עוד בטרם נפתחה מחברת אחת, כבר ברור ששנת הלימודים הבאה, שתחל בישראל ובמרבית העולם ב-1 בספטמבר, לא תהיה דומה לשום דבר שאנחנו מכירים. רגע לפני שחוזרים ללימודים עם מסכה על הפנים, ולרגל כנס החינוך של ynet ו"ידיעות אחרונות" ביום רביעי, יצאנו לבדוק כיצד תיראה שנת הלימודים בעולם בצל הקורונה.

יפן

ביפן, שם חלו עד כה כ-38 אלף תושבים ומתו 1,009 איש, החליטו לפתוח את שנת הלימודים בזהירות רבה. שנת הלימודים היפנית מתחילה בדרך כלל ב-1 במרץ. בתחילת המגפה הלימודים בכלל בתי הספר באי הופסקו וחלק מהתלמידים עברו ללמידה מרחוק. בחודש יולי התלמידים שבו ללימודים, תחילה בקפסולות ועד לשבוע לימודים שלם.
6 צפייה בגלריה
ילדים ביפן חוזרים ללימודים
ילדים ביפן חוזרים ללימודים
ילדים ביפן חוזרים ללימודים
(EPA)
נכון לאוגוסט בתי הספר ביפן מתפקדים כרגיל. יש לייחס זאת אולי לעובדה שהתרבות היפנית מלכתחילה איננה דוגלת במגע בין אנשים, והמגע בין חברים לספסל הלימודים אכן קיים אך הוא מינימלי. כחלק מהחזרה לשגרה הורי התלמידים מחויבים לבדוק להם חום בכל בוקר ולדווח עליו. לאורך רצפת בית הספר מפוזרות מדבקות המעודדות ריחוק חברתי, והתלמידים רוחצים ידיים לפני הכניסה לכיתה בכל שיעור. בשיעורי הספורט אין משחקים שבהם ייתכן מגע בין הילדים, ושיעורים כגון זמרה הופסקו לחלוטין.
שינוי נוסף נעשה סביב ארוחת הצהריים. בתרבות החינוך היפנית מקובל היה כי קבוצת ילדים קבועה מכל כיתה הייתה מכינה את האוכל על צלחות לכולם. מנהג זה שונה, וכעת המורה היא זו שעליה נופל הנטל, במטרה שכמה שפחות אנשים ייגעו באוכל המחולק לילדים.

ניו זילנד

המגפה העולמית נחתה על ניו זילנד מספר שבועות לפני פתיחת שנת הלימודים בינואר. בפברואר הופסקו הלימודים, והתלמידים חזרו למערכת החינוך ב-18 במאי. ב-8 ביוני הכריזה ראש הממשלה ג'סינדה ארדרן כי מדינתה נקייה מקורונה וביטלה את כל המגבלות.
6 צפייה בגלריה
ניו זילנד ראש הממשלה ג'סינדה ארדרן מכריזה הסרת סגר נגיף קורונה
ניו זילנד ראש הממשלה ג'סינדה ארדרן מכריזה הסרת סגר נגיף קורונה
ארדרן. ניצחה את הקורונה
(צילום: AP)
בניו זילנד קבעו ארבע דרגות של הגבלות, ואזרחי המדינה יודעים בכל רגע נתון מה ייסגר בכל דרגה. בהתייחסות לבתי הספר נקבע כי רק כאשר המדינה תעבור לדרגה 3, יתקיימו לימודים בקפסולות של 20 ילדים. בדרגה 4, בה יהיה סגר מוחלט, בתי הספר לא יפעלו כלל והלימודים ייערכו מרחוק.
כאמור, באמצע מאי, אחרי חודשיים שכללו למידה מרחוק, חזרו התלמידים לבתי הספר במספר מגבלות. על הילדים היה לרחוץ ידיים לפני כל שיעור, לשמור על ריחוק חברתי של שני מטרים בחצר ומטר בתוך הכיתה וכן למלא מדי יום טופס ובו לרשום עם מי הם שיחקו בהפסקה - זאת כדי לעזור לחקירה אפידמיולוגית אם אחת כזו תצטרך להיעשות. עוד בטרם ההגעה לבית הספר ההורים צריכים בכל בוקר למדוד את החום של הילד ולרשום את התוצאה במערכת בית הספר.
לקראת החזרה ללימודים השקיעה ממשלת ניו זילנד במערכת החינוך 66 מיליון דולרים מקומיים. 50 מיליון מתוכם הועברו לבתי הספר על מנת לקנות חומרי ניקיון ואלכוהול, מדבקות לריחוק חברתי ועוד. 16 מיליון דולרים מהסכום הועברו למורים בעבור שעות נוספות ולימוד של יותר מקבוצה אחת במקרה של חזרה לדרג שלוש.

בריטניה

בבריטניה, שם נספרו בסוף יולי כ-41 אלף מקרי מוות מהמחלה ולא פחות מ-256 אלף חולים, נערכים לשוב ללימודים באופן די רגיל ב-1 בספטמבר. הממשלה אמנם הוציאה דף הנחיות עבור מערכת החינוך, אך השאירה את ההחלטה כיצד יפעל כל בית ספר בידי המנהלים עצמם. ההחלטה להשיב את כל הילדים לבית הספר לא התקבלה מיד. תחילה קיוו בממשלה שהילדים ילמדו בקפסולות של 15 איש, אך לאחר שהובן כי אין מספיק מקומות למידה בכל בית ספר, רעיון זה נזנח. השבוע אמורה להחליט ממשלת בריטניה האם יהיו שינויים במערכת החינוך, אך כפי שזה נראה כעת, מלבד בקשה לרחוץ ידיים באופן יותר מסיבי, הילדים ישובו כולם לבתי הספר, כאשר בכל בית ספר יוחלט כיצד הם ילמדו ובאיזה קפסולות.
6 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה משחק עם ילדים בקנט
ראש ממשלת בריטניה משחק עם ילדים בקנט
ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, בביקור בבית ספר בקנט בחודש שעבר
(רויטרס)
רון, ישראלי המלמד בבית ספר בלונדון, מספר: "אנחנו עומדים בפני הלא נודע וניצבים מול אינספור אתגרים, למשל כמה זמן ייקח לילדים שוב להתרגל לכיתה אחרי חצי שנה ללא לימודים רשמיים. כל לוחות הזמנים השתנו, אפילו ברמה שיש לנו בימים אלו מפגשי פרידה של הילדים מהמורים הישנים ומפגשי היכרות עם החדשים בכדי להקל עליהם, כי לא היו מסיבות סיום. אני מעריך שייקח זמן עד שהם ישובו לתלם".

הולנד

בהולנד, שבה כ-55 אלף חולים, מתכננים את החזרה ללימודים בראשית ספטמבר במתכונת שגרה.
6 צפייה בגלריה
הולנד חזרה ללימודים בית ספר ב דן בוס
הולנד חזרה ללימודים בית ספר ב דן בוס
תלמידות בהולנד מוקדם יותר השנה. בספטמבר יחזרו לשגרה
(צילום: רויטרס)
לאחר מספר חודשים בהם בתי הספר היו סגורים והלימודים התנהלו בעיקר מרחוק, בספטמבר הקרוב ישובו רוב התלמידים לכיתות ללא יותר מדי מגבלות. התלמידים לא יחויבו במסכות או בריחוק חברתי, אך הם כן יתבקשו שלא להתקרב למרחק של מתחת למטר מהמורה. כדי לעזור לזה לקרות השולחן של המורה יהיה בשטח סטרילי שיסומן ולילדים יהיה אסור להיכנס אליו. מגבלות קלות שכן ייאכפו הן איסור על ההורים להיכנס לכיתות ולגנים, והילדים יתבקשו לרחוץ ידיים הרבה יותר מבעבר.

ארה"ב

בניגוד למדינות רבות בעולם, ההחלטה על האם וכיצד לשוב ללימודים תוכרע בארה"ב על ידי מושל כל מדינה. באמריקה יש כיום קצת מעל ל-4.5 מיליון חולי קורונה פעילים. משרד הבריאות האמריקני ומשרד החינוך פרסמו כבר ביולי הנחיות לגבי החזרה ללימודים, אך במסמך הובהר כי מדובר בהנחיות שאמורות לשמש כעזר עבור בתי הספר ואין חובה לקיימן. בין היתר המסמך מדגיש עד כמה הריחוק החברתי חשוב, ומבקש ממוסדות החינוך לנסות לפצל כיתות וללמוד תוך שימוש בכלל המרחבים של בית הספר (ספריות, חצרות ואולמות ספורט) במטרה להקטין את סיכויי ההדבקה.
6 צפייה בגלריה
ארה"ב נגיף קורונה בית ספר יסודי ב קליפורניה
ארה"ב נגיף קורונה בית ספר יסודי ב קליפורניה
בית ספר יסודי בקליפורניה. כל מדינה תכריע כיצד לשוב ללימודים
(צילום: AFP)
במדינת ניו יורק, אחת משתי המדינות שספגו את המכה הקשה ביותר בתקופת הקורונה בארה"ב, מתכוננים לפתוח את כל בתי הספר ב-1 בספטמבר. המטרה היא לשלב בין למידה מרחוק לבין יום עד שלושה ימים בשבוע של הגעה לבית הספר.
בפלורידה מנהלי בתי הספר יוכלו לבחור בין שלוש אפשרויות: למידה מרחוק, למידה בבית הספר או השילוב ביניהם. הילדים ילמדו בכיתות המקוריות שלהם, והמורים יתבקשו לקיים כמה שיותר שיעורים בחצר בית הספר, באוויר הפתוח.
בקליפורניה הודיעו כי רוב בתי הספר ייפתחו, אך עם הגבלות. בדומה למקומות אחרים בארה"ב, הממשל המקומי כבר הודיע כי הילדים לא יהיו חייבים לעטות מסכה, בעוד המורים יהיו מחויבים לכך, וכי הריחוק החברתי יתקיים בכל שעות היממה.
חוזרים ללימודים בצל הקורונה - יום שידורים מיוחד: ביום רביעי הקרוב, 12 באוגוסט, ייערך כנס וירטואלי של ynet ו"ידיעות אחרונות" שיתמקד באתגרים הייחודיים שאיתם מתמודדת מערכת החינוך לקראת פתיחת שנת הלימודים, ובו ייקחו חלק שר הבריאות יולי אדלשטיין, שר החינוך יואב גלנט, מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד, יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס ועוד רבים. הראיונות, הדיונים וההרצאות יועברו בשידור חי מאולפן ynet החל מהשעה 11:00.