באפריל 2018 נחרדה המדינה כולה כאשר תשע נערות ונער שיצאו לגיבוש של המכינה הקדם-צבאית בני ציון נספו בשיטפון בנחל צפית שבדרום. פרויקט מקורי מנציח כעת את זכרם: פרי על שם כל אחת ואחד מהם.

מדובר ביוזמה של מכון וולקני, והעבודה על הפרויקט החלה חודשים ספורים לאחר האירוע הטרגי. "ההחלטה לקרוא לזנים על שם נופלי האסון התקבלה משום שהמכינות מקנות לדור הצעיר את ערכי ההתיישבות והציונות שאנו שותפים להם", הסבירו במכון. הפרויקט כבר נושא פרי, ושלשום ערכו אנשיו את הבציר הראשון בכרמים בבית דגן. היבול נארז ונשלח למשפחות הנספים.
"מדובר ביוזמה ברוכה", אמר ד"ר אבי פרל שעומד בראש תוכנית השבחת הענבים. לא הכרנו את קורבנות האסון, אבל קראתי על כל אחת מהנערות ועל הנער ובהתאם לכך ניסינו להתאים את המאפיינים של זן הפרי לכל אחת ואחד".

3 צפייה בגלריה
כמה מהזנים
כמה מהזנים
כמה מהזנים
(צילום: דוברות מכון וולקני)

3 צפייה בגלריה
(צילום: דוברות מכון וולקני)


3 צפייה בגלריה
(צילום: דוברות מכון וולקני)


ואלה השמות והזנים: שני שמיר ז"ל – זן ענבים ירוקים בשם שוני, יעל סדן ז"ל – זן ענבים שחורים בשם סדי, מעיין ברהום ז"ל – זן מנדרינה בשם מעיין, רומי כהן ז"ל – זן ענבים בשם רומילי, אגם לוי ז"ל – זן ענבים אדומים בשם אגסי, גלי בללי ז"ל – זן ענבים בשם גלוש, אלה אור ז"ל – זן תות שדה בשם ללי, צור אלפי ז"ל – זן ענבים ירוקים בשם צור, ועדי רענן ז"ל – זן מנדרינה.
"אלה מאוד אהבה תותים", סיפרה שרית, אמה של אלה אור. "קראנו לאלה 'ללי', זה היה הכינוי שלה, לכן ביקשנו שהזן ייקרא 'ללי'. זו יוזמה מאוד מרגשת. מעבר להנצחה, חשוב לנו שיזכרו את האסון כדי שאנשים יהיו יותר זהירים ודבר כזה לא יקרה שוב".