המקרה הבא מוכיח כי מחאה מקומית של ציבור אוהבי טבע יכול לשנות החלטות תכנוניות, שנדמה היה שבלתי אפשרי לשנות: רשות הטבע והגנים וחברת החשמל הודיעו הבוקר (יום ו') כי יבחנו להטמין את קו החשמל במכתש רמון. זאת, לאחר ש- 14 עמודי חשמל ענקיים הוצבו במקום. תושבי מצפה רמון ותיירנים זעמו על הפגיעה בנוף, ואליהם הצטרפו גם ראשי רשויות שפנו למינהל התכנון וביקשו לבחון חלופות, שכן הדבר יהיה "בכיה לדורות". גם החברה להגנת הטבע שיצאה נגד המהלך.
3 צפייה בגלריה
כמה מעמודי החשמל
כמה מעמודי החשמל
כמה מעמודי החשמל
(צילום: עודד שיקלר)
מנכ"ל רשות הטבע והגנים שאול גולדשטיין פנה אל ראשי חברת החשמל ויחד הוחלט לפעול למצוא פתרון טכנולוגי, תקצוב והיתרים מתאימים להטמנת עמודי החשמל במכתש רמון, במטרה לשמר את מקטע הנוף הייחודי במכתש רמון.
ברשות הטבע והגנים ציינו כי הם פעלו יחד לאורך שנים להוצאת מפגעים ממכתש רמון על מנת לשמר את הטבע הבראשיתי והייחודי של המכתש ולמען הפיכתו לעוגן תיירותי. "רט"ג ליוותה את תכנון קו המתח שחוצה את המכתש ובשיתוף עם גורמי סביבה אחרים הצליחה לשכנע את חברת החשמל, ועדות התכנון ושר האנרגיה דאז, מר עוזי לנדאו, להישג פורץ דרך להטמנת מרבית קו המתח בקטע העובר במכתש. זאת ועוד, התכנית כוללת ביטול ופרוק קו מתח עליון קיים שעובר במכתש" אמרו ברשות הטבע והגנים.
ברשות הוסיפו כי "בהתבסס על חוות דעת של אדריכלי נוף ואקולוגים ובהתבסס על הידע שהיה קיים בתקופת תכנון הקו, סוכם כי קו המתח יירד את המצוק בקו עילי וימשיך כ-2.5 ק"מ כקו עילי ובהמשך יעבור לקו טמון". עוד נמסר כי "התוכנית נערכה בות"ל ופורסמה להתנגדויות הציבור. לא הייתה  אף התנגדות וכך התכנית אושרה".
3 צפייה בגלריה
קו המתח העליון החדש במכתש רמון
קו המתח העליון החדש במכתש רמון
קו המתח העליון החדש במכתש רמון
(צילום: שרון פישר)
לדברי הרשות, עם התקדמות הביצוע הסתבר שהטמנת קו החשמל מבוצעת באופן שפוגע בשטח באופן מצומצם מהצפוי והשיקום של הנוף בוצע בהצלחה רבה. "מכיוון שהחשש מפגיעה אקולוגית ונופית מהטמנה בקטעים רגישים היה שיקול משמעותי בקבלת ההחלטה בעבר הרי, שראוי ומותר לבחון את הנושא כעת מחדש. לאור הטכנולוגיה העדכנית והיכולות שנרכשו לשיקום קיימנו דיון ראשוני עם חברת החשמל על האפשרות להמשיך את מקטע ההטמנה ולפרק חלק גדול מהעמודים שהוצבו".
בבחינה ראשונית עולה שאם יוחלט על הטמנת הקו עד המצוק, הדבר יגרום לעיכוב מסוים בהשמשת מעבר החשמל, אך מדובר בדבר שניתן לספוג. כמו כן התברר כי קיימת עלות נוספת של כ-60 מיליון שקלים. "את העלייה במצוק כנראה, נכון לידוע היום, נאלץ לקבל בקו עילי", אומרים ברשות.
3 צפייה בגלריה
המחאה נגד העמודים מתגברת
המחאה נגד העמודים מתגברת
המחאה נגד העמודים מתגברת
(צילום: איתי ענר)
מהחברה להגנת הטבע נמסר: "במקום כמו מכתש רמון, מהיפים והמיוחדים בישראל ובעולם כולו, כבלי החשמל אמורים לעבור באדמה בלבד, מוטמנים, ולא מעל פני הקרקע, בעמודי ברזל ענקיים. ההשקעה הנדרשת להטמנת הקווים, היא קטנה, במונחים של מדינה וזה מחיר זעום, ששווה לשלם, לצורך שמירה על הנוף ועל יופיו של המקום הזה. אנחנו מברכים את רט"ג, שהיו קשובים למחאה הציבורית, שעלתה מהשטח והחליטו לפעול למזעור הנזק הנופי, שנגרם בעקבות הצבת העמודים".
את המאבק הצית אפי פרי, תושב מצפה רמון ומדריך טיולים. "אנו רוצים להודות על ההקשבה, ועל איחוד כל הגופים הרלוונטיים אשר התכנסו באופן בהול ומעורר השראה והביאו במהירות ראויה לפתרון הבעיה", הוא אמר. "אנו מודים לכולם על התגייסות ועל ההבנה שלא ניתן לפגוע בצורה כל כך בוטה באתר שהוא פלא עולמי ואמור להיות אבן שואבת לתיירים מכל העולם". יחד עם זאת ציין כי "אנו, ציבור אוהבי הנגב  והטבע נמשיך להיות עם היד על הדופק. לא נרפה עד שנוף המכתש יחזור לקדמותו. ונמשיך לשמור על הטבע והנוף למען הדורות הבאים. אנו דורשים שקיפות תכנונית בתכנון הקו ובכל פעילות פיתוח במכתש רמון. המאבק יסתיים רק שקו המתח ירד מתחת לאדמה. עם תום הסגר אנו מזמינים את המוני ישראל לבוא ולהיפרד מעמודי החשמל במכתש ולטייל במרחבי הנגב הפתוח".