בשיתוף פלייטיקה

יוזמת 'אחריה', שנוסדה לכבוד יום האישה הבינלאומי שצוין ב-8 במרץ, מפגישה בין נשים משפיעות ומובילות בחברה הישראלית - לשיחה אינטימית על המסלול שעשו, על הערכים שלהן ועל העתיד של כולנו. הפרויקט הוא יוזמה משותפת של RGE וקבוצת ידיעות אחרונות בשיתוף Playtika. את הנשים צילם בכישרון רב הצלם עידו איז'ק, והדיוקנאות שלהן הוצגו בערב גאלה - אירוע השקה לקמפיין גיוס תרומות לפורום מיכל סלה, הפועל למניעת אלימות כלפי נשים ולהצלת חיים.

כאשר רבקה שואלת את רות מדוע היא חושבת שהיא בחרה בה, רות משיבה: "אני חושבת שיש לנו דרך ארוכה יחד, כמעט 20 שנים, אבל לאחרונה יצא לנו לדבר הרבה על כל סוגיית הנשים בשולחן מקבלות ההחלטה, בעקבות הוועדה שהובלתי במל"ל, ואת חדורה מאוד לסייע ולקדם את המלצות הוועדה ובכלל, נשים בשולחנות מקבלות ההחלטה. הייתה לנו גם עשייה סביב חזרת החטופים".
1 צפייה בגלריה
רבקה כרמי ורות שהם
רבקה כרמי ורות שהם
פרופ' רבקה כרמי ואל׳מ (מיל') רות שהם
(צילום: ריאן פרויס)

"המשימה הראשונה שלי היא קידום המשלב נשים והביטחון הלאומי של מדינת ישראל"

כאשר היא נשאלת מהן שלוש המשימות הראשונות ב'טו-דו' ליסט שלה, רות מספרת: "בקרוב אני אעזוב את האוניברסיטה אחרי הרבה שנים של עשייה אינטנסיבית ברצף. המשימה הראשונה שלי היא קידום הנושא של נשים והביטחון הלאומי של מדינת ישראל. הבטחון הלאומי שלנו מורכב מהעורף, ורוב העורף נשען על נשים – אם זה בתחומי רפואה, פסיכולוגיה, עבודה סוציאלית, מורות וכדומה, וגם נשים בביטחון – ראינו במלחמה הזו כמה שהן מרכיב משמעותי. עם כל הדברים הנוראיים שעוברים עלינו, אני לא יכולתי שלא לחשוב על העובדה שנפקד מקומן של נשים בשולחן ההחלטות. זה כל כך בולט וזה נורא ואיום. בעיקר לנוכח העובדה שהנשים הן גיבורות האירוע הזה. לכן, הדבר הראשון שאני רוצה לעסוק בו הוא השתלבות בצוותי חשיבה של ישראל. איך בונים נכון את המדינה שאחרי המלחמה הזו".

"הסופר פאוור שלי? לחלום ולעשות"

"אם אני מסתכלת על כל מה שעשיתי בכל התחנות, ובתפקיד באוניברסיטה, זה ללמוד את הארגון, להבין לאן הוא צריך ללכת ולהביא אותו לשם, לא רק לחלום", רות אומרת. "בצבא הייתי מעורבת בפרויקט מעבר חיל המודיעין לדרום. ה-CERT (המרכז הארצי לניהול אירועי סייבר) הלאומי עם ד"ר ארנה ברי, מערך הסייבר ועכשיו באוניברסיטה, שם עשיתי את הטרנספורמציה הגדולה בעקבות הקורונה. זה מה שמאפיין אותי – לחלום ולעשות". כאשר היא נשאלת אם יש צלקות שהיא סוחבת איתה בדרך, רות מודה: "כן, זה שלא הצלחתי לסיים דוקטורט".
רבקה אומרת: "אני מצולקת יום כיפור. יחד עם דבורה תומר ועוד כמה אנשים הקמנו את היחידה לאיתור נעדרים, שכיום זה נראה לי כאין וכאפס לעומת האירוע הנוכחי, ורק היום אני מתחילה להבין איזה צלקות אנשים ימשיכו לשאת מהאירוע של 7 באוקטובר. לא רק אלה שהיו במקומות הכי קריטיים, אלא כל המדינה הזאת".
רוב מוסיפה: "אני חושבת שאנחנו לא נעכל את מה שקרה לנו אי-פעם. זו טרגדיה נוראית. אני חייבת להגיד שבתור אל"מ לשעבר בחיל המודיעין, יש בי בושה, כעס. זאת צלקת קשה מאוד, שנישא אותה עוד הרבה שנים קדימה".

"הדרך היא להעז, לחלום ולא לפחד"

הטיפ של רות לנשים צעירות הוא - "קודם כל לא לפחד. לחלום ולא לפחד. לקבל החלטות אמיצות. כל הקריירה שלי נבנתה על החלטות אמיצות. העזתי. אפילו את קבלת דרגת האל"מ, הלכתי על זה למרות שידעתי שהתפקיד תפור כבר לגבר כלשהו. נכנסתי לראש אמ"ן חמש דקות לפני דיון שיבוצים ואמרתי לו - 'אני הכי מתאימה', וככה קיבלתי את זה. אז אני אומרת להעז, לחלום ולא לפחד. גם אם לפעמים יש כישלונות, לא קורה כלום".
רבקה מסכימה: "הייתי מוסיפה שזה נכון שנשים צעירות הן הרבה יותר פתוחות ואסרטיביות, בטוחות בעצמן, ובכל זאת הקטע של התפקיד המסורתי, להתחתן, להביא ילדים, נמצא אצל נשים משלב מאוד מוקדם. אני חושבת שיבוא הזמן לזה, זה משהו שבסופו של דבר אפשר להשיג. לעומת זאת, אם את מוותרת על עצמך לטובת העניין הזה בשלב מוקדם, להשלים אחר-כך זה קשה מאוד, אם בכלל. שהקטע המשפחתי לא יהיה הדבר המרכזי שמכתיב את אופן ההתנהלות ואת ההחלטות שלך".

"נמשיך את השיחה הזו למסע משותף, כי יש לנו הרבה עבודה לעשות"

"במה רותי שהם גרועה?", שואלת רבקה. "בישול", היא עונה. "אני לא חושבת שאני מוצלחת בזה. אני מאלתרת, המשפחה שלי נהנית מהאוכל שלי אבל זה לא זה. אני צריכה להשתפר". ואילו רבקה מוסיפה: "אני לא רק גרועה - אני פשוט לא עושה את זה".
לסיום, רבקה אומרת כי "בשיחה הזו אנחנו רק מתחילות מסע משותף. תודה על השיחה, ידעתי שתהיה לי בחירה נהדרת". רות מסכמת: "תודה לך שבחרת אותי ונמשיך עם הקשר הזה, כי יש לנו הרבה עבודה לעשות".
הנשים המשתתפות (לפי סדר א'-ב'): מיכל ברוורמן-בלומנשטיק, ד"ר אפרת ברון-הרלב, זויה שלום, חן אלמוג גולדשטיין, טניה כהן עוזיאל, פרופ' יפעת ביטון, דר' כוכב אלקיים לוי, לוסי אהריש, ד"ר לייה נאור, מורן זר קצנשטיין, מירי נבו, נועה קולר, פרופ' סראב אבורביעה-קוידר, צופית גרנט, פרופ' רבקה כרמי, אלמ' (מיל) רות שהם, פרופ' רונית סצ'י פאינרו, דר' ריי ביטון, ריטה, שייפא אלסאנע-אלהוזייל, ח"כ לשעבר שירלי פינטו, שלי שם טוב.
בשיתוף פלייטיקה