רכבת ההרים שחווה עומר סניור (20) בקריירה הצעירה שלו נעה בין אכזבות אדירות –בעונה שעברה אפילו קבוצות מהליגה הלאומית סירבו לקלוט אותו – לנסיקה בחודשים האחרונים. מלוא הפוטנציאל שלו הוצג בפני העולם במהלך מסע הקסם במונדיאליטו שהסתיים בזכייה במדליית הארד, ובשבוע החולף, הטוב ביותר שהפועל ת"א חוותה זה זמן רב, שחקן ההתקפה מראשל"צ שיחק תפקיד מרכזי בשלושת הניצחונות הרצופים והזינוק במעלה הטבלה.
בקיץ 2022 חווה סניור שיברון לב. רגע לפני אליפות אירופה לנוער בסלובקיה, שהסתיימה בהישג אדיר של ישראל שנעצרה רק בגמר, הודיע המאמן אופיר חיים לסניור – אחד הבאנקרים שלו במוקדמות – כי לא ייצא לטורניר. סניור המאוכזב צפה מהבית בחברים הקרובים, שאיתם שיחק שנים בנבחרות הצעירות, נוגעים בתהילה בלעדיו. בראיון ל"ידיעות אחרונות" לפני מספר חודשים הוא הודה: "זה היה אחד הרגעים הכי קשים שלי, כשהודיעו לי שאני לא אהיה חלק מהנבחרת. הייתי בהלם מוחלט, זה תיסכל אותי". העונה שלאחר מכן לא היוותה שיפור גדול: הוא קיבל את המקום בהרכב הפועל ת"א רק ארבע פעמים וכבש שער בודד בליגה.
3 צפייה בגלריה
הפועל ת"א הפועל פ"ת
הפועל ת"א הפועל פ"ת
קריירה של רכבת הרים. עומר סניור
(צילום: עוז מועלם)
גם לקראת היציאה של הנבחרת עד גיל 20 לארגנטינה בקיץ החולף, חיים התלבט אם לכלול את סניור בסגל. המאמן הזמין אותו לסדרת אימונים שנועדה לבחון את הכושר של השחקנים העומדים לרשותו, וסניור לא ביזבז את ההזדמנות, הגיע חד מאוד ותפס את אחד המקומות האחרונים במטוס.
בדיעבד, ההחלטה הזו הייתה אחת המשמעותיות בדרך לזכייה במקום השלישי ההיסטורי מאחר שסניור כבש את שני השערים החשובים ביותר של ישראל בטורניר – שער הניצחון מול יפן בתוספת הזמן שהבטיח עלייה לשמינית הגמר, והוולה האדיר מול דרום קוריאה במשחק על הארד. אמנם הוא החמיץ ממצב בטוח בדקה האחרונה בחצי הגמר נגד אורוגוואי, אבל זה לא מוריד מדבר מתרומתו בתור ה"סופר-מחליף" של חיים.
3 צפייה בגלריה
סניור חוגג
סניור חוגג
אחד מכוכבי נבחרת הנוער במונדיאליטו
(צילום: Luis ROBAYO / AFP)

קיבל את הגב

"לא מעריכים מספיק את השחקן הישראלי", אמר סניור במהלך המונדיאליטו. "יש פה מלא שחקנים מצוינים שיכולים להצליח, לעשות את ההבדל, רק שצריך את הבן אדם שיאמין בנו ואז יקבלו מאיתנו הכל. אני מצפה מעצמי להוביל את הפועל ת"א למטרות הכי גבוהות, רק תנו לי את המושכות להיות שחקן משמעותי ועם ביטחון זה יקרה". הנבואה שלו מגשימה את עצמה בענק בשלושת המחזורים האחרונים, עם מאה אחוזי הצלחה של האדומים.
הנחיתה לקרקע המציאות בארץ לא הייתה קלה. בזמן שרבים מחבריו לנבחרת עשו את המקפצה לנבחרת הבוגרת או הצעירה, סניור חזר לאימוני הפועל ת"א עם הרבה סימני שאלה, כשעל הקווים חיכה מאמן חדש בדמות מייקל ולקאניס. כאמור, בינואר 2023 האדומים אפילו לא הצליח להשאיל אותו לקבוצות מהליגה השנייה, שהאמינו כי הוא סובל מבעיה בקבלת ההחלטות ומפוזר עם הכדור, אבל הפעם במועדון החליטו לתת לו הזדמנות רצינית יותר, וגם הבינו איך להוציא ממנו את המיטב: סניור הוא מסוג הכדורגלנים שחייב את החיבוק מהמאמנים שלו, להרגיש שיש לו גיבוי. כך זה התנהל עם חיים בנבחרת הנוער, וגם ולקאניס נתן לו תחושה טובה יותר. אבל ההתפוצצות הגיעה תחת בורחה למה.

3 צפייה בגלריה
בורחה למה
בורחה למה
בורחה למה. נתן את הביטחון
(צילום: עוז מועלם)
'בוצת הנוער שממנה יצא סניור נראית מבטיחה במיוחד. סתיו למקין כבר עשה את הקפיצה לליגת האלופות עם שחטאר דונייצק, בעוד אל־ים קנצפולסקי, רן בנימין, אור ישראלוב, והשנה גם טל ארצ'ל וליעד רמות, התחילו להיות שחקני מפתח באדום. וסניור רוצה להיות היהלום שבכתר: אם תחת ולקאניס הוא החל להראות שיפור, למה הבעיר בו אש חדשה.
הביקורת כלפי המאמן הספרדי נגעה לחוסר הניסיון שלו בבוגרים, אבל הצד השני של המטבע הוא שמדובר במומחה אמיתי לצעירים. צריך לזכור שהוא הגיע לארץ במקור מטעם אתלטיקו מדריד כחלק משיתוף הפעולה שלה עם מחלקת הנוער של הפועל באר-שבע.

"הכי שמח בעולם"

ועם איש מקצוע שנותן לו להמריא, סניור לוהט. שער אחד נגד בני ריינה, עוד צמד שלשום מול הפועל פ"ת, ומאה אחוזי הצלחה להפועל ת"א בשלושת המשחקים היחידים שבהם עלה ב־11 העונה. הסוד הוא לא רק היחס, אלא התפקוד: למה הפך את סניור משחקן התקפה על מלא לשחקן הכנף בצד ימין במערך של שלושה בלמים, והצעיר יעיל יותר כשהוא מגיע מגל שני ומנצל את משחק הראש המצוין שלו.
למה הסביר: "יש לעומר מהירות טובה והרבה אנרגיה. אני חושב שהדבר הכי טוב אצלו זה שהוא רוצה ללמוד כל הזמן ולדחוף את עצמו לקצה, אז אני מאוד שמח בשבילו". וסניור סיכם את כושרו הנוכחי: "אני מרוכז בעבודה שלי ומאוד מרוצה מהשחקנים שאיתי. אנחנו צנועים, עובדים קשה וזה כל מה שאנחנו רוצים, להמשיך לעבוד. אני הכי שמח בעולם על הניצחון והגולים שתרמו לקבוצה, אנחנו רוצים להמשיך קדימה כמה שאפשר ולא לעצור. לא חוויתי את העמדה הזאת בחיים, זו עמדה חדשה, אני מנסה ללמוד אותה כמה שאפשר ואני מקווה שאוכל לעזור לקבוצה כמה שיותר. למה ממשיך את הדרך של ולקאניס, אנחנו איתו ורוצים להשתפר כמה שיותר תחתיו".