג את עצמי לקהל".
3 צפייה בגלריה
פולי שטרנברג
פולי שטרנברג
פולי שטרנברג
(צילום: אלבום משפחתי)
"אני חושבת שנערות שמעוניינות להתקדם בעולם הטכנולוגי צריכות להצטרף לתוכניות מנטורינג כמו זו", מוסיפה פולי. "אני רואה שנערות עדיין מרגישות צורך להוכיח את עצמן ומפחדות שהן לא מספיק מוכשרות. לכן חשוב כל כך לראות ולהכיר נשים שעשו את זה ולהבין שזה בהישג יד".
לחלום הכי גבוה שרק אפשר
מעניין לראות איך נראית פעילות המנטורינג הזו והשפעתה ממרחק הזמן. ביקשנו מהדס סולומון גולדפיין (18), חיילת מאבן יהודה, שעברה פעילות דומה כזו לפני כמה שנים, לספר על החוויה שלה. תפסנו אותה בין פעילות לפעילות בקורס שהיא משתתפת בו כרגע בחיל המודיעין.
"זה היה שיעור מצוין. למדתי בו שאני יכולה להגיע לאן שאני רוצה. המהנדסות והמנהלות שדיברתי איתן מוכשרות ויכולות לשנות את העולם, והן לא כל כך שונות ממני, הרי גם אני צריכה להחליט מה אני רוצה ובנחישות להשיג את זה", היא אומרת.
הדס הייתה חלק מקבוצה של נערות בחטיבה ובתיכון, שהתעניינו במדעים מדויקים. אלה נפגשו עם מנהלות ומהנדסות מאלביט באחד מ-25 האתרים של החברה ברחבי הארץ. "שמענו הרצאות, ביקרנו בתערוכה ונפגשנו לפגישות יעוץ אישיות עם נשים מרשימות מצוותי פיתוח הטכנולוגיה של אלביט", היא מספרת. "הן שיתפו אותנו מה הן עושות וכמה הן גאות במוצרים שפותחו, שמסייעים להגן על מדינת ישראל. הן גם נתנו לנו את הסיפורים האישיים שלהן וחלק שיתפו גם חלק מהקשיים שחוו בדרך".
כעת מנסה הדס לעבור את הקורס, לקבל שיבוץ טוב שימצה את הפוטנציאל שלה בשירות הצבאי ולתרום כמה שיותר. "בעתיד אני רוצה לעסוק ביחסים בין לאומיים ולעזור לישראל בזירה העולמית".
3 צפייה בגלריה
הדס סולומון גולדפיין
הדס סולומון גולדפיין
הדס סולומון גולדפיין
(צילום: אלבום פרטי)
בשיתוף אלביט מערכות
פורסם לראשונה: 10:06, 01.04.24